י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

חזרה לשגרה זה בכלל לא רע

לקראת סיום החופש, שוחחנו עם שרה קליין, פסיכולוגית קלינית במכבי שירותי בריאות, כדי לגלות איך אפשר להתמודד טוב יותר עם החזרה הבלתי נמנעת אל השגרה

חזרה לשגרה זה בכלל לא רע


השגרה שוחקת. שמענו את האמרה הזאת כל כך הרבה פעמים וכנראה שגם רובנו חווינו זאת על בשרנו. כשסיום חופשת הקיץ מתקרב בצעדי ענק, קשה שלא לחשוש מעט מהחזרה אל הלחץ היום יומי המלווה את השגרה שלנו בעבודה או בלימודים.

מדוע קשה לנו כל כך במעבר מחוסר שגרה אל שגרה?
“זה קשה לנו בכמה היבטים: בחופשה התרגלנו לענות על הצרכים של השעון הביולוגי שלנו, התרגלנו להיות במצב של חוסר לחץ ואף מצב של הנאה מתמדת, ללא שום מסגרת מחייבת. קשה לנו בעיקר עם המעבר מסביבה רגועה ולא מחייבת אל שגרה צפופה, שוחקת ומלחיצה”.

איך מתמודדים עם הקושי? כיצד מרככים את החזרה אל השגרה?
“חשוב להסתכל על החזרה לשגרה דווקא כהזדמנות לשינוי. אם לדוגמה, אנחנו עובדים שעות ארוכות ללא זמן לפנאי – כדאי לחזור עם המטרה לפנות שעות לפעילויות נוספות, כמו להירשם לחוג למשל. דווקא חזרה לשגרה מחופשה זהו הזמן הטוב ביותר להתחיל משהו אחר ולבצע שינוי בחיינו. נקודה נוספת היא שמומלץ לתת לעצמנו את הזמן, לדעת שצריך לחזור באיטיות ושמדובר בתהליך. זה בסדר אם בשבוע הראשון הדברים לא מתפקדים במאה אחוז. מומלץ במצב כזה לבנות מראש סדר עדיפויות, ולהגדיר לעצמנו באילו דברים אנו חייבים לעמוד ובאילו לא”.

המעבר- באופן מידי או הדרגתי?
“באופן הדרגתי. כדאי לתת גם לגוף וגם לנפש להתרגל לאט לאט לשינוי. בשבוע הראשון מומלץ להשאיר את הכול מאורגן מבעוד מועד, וכך בימים הראשונים הלחץ יפחת. כנראה שבימים הראשונים נהיה מעט מבולבלים ולא לגמרי אפקטיביים – וזה בסדר”.

כיצד מסבירים לילד המתחיל מסגרת לימודית את החשיבות בסדר יום קבוע?
“כדאי להכין את הילדים למצב החדש מספיק זמן לפני. בשבועות שלפני סיום החופשה כדאי לדבר איתם על כך ששגרת לימודים איננה קלה מצד אחד, אך מצד שני היא בונה ומפתחת. הורים יכולים להסביר לילדים ששגרה בעצם עוזרת לנו לחיות טוב יותר ולהספיק דברים שאנו רוצים לעשות. מומלץ, כמובן, להזכיר לילד שאתם פה בשבילו ובשביל לתמוך בו במידה והוא יחווה קשיים”.

מה עושים במצב שחזרנו כבר אל השגרה אך אנו עדיין מתקשים להתרגל אל סדר היום?
“חשוב לזכור קודם כל, שמצב כזה יכול לקרות ושזה לא אסון. לפעמים לוקח מעט יותר זמן לחזור לשגרת היום יום, וזה בסדר. אם עובר זמן ועדיין מאוד קשה לנו, כדאי לעצור ולחשוב מדוע, ומהיכן נובע הקושי. זה המקום והזמן לשאול את עצמו האם אנחנו מאושרים? האם זה מה שאנחנו רוצים לעשות באופן קבוע או שאולי זה הזמן לשינוי? כמובן שאם הבעיה הופכת למעגל של דיכאון, כדאי לפנות לעזרה כמה שיותר מהר”.

השגרה היא אומנם לא קלה אך יש בה המון יתרונות. תמיד כדאי לזכור שגם אם החופשה הזו הסתיימה, בעוד כמה שבועות או חודשים תגיע חופשה נוספת.

קישורים:
פורסם במקור בבלוג מכבי
חופש גדול חזרה לשגרה לימודים כיתה א

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד