ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024

אישה לניהול בתי הדין? הרבנים הראשיים מתנגדים

במכתב משותף מסבירים הגר"ד לאו והגר"י יוסף מדוע אין למנות אישה לתפקיד מנהלת בתי הדין הרבניים

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


הרבנים הראשיים לישראל מבהירים לבג"ץ את עמדתם בעניין העתירה למינוי נשים לתפקיד מנהל בתי-הדין הרבניים: "עמדתנו חד משמעית שיש למנות לתפקיד רק מי שמשמש כדיין או בעל כושר לדיינות". עוד מציינים הרבנים הראשיים, כי גם לתפקיד מנהל בתי המשפט - מאז ומעולם התמנה אדם ששימש כשופט.

על מכתב שעליו חתומים הרבנים הראשיים לישראל, הגר"ד לאו והגר"י יוסף, הם כותבים: "בחוק הדיינים נקבע כי לתפקיד מנהל בתי הדין יש למנות דיין או מי שכשיר לכהן כרב עיר. לא בכדי קבע המחוקק אחד מתנאים אלו לתפקיד זה. תפקיד מנהל בתי הדין הרבניים אינו תפקיד ניהולי – אדמיניסטרטיבי ולוגיסטי גרידא. הנושא בתפקיד זה חייב להכיר היטב את נושאי ההלכה עליהם אמונה ואחראית מערכת בתי הדין הרבניים. כישורי פסיקה הלכתית דרושים למנהל בעיסוקו הוא בסדרי הדין וניהול הדיינים והם חלק מן הדין הדתי הנוהג בבתי הדין הרבניים."

הרבנים מוסיפים: "גם הצורך לעקוב אחר פעילות דייני בית הדין מחייב לרדת לעומקה של הלכה. לעיתים, מי שלא קיבל יומו בבית הדין, קובל דרך הנהלת בתי הדין כלפי ביה"ד. רק מי שמכיר את הנושאים ההלכתיים על בוריים מסוגל להבחין האם יש מקום לקבלה וכיצד ראוי להתייחס אליה במגמה לעזור ולסייע לפתור מצוקות.

"מערכת הדיינים ביודעה ומכירה את העומד בראש הנהלת בית הדין, יודעת להעריך ולקבל הערות נדרשות לצורך שיפור התדמית ותוצאות פעילות בתי הדין.

"אנו חושבים, שרק מי שבא מתוך מערכת זו, ומכיר את נבכיה וכמובן את הפן ההלכתי שבמרחבו ניתן לפעול יכול לנהל מערך כזה כראוי. על כן עמדתנו חד משמעית כי רק מי שמכהן כדיין או בעל כושר לכהן כדיין ראוי למשרה זו.

"אגב, בהנהלת בתי המשפט לא נזקק המחוקק להוראה כזו ועד כה תמיד מינו לתפקיד זה שופטים, מתוך הכרה ברורה בצורך זה. ראוי גם להזכיר כי מנהל בתי הדין אמור לשמש כידו הארוכה וזרועו המבצעית של נשיא בית הדין הרבני הגדול, שהוא המנחה והעומד בראש מערכת זו, ועל כן חייב להיות שיתוף פעולה מלא בין נשיא בית הדין הגדול לבין מנהל בתי הדין הרבניים.

"אנו חושבים כי טובת המערכת מחייבת את המצב הנוכחי, כפי שיקול דעת המחוקק, וכי כל שינוי שמוצע בימים אלו לא יוסיף תועלת לעבודת בית הדין, אלא עלול גם לשבש את תיפקודו", מסיימים הרבנים את מכתבם.



רבנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד