כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

פרשת הסמינרים? בושה למגזר! • טור זועם

"מילא אשתך, נראית אשכנזיה, אבל אתה שחום" • נתי גמליאל מתקשה להבין איך העדתיות עדיין פעילה בישראל של 2015

פרשת הסמינרים? בושה למגזר! • טור זועם
שש


"מילא אשתך, נראית אשכנזיה, אבל אתה שחום, ההורים בחיידר יכעסו שאני מקבל ספרדים", כך אמר מנהל ת"ת בירושלים לאברך ספרדי, כשהיה בטוח שלא יצטטו אותו. אחרי כל זה יספרו לכם שהוא איש חינוך, והוא יהיה מאלו שתזכו שהוא יחנך את ילדיכם מהי אהבת חינם, ומהן מצוות שבן אדם לחבירו. אני מתבייש בשביל המגזר כולו.

כשהייתי קטן, לימדו אותי בגן, שיר המספר שיש כלל גדול בתורה. אותו כלל נאמר בשם אחד מגדולי התנאים, ר' עקיבא שמו, הכלל הזה אומר דבר פשוט מאוד: ואהבת לרעך כמוך. עוד סיפור ספרו לי בגן, שכשגוי אחד רצה להתגייר, ודרש ללמוד את כל התורה כולה על רגל אחת, לימד אותו הלל הזקן משפט אחד: מה ששנוי עליך אל תעשה לחברך.

עוד עשרות משפטים ברוח הדברים הנ"ל מצוטטים בדברי חז"ל, רק שמנהלי הסמינרים כנראה לא שמעו עליהם. אני דן אותם לכף זכות, מוטב שיהיו שוגגין ואל יהו מזידין. לכן אני מעדיף לחשוב שבדיוק כשעברו על זה במהלך לימוד הדף היומי הם יצאו לשירותים, או ש...הם למדו את זה כשהיו ב"חיידר" ומאז היו כל כך עסוקים בעסקנות הציבורית ובניהול המוסד שלהם ולכן הספיקו לשכוח. כנראה.

חשוב להדגיש, אין בעיה עקרונית לקבוע קריטריונים לקבלה למוסד ולנהוג על פיהן כשזה קורה בשקיפות מלאה. אבל לא ייתכן שתלמידה ספרדיה טובה שמגיעה ממשפחה איכותית, לא תתקבל רק בגלל שאביה מעדות המזרח ואינו מקושר מספיק, או שאין לו קופת מזומנים מרשרשת שיוכל לרמוז למנהל המוסד באמצעותה (כן, ככה זה עובד. תבדקו אותי).

הסיפורים שיצא לי לשמוע מקרוב, על התעללות בהורים איכותיים מאוד מעדות המזרח רק בגלל מוצאם, מזעזעים מאוד. מנהל שדוחה הורים בלך ושוב גם כשמדובר באחים של תלמידים במוסד, מתייחס אליהם בזלזול מופגן, מתעלם, משקר, וחוזר על התנהגות זו במשך שנים בריטואל קבוע, כאילו הוא נהנה מזה שהוא הופך להיות מבוקש, מחוזר.

מנהל שמתוודה שההורים יכעסו עליו אם יקבל ספרדים, או אחר שמספר לאברך ספרדי יקר שהוא לא מקבל ספרדים בכלל ברישום הראשון כדי שלא ילחצו עליו חס וחלילה לקבל מצורעים, סליחה, ספרדים, לקראת כיתה א'.

כל אלו סיפורים שבכל יום. והאמינו לי, עוד לא התחלתי. ההורים מפחדים להיחשף, כדי לא להזיק לעצמם בתוך הקהילה.

הדבר המתמיה ביותר, כיצד לא נזעקים אנחנו, כולנו, ההורים, הציבור, העסקנים והמנהיגים לעצור את החרפה? למה הקולות הן עדיין בודדים? מדוע קול ענות חלושה? כיצד ייתכן שיש בתוכנו אנשים שפלים המנהלים מוסדות חינוך וממומנים מכספי הציבור, ובעבור השמירה לכאורה על יוקרתו של המוסד, מביישים בנות צעירות וגורמים להן למרר בבכי בגלל הבושה שאותן הן עוברות? ושלא נדבר על הצער של ההורים?

הסיפור של הסמינרים הוא רק הפתח של תיבת הפנדורה, אפליה קשה לא פחות קורית גם בתלמודי התורה, וגם בישיבות.

מכסות? אחוזים? תגידו לי, היכן אנחנו נמצאים? אתם שומעים על מה אנחנו מדברים? במדינת ישראל תשע"ה 2015, יש כאלה שמדברים על מכסות שמוגדרות לפי מוצא? על אחוזים של שחורים ולבנים? וכולנו שותקים?

רוצים לבנות מוסד איכותי, בבקשה, תגדירו קריטריון. שהכול יהיה שם, רק לא עדתיות. אם לא, המוסד שלכם לא ראוי להיקרא מוסד חינוכי, ואתם בודאי שאינכם אנשי חינוך.

השנה הנושא עורר ביקורת קשה הרבה יותר מבעבר, ומנהלי המוסדות צריכים להבין שהביקורת רק תלך ותגבר. הציבור צריך להמשיך להתעורר, לצעוק, לא לוותר, לספר כל סיפור מזעזע, לחשוף כל משפט מתנשא ומזלזל ולהוקיע אותם בשער בת רבים.

אין דבר יותר יפה משילוב של מזרח ומערב. ניתן ללמוד מכל צד את הדברים החיוביים שהוא מביא איתו. בארצות אשכנז, שהתמודדו עם תרבות והשכלה שניסתה למחוק שנים של אמונה, ההתמודדות הזו הביאה איתה מבנה מאורגן ומפוכח של חומות התגוננות שאותה כולנו צריכים היום מול התרבות המערבית החודרת לכל פינה בחיינו. עדות המזרח מביאים איתם המון חום ואהבת חינם, הרבה אמונה, אמונת חכמים פשוטה שבימינו כבר כמעט כבתה. השילוב הזה יכול להיות שילוב יהודי מנצח.

כולנו הגענו לארץ הזו לאחר אלפיים שנות גלות, אלפיים שנים בהם אנו משתוקקים לחזור אליה. אחרי שכבר הגענו, ואחרי כל התלאות שעברנו בשביל זה, יש גורמים הנוהגים באופן הדומה בצורה מפתיעה לאופן בו הגויים התנהגו אלינו בגלות.

היעלה על הדעת?

הכותב הינו מנכ"ל פירמקס שיווק ופרסום
גמליאל ספרדים אפליה אשכנזים טור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד