כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

אבל אשמים אנחנו: גזענות בשם 'אנ"ש' • טור

הרב אבא טורצקי במאמר נוקב: המושג אנ"ש והרצון לפלג וליצור מגזריות וקבוצתיות, הוא אבי אבות הגזענות

הרב טורצקי. צילום: יעקב נחומי
הרב טורצקי. צילום: יעקב נחומי


טבע האדם למצוא תמיד את האשמה ותמיד בשני. המשפט "אבל אשמים אנחנו" נראה שאינו נצמד לעולם לתקופה בה אנו חיים.

דוקא עתה בימים של הפשפוש במעשים חובה ושומה עלינו לנסות לראות אל תוככי עצמנו במה אנו אשמים ולא במה הם אשמים.

כשאנו עומדים עתה בפתחם של ימי הלימודים תשע"ו אין לחיים שלא מסמיקות מהבושה העצמית האופפת את כולנו כחברה וכן אני מתייחס דווקא אל עצמנו כחברה חרדית המנסה ומצליחה בסייעתא דשמיא לבנות מערך חינוך למופת בכל הקשור לעיצובן הרוחני של בנותינו היקרות, אך דא עקא שאנו נופלים תמיד ברשת הביורוקרטיה הנוראית בנוגע לשיבוצם של הבנות בבתי הספר והסמינרים.

זה לא סוד ששורש העניין נעוץ בהתבדלות הפנימית בתוככי החברה החרדית. כל מגזר בן חמישים משפחות ומעלה מרשה לעצמו לקבל הגדרה עצמית שונה משל כולם, ולפתוח בתי ספר וסמינרים מיוחדים רק ואך ורק למגזרו.

על המילה הכי גזענית בעולם כבר שמעתם? מי הוא זה שלא שמע על ראשי התיבות האומללים אשר בשם אנ"ש יקרא! הוא נשמע ביטוי מקרב ואולי גם מעודד על יחס האחד אל רעהו כאיש שלומו. אך בעומק הרעיון הוא סיבת החורבן והכיליון מולו החברה החרדית ניצבת. קווי האנ"ש אינם יודעים גבולות ושובע. כל עסקן שני לבוש בעניבה פותח מוסד משלו לאנ"ש, ואנשי שלומו אינם כאנשי שלומו של רעהו. וכך עולה לה הגזענות ומקבלת מקום נכבד בראש המעלה.

הביטו וראו סביבכם כמה מגזרים בשם המילה הנוראית הזו הדפו חלקים נרחבים בתוככי מחנינו.
חלילה וחס לא שייך שבת חסידית תילמד עם בת ליטאית. וכמו כן בתוך החסידויות עצמן הגזענות הזו קיימת.

משום מה לא יהיה תלונה לאיש על כך שבת ספרדייה לא התקבלה לסמינר גור או לסמינר בית מלכה וכן על זה הדרך, זה מובן מאליו שאין התאמה בכלל. כך הצליחו אותם סמינרים מגזריים לגרום לקרע אנושי פנימי בתוך הציבור החרדי מבלי שאיש יכוון אצבע מאשימה לעברם.

עתה כשמצב זה עומד וקיים ואיש לא מעלה בדעתו להאשימם, מופנית כמובן האצבע המאשימה למי אם לא, לציבור הליטאי, שנשאר בכול השנים אם כול התהפוכות לאח הגדול והאחראי שניצב לבדו במערכה. ציבור זה מעולם לא גדר עצמו בגדרות של אנ"ש אלא אדרבה כנס תחת כנפיו את כל בית ישראל ללא הבדלים.

אלו הם לצערינו פני הדברים כיום.

אולם אל לנו לפטור עצמנו באשמתם של זולתנו. עדין מונחת לפתחנו החובה המוטלת על עצמנו ובמיוחד על המגזר הבוגר קרי הציבור הליטאי לשנס את מותניו ולא לתת לזרמים חדשים בתוכנו הלא המה פירות הביאושים של עסקנים דרג ג', לכלות את העיקרון של האחראיות הלאומית של ציבור בני התורה ובכך לגרום לקרע נוסף בתוכנו כדוגמת אלו אשר עמלים לפרנסתם.

תמיד היו ותמיד יהיו אלה אשר ירצו להבליט את עליונותם על פני האחרים ויפתחו מוסדות ולו רק בכדי לומר לאחרות לא, וליצור מחלוקות שווא מיותרות.

כולנו תקווה שהסאגה האומללה הזו תחלוף על פנינו כלא הייתה כי הדבר היחיד שהיא מביאה בכנפיה זו רק תככנות, פילוג, ושנאה.

שנזכה להיכתב לחיים טובים ארוכים ולשלום.
גזענות אנש התבדלות סמינר בנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד