י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

עמותת אור ירוק: בכמחצית בתי הספר בארץ אין משמרות זהירות בדרכים

במדינת ישראל ישנן כ-4,000 כיתות ה' אך רק קצת יותר ממחצית (53.4%) מהן מקבלות הדרכות זהירות בדרכים. מנכ"ל עמותת אור ירוק: ״על הגורמים האחראים לוודא הילדים יוכלו לחצות הכביש באופן בטוח"

עמותת אור ירוק: בכמחצית בתי הספר בארץ אין משמרות זהירות בדרכים



כמיליון וחצי ילדי בתי הספר היסודיים חזרו לאחרונה מהחופש הגדול, אך רבים מהם לא ימצאו את ילדי משמרות הזה"ב המסורתיות. ממידע שהגיע לעמותת "אור ירוק" עולה כי ברשויות וערים רבות בארץ לא התקיימה הדרכת בטיחות לתלמידי כיתות ה' (בשנה הבאה כיתה ו') שאמורים לפתוח את שנת הלימודים כשהם דואגים להעביר בבטחה את הילדים הקטנים את הכביש, בדרכם אל בית הספר.

על פי הנתונים, במדינת ישראל ישנן כ-4,000 כיתות ה' אך רק קצת יותר ממחצית (53.4%) מהן מקבלות הדרכות זהירות בדרכים (מתוך סיכום הפעילות לשנת תשע"ד). המשמעות היא, כי עם פתיחת שנת הלימודים רק כמחצית מתלמידי בתי הספר היסודיים בישראל ייהנו ממשמרות זה"ב שישמרו עליהם בדרך לבית הספר.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: ״כל פגיעה בפרויקט משמרות הזה"ב חושפת את ילדי בתי הספר לסכנות גדולות בכביש. מדובר בהימור מסוכן על חיי הילדים שעלול להסתיים באובדן חיי אדם. על הגורמים האחראים לחזק את הפרויקט ולא להחליש אותו ולוודא כי בכל בתי הספר בארץ שנת הלימודים תיפתח כאשר בכל מעבר חציה הילדים יוכלו לעבור באופן בטוח".

להודעה מצורפות הרשימות המלאות של משטרת ישראל של בתי הספר בהן היו משמרות זה"ב בשנת תשע"ה. ביכולתכם לבדוק, אילו בתי ספר נותרו מחוץ לרשימה ותלמידיהם נותרים מופקרים ללא משמרות זה"ב בדרך לבית הספר.

על פי עמותת אור ירוק, מסתמן כי בשנת הלימודים תשע"ו, אחת הערים הבעייתיות ביותר בנושא משמרות הזה"ב היא תל אביב. ב- 11 באוגוסט 2015, התכנסה ועדת הבטיחות בדרכים של עיריית תל אביב, בנוכחות ראש העיר מר רון חולדאי, כדי לדון בהיערכות הבטיחותית של בתי הספר בעיר לקראת פתיחת שנת הלימודים.

מנתונים שהוצגו בישיבה עולה תמונה מדאיגה אודות בטיחות ילדי בתי הספר היסודיים בעיר, סביב נושא משמרות הזה"ב. מהנתונים עולה כי בתשעה בתי ספר בעיר לא התקיימו הדרכות לתלמידי כיתות ה' במהלך השנה (עולים לכיתה ו') ובאותם תשעה בתי ספר לא יקיימו התלמידים משמרות זה"ב, בתחילת שנת הלימודים הבאה. הפתרון המוצע הוא כי הורי התלמידים יאלצו להחליף את התלמידים, לעמוד במעברי החציה ולוודא כי התלמידים מגיעים בטחה אל בית הספר.

מהדברים עולה כי מתוך 33 בתי ספר בעיר שמתקיימים בהם משמרות זה"ב, רק בשמונה בתי ספר התקיימו במהלך שנת הלימודים הדרכות אשר מכשירות את ילדי כיתות ה' לקיים את משמרות הזה"ב בתחילת השנה החדשה (עולים לכיתות ו'). מתוך הנתונים עולה כי במהלך קיץ 2015 (יולי ואוגוסט) התבצעו 15 הדרכות לתלמידים בבתי הספר אשר מצטרפות לשמונה בתי הספר שכבר הודרכו במהלך השנה.

הדברים מצטרפים לפניה ששלח ועד ההורים העירוני בהרצליה לפני היציאה אל החופש הגדול ובו ההורים מתריעים שעדיין לא נערכו לתלמידי כיתות ה' הכשרות למשמרות הזהב לקראת שנת הלימודים הבאה. ההורים דורשים מהעירייה למצוא פתרון שיאפשר לתלמידים להגיע בבטחה לבתי הספר.

פרויקט "משמרות הזה"ב" מתקיים מעל 50 שנה כאשר מדרכים ממשטרת ישראל עוברים בבתי הספר לפני היציאה לחופש הגדול, ומסבירים לילדי כיתות ה' כיצד להעביר בצורה בטוחה את ילדי בית הספר. את הפרויקט מפעילה משטרת ישראל במימון הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. לאחרונה מתקשה משטרת ישראל לגייס שוטרות להכשרת התלמידים, בעקבות הודעת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים על הפסקת תקצוב שוטרות ההדרכה.
עמותת אור ירוק כביש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד