כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מבצע חירום בפתח תקווה: הגניזה נאספה מהרחובות

לאחר שבועות ארוכים בהם לא פעלה הגניזה בעיר פתח תקווה, יזמה העירייה מבצע חירום • מה הסתבך שם?

מבצע חירום בפתח תקווה: הגניזה נאספה מהרחובות


הסאגה שלא נגמרת: מזה כשנה וחצי שסוגיית פינוי הגניזה בפתח תקווה, נופלת בין הכיסאות. מה שגרם למראות מחפירים של דברי גניזה זרוקים בראש חוצות.

היום (ב'), לאחר זמן רב, התבצע פינוי הגניזה ביוזמת עיריית פתח תקווה, תוך שיתוף פעולה בין ראש העיר איציק ברוורמן וחבר סיעת ש"ס מ"מ ראש העיר אוריאל בוסו.

הפינוי נעשה ממאות נקודות, כאשר במשך שעות עבד צוות מתוגבר בפינוי כמויות גניזה אדירות שנערמו במיכלים ואף פוזרו בחוץ.

עד לפני כשנה וחצי פינוי הגניזה בוצע על ידי המועצה הדתית המקומית באמצעות זכיין פרטי.

המועצה הדתית תוקצבה בסכום נוסף מעבר לתקציב הרגיל אותו היא מקבלת מהעירייה. תקצוב זה יועד לתשלום פינוי הגניזה. הזכיין הועסק בכפוף לדין תורה שהתקיים לפני מספר שנים, ובו הוחלט על "חלוקה בהסכמה", כאשר המשמעות היא שכל אחד משני גופי הגניזה הקיימים, יהיה אחראי על עיר שונה. היקף התשלום לזכיין עמד על סדר גודל של 150-180 אלף ש"ח בשנה.

לפני כמה חודשים טען רבה הראשי של פתת תקווה הרב מיכה הלוי, כי ההסדר הקיים אינו הוגן, ופנה לבית הדין על מנת לקבל אישור להוציא מכרז, זאת על מנת להוזיל את עלויות הפינוי.

בית הדין אישר זאת, והמכרז יצא לדרך. באורח פלא ניגש למכרז רק אותו הזכיין, אך הפעם הגיש הצעה גבוהה יותר בהרבה. המועצה הדתית נאלצה להמשיך לעבוד עם הזכיין החדש\ישן, אך מהר מאד הפסיקה לשלם לו לאור גירעון תקציבי גדול שנזקף לחובתה, מה שגרם להפסקת הפינוי.

במשך החודשים האחרונים נערמה גניזה בכמויות אדירות במתקני הגניזה ומחוצה להם, והעירייה ביצעה בשני מועדים פינוי באמצעות משאיות הגזם של אגף התברואה. פעם נוספת בוצע פינוי שיזם הרב מיכה הלוי, שהשיג מימון פרטי לצורך כך.

ירון קדושים, המקורב לראש העיר, ואשר ליווה את הנושא בשנה האחרונה, אומר ל"בחדרי חרדים" כי "ראש העיר, אל אף שאינו דתי, גילה רגש יהודי חם לנושא הכאוב, ולאורך זמן פועל במרץ לפתרון של קבע בסוגיה". קדושים מוסיף כי "גם אנשים שאינם דתיים הבינו כי ברור לכל שחפציהם של חללי צה"ל, להבדיל, לעולם לא ימצאו מתגוללים בראש חוצות, על אחת כמה וכמה ספרי קודש של העם היהודי חייבים להימצא במקום מכובד. המצב הנתון כואב לכל הנוגעים בדבר".

לפני כשלושה חודשים פנה ראש עיריית פתח תקווה איציק ברוורמן במכתב לראש המועצה הדתית פלטיאל אייזנטל, ובו הוא כותב כי "לאחרונה מגיעות אלי תלונות רבות כי נושא הגניזה אינו מטופל בפתח תקווה. כידוע, עניין הגניזה הנו עניין למועצה הדתית לטפל בו, ואני תמה מדוע עד כה לא עשתה המועצה הדתית כן. בעבר התגייסה העירייה באופן מיוחד לסייע בסוגיה זו, שכן לטיפול בגניזה יש חשיבות רבה לציבור רחב בעיר, אולם העירייה אינה אמורה לטפל בכך השכם והערב. יתרה מכך, תקציב נוסף הועבר לפני מספר חודשים למועצה הדתית, וציפיתי כי חלקו ישמש לטיפול בנושא הגניזה. אשר על כן אני מורה אותך לדאוג שהמועצה הדתית תדאג לפתרון באופן מיידי לסוגיית הגניזה, שכן בכתבי הקודש עסקינן והנושא בעל חשיבות רבה מהרבה נושאים אחרים בהם עוסקת המועצה הדתית, שאם לא כן אפנה לשר הממונה ואדרוש שהם יטפלו בעניין תוך קיזוז מתקציב המועצה למטרה זו".

ראש המועצה הדתית פלטיאל אייזנטל טוען מנגד כי "פינוי הגניזה אינו מתפקידה של המועצה הדתית. בערים רבות בארץ הפינוי מבוצע על ידי העירייה במסגרת איכות הסביבה. הפינוי בוצע על ידינו במשך שנים מכיוון שהעירייה תקצבה זאת בנפרד, והזכיין דרש סכומים הגיוניים. כעת כשהתקצוב העודף פסק והזכיין העלתה את דרישותיו - אני מחזירים את חובת הפינוי אל העירייה".

דברי אייזנטל תואמים את התקנות שהוציאה הכנסת ובו נאמר כי "החוק אינו קובע אילו שירותים על המועצות הדתיות לספק, אלא קובע כי הן מוסמכות לטפל במתן שירותי הדת. הנושא נדון בעבר בבג"ץ, וצוין שם כי אף שהחוק אינו קובע מהם "שירותי דת", אפשר ללמוד על מהותם בין היתר מן התקנות שקבעו באותה העת את דרך הגשתו ואישורו של תקציב המועצות הדתיות. בתוספת לתקנות הובאה רשימה של נושאי הפעילות העיקריים של מועצה דתית שבעבורם ניתן לה תקציב: רבנות ונישואין, כשרות ושחיטה, טהרת המשפחה, שירותי קבורה, שבת ועירובין ופעולות תרבות תורניות.

בעירייה מנגד טוענים כי המועצה הדתית פסקה לקבל את התקצוב העודף רק לאחר שפינוי הגניזה לא נעשה. בנוסף מציינים גורמים בעייריה כי מונה חשב על מנת לבדוק כיצד נוצר גרעון כה גדול למועצה הדתית.

ביום רביעי האחרון התקיימה ישיבה מיוחדת בעיריית פתח תקווה, ובה נידון הנושא. בין כלל ההיבטים שהועלו בישיבה, שבה גם הוחלט על הפינוי שהתבצע היום, היו אף הצעות לבצע מעקב אחרי משאיות הפינוי באמצעות פקח מלווה או לצייד אותן בGPS, זאת לאחר שמועות שהגיעו על איסוף גניזה ממקומות שאינן באחריות עיריית פתח תקווה - והטמנת הגניזה במטמנות שממומנות על ידה. כמו כן עלו הצעות על מנת להשתלט על הכמויות האדירות של הגניזה שמייצרת פתח תקווה הכוללות את עשרות סוגי עלוני השבת, שבחלקן לא מוזכר כלל דברי תורה ולמרות זאת מושלכים לגניזה. ייתכן שתוגש בקשה לרבני בתי הכנסת שיקראו להימנע מלהכניס עלונים אלה לבתי הכנסיות, או לחילופין לגבות "מס גניזה" ממערכות העלונים, זאת בכפוף לאישור שר הדתות והיועצת המשפטית של העירייה. בנוסף עלתה שאלת התשלום לזכיין על פי מידת משקל או יחידות שקים (בלה). בעירייה אף סבורים כי ניתן להוזיל את עלויות הגניזה באמצעות רכישת בורות קבורה מגורם שעובד עם העירייה באופן קבוע, וניתן יהיה להגיע עמו להסדר זול יותר מזה הקיים.

כך או כך, לאחר החגים תתקיים ישיבת צוות מורחבת להחליט על המשך הדרך בסוגיה המבישה. עד אז ימשיך המבצע הזמני לאיסוף הגניזה.



























גניזה פתח תקווה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד