כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

ישיבת הוועדה למינוי דיינים עשויה להידחות

פרסום ראשון: חילוקי דעות בשאלת מספר הדיינים • בסיעות החרדיות מתנגדים לשמות שהעלו בבית היהודי מקרב דייני 'צהר'

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


בכ"ו אלול, יום חמישי הבא, אמורה להתכנס הוועדה למינוי דיינים לראשונה בקדנציה הנוכחית, ולבחור דיינים שיצטרפו לבית הדין האזורי והגדול, בחירה קריטית לאור המחסור החמור בכוח אדם בתחום זה.

כבר עתה ברור כי הדיינים שייבחרו יתחלקו ל-3: חרדים אשכנזים שייבחרו על ידי יהדות התורה, כשזו בתורה תחלק את המכסה בין דגל התורה לאגודת ישראל. חרדים ספרדים שייבחרו על ידי ש"ס, ודתיים לאומיים שייבחרו על ידי הבית היהודי.

במקור דובר על 15 דיינים שייבחרו בסיבוב הנוכחי, בחלוקה של 5 מכל קבוצה. אלא שכעת מתקיימים מגעים בין נציגי המפלגות [בן דהן, דרעי וגפני] להגדלת המכסה ל-24 בחלוקה של 8 לכל קבוצה. לפי המידע שהגיע ל'בחדרי חרדים', בן דהן וגפני מצדדים במהלך, בעוד דרעי מעדיף לבצע שתי פעימות - בראשונה 15 שמות מוסכמים ובשניה 9 נוספים.

אלא שמתברר שכרגע אין הסכמה בנושא עקרוני אף יותר, העשוי לטרפד כלל את ישיבת הוועדה: בבית היהודי הציבו כמה שמות של דיינים החברים ב'צוהר', המתירים גיור ללא קבלת מצוות מלאה, דבר שהנציגים החרדים לא יכולים להסכים לו.

נכון לשעה זו אין הסכמה עדיין וכפי שהדברים עומדים - לא תתקיים לבסוף ישיבת הוועדה בתאריך המתוכנן. אך המגעים נמשכים בתקווה להגיע להסכמה, ומתוך הבנה שבכל מקרה, במוקדם או במאוחר, ייאלצו לבחור דיינים חדשים.

גם לאחר שיכריעו הצדדים בשאלת המספר, צפוי קרב פנימי קטן ביהדות התורה בשאלת החלוקה הבלתי נגמרת - כמה דיינים ליטאיים וכמה חסידיים. הנטיה היא במידה ויהיו 5 לכל סיעה - לחלק 3-2 לטובת דגל התורה, בהתאם למועמדים המומלצים, אך גורמים ב'אגודה' לוחצים להפוך את היוצרות.

גורם ב'דגל התורה' אומר בשיחה עם 'בחדרי חרדים': "שיהיה ברור, יש קודם כל 5 שמות שהבטיחו להם בפעם שעברה [בקדנציה הקודמת, אז התפוצצה ישיבת הוועדה ללא הסכמה] ובכל מקרה, הגרי"ש אלישיב זצ"ל הורה בזמנו לשמוע להכרעותיו של חבר בית הדין הרבני הגדול הגר"ח איזירר בנושא זה. וגם אחרי פטירתו הגראי"ל שטיינמן המשיך בקו הזה והורה לבדוק כל דבר - קטן כגדול - בתחום הדיינים עם הגר"ח איזירר. גם באגודה מודעים לכך ויודעים שגם הדיינים החסידיים יצטרכו לעבור את הכרעתו של הגר"ח".
דיינים מינוי ועדה בן דהן דרעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד