י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

סקירת ספר : אותה המילה במשמעות משתנה

'הפכים במקרא ובלשון חכמים'- ספר חדש סוקר את המשמעויות השונות ולעיתים ההפוכות של מילים במקרא

סקירת ספר : אותה המילה במשמעות משתנה


שנה חדשה עומדת לה בפתח וספר חדש ומרתק שעוסק בשפת המקרא הונח לפתחי. מגוון עשיר של מילים המשמשות בתנ"ך בכמה משמעויות שונות ולעתים אפילו הפוכות.רוצים דוגמא אקטואלית לשנה החדשה?תקראו עד הסוף.

העולם המרתק והמורכב של הפכים בטבע, שימש מאז ומעולם כר נרחב לעיון ולימוד, לפיוט ולשירה, כפי שבא לידי ביטוי גם ב'שירת ההפכים' המובאת בפתח הספר. ההפכים, או במילים אחרות בחינת הזכר ובחינת הנקבה שבטבע, החומרי והרוחני, אינם אלא כלי שרת בידי מי שאמר והיה העולם.

החיבור שלפנינו, שכתיבתו ארכה למעלה מעשור, מרחיב בהוראת ההפכים ובמשמעותם. לשון הקודש לרבדיה השונים, מהווה עולם ומלואו של הוראות ומשמעויות, ששימשו את חכמים ז"ל בבואם לבאר ולפרש צפונותיה של לשון הקודש, כפי שהובאו דבריהם בתלמודים, במדרש, בפרשנות, ובדברי ראשונים ואחרונים, בנגלה ובנסתר.

הספר נסדר לפי ההפכים לסדר פרשיות השבוע, ספרי הנ"ך, והרבה ממסכתות התלמוד. אף שההפכים לשוניים נזכרו רבות בדברי רבותינו ז"ל, לא נתחבר מעולם חיבור שכולל בתוכו עיסוק מקיף בהפכים בכלל, והפכים בלשון הקודש בפרט.

ספר חובה לכל שוחר תנ"ך, למשורר, ולחוקר צפונותיה של לשון הקודש.

להלן ציטוט לדוגמא מעמוד קד בספר למילה "שנה" מתוך איזכורה בפרשת מקץ, תוכן שרלוונטי מאוד לימים אלו בפרוס השנה החדשה:

שנה
א.חזר
ב.החליף

שנה משמעו חזר על הדבר,עשה דבר בשנית, כגון "וַיֹּאמֶר שְׁנוּ וַיִּשְׁנוּ וַיֹּאמֶר שַׁלֵּשׁוּ וַיְשַׁלֵּשׁוּ" (מל"א יח,לד) וכן "וְעַל הִשָּׁנוֹת הַחֲלוֹם אֶל פַּרְעֹה פַּעֲמָיִם"(בראשית מא,לב).וכן בלשון חכמים בתלמוד" "דבר זה כתוב בתורה ושנוי בנביאים ומשולש בכתובים"(בבלי מגילה לא,א).

מאידך יש "שנה" במשמעות המיר והחליף, כגון "וְשִׁנָּה אֵת בִּגְדֵי כִלְאוֹ "(ירמיה נב,לג) ...

אפשר שהמילה "שנה" במובן של י"ב ירחים נגזרת מחד ממשמעות חזרה,כלומר חזרה על סדר י"ב חודשים של שנה נוספת.מאידך, 'שנה'משמת גם במשמעות של החלפה , כברכה לסימן טוב, כאומרם 'תכלה שנה וקללותיה,תחל שנה וברכותיה' (ראה תלמוד בבלי מגילה לא,ב)


למעוניינים ליצור קשר עם המחבר:
[email protected]

לצפייה בדוגמאות נוספות באתר המחבר: לחצו כאן

אילן חיים פור ספר חדש סקירת ספר חז משמעויות הפוכות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד