א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

וְכָל בָּאֵי עוֹלָם • האירועים ששינו את העולם

העולם חווה סדרה של זעזועים בשנה החולפת • יונה שוב מנסה לעשות סדר: מה השפיע יותר - האם רעידת האדמה בנפאל או הפיגוע ב'שרלי הבדו'? • הסכם הגרעין עם איראן או מלחמת האזרחים שקורעת את אוקראינה? • לא מסכימים לדירוג? טקבקו! • מגזין סיכום שנה של 'בחדרי חרדים'

וְכָל בָּאֵי עוֹלָם • האירועים ששינו את העולם


העולם עבר זעזועים רבים בשנה האחרונה, וקשה עד בלתי אפשרי לדרג את עשרת הבולטים שבהם, ובכל זאת, ננסה לעשות זאת, תוך שקלול השפעת האירועים על העם היהודי ועל מדינת ישראל.

לא נכנסו: הבחירות בבריטניה, שתוצאותיהן היכו בתדהמה את התקשורת האירופית, כמו גם הבחירות בטורקיה בהן לראשונה עברו הכורדים את אחוז החסימה ומעמדו של ארדואן נפגע. גם קריסתה הכלכלית של יוון לא הצליחה להשתחל לרשימה, ולו משום שזה לא התחיל השנה, וכנראה רחוק מלהסתיים.

אז מה כן נכנס?



10. היסטוריה בקובה
לפני שורת האסונות והמלחמות הנה משהו אחד חיובי: אחרי למעלה מיובל שנים חלה התחממות ביחסי ארה"ב וקובה ונפתחו שגרירויות, האחת בבירתה של השנייה. שגרירות ארצות הברית נפתחה לראשונה בהוואנה, אחרי ששגרירות הוואנה נפתחה בוושינגטון. מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, הגיע להוואנה על מנת להשתתף בטקס הפתיחה המחודשת והיה לבכיר האמריקני הראשון המבקר בקובה מאז 1945.

בשיאו של הטקס הונף דגל ארצות הברית מעל בניין שגרירות קובה. בטקס גם השתתפו באופן סמלי, שלושה חיילי מארינס בדימוס, שהיו אלה שהורידו את דגל ארצות הברית מבניין השגרירות בהוואנה עם סגירתה ב-1961.

לטקס הגיע גם שר החוץ הקובני, יחד עם משלחת של כ-500 נציגים, בהם דיפלומטים, אמנים ובכירים לשעבר בממשל. בבת אחת נמחקו ההאשמות קשות מצד הקובנים מאז שהמורדים הקומוניסטים בהנהגת פידל קסטרו הפילו את הממשלה הפרו אמריקנית.

צילום: :fligthradar.comצילום: צילום: :fligthradar.com
צילום: :fligthradar.com

9. נפתרה התעלומה.
לאחר למעלה משנה, נפתרה תעלומת היעלמות טיסת 370 של מלזיה איירליינס לבייג'ינג. המטוס יצא לדרך ב-8 במרץ 2014 מקואלה לומפור ולעולם לא נודע מה עלה בגורלו. לאחר שהוא נעלם התמקדו החיפושים בדרום האוקיינוס ההודי, שם דיווח מטוס חיפוש סיני על הימצאות "חפצים לבנים".

בסופו של דבר נואשו המחפשים וממשלת מלזיה הודיעה בהתבסס על ניתוח איתותים שנקלטו בלווין, כי המטוס התרסק ללא ניצולים באוקיינוס ההודי. ב-29 ביולי 2015 מצא מנקה חופים מהאי ראוניון שבאוקיינוס ההודי שבר מכנף מטוס, שככל הנראה נסחף לחופי האי. ב-5 באוגוסט 2015 אישר ראש ממשלת מלזיה כי הכנף שנמצאה שייכת למטוס הנעדר.

ומי ריסק את המטוס? לפי ההערה מדובר באחד הטייסים שהיה איסלאמיסט קיצוני למעשה עצרו השלטונות 11 פעילים בתא המזוהה עם ארגון הטרור אל-קאעידה בחשד למעורבות בהיעלמות המטוס.


8. אסון בסין
שני פיצוצים אדירים, שאירעו ב-11 באוגוסט, הרעידו את עיר הנמל הסינית טיאנג'ין שבצפון־מזרח המדינה, הפיצוצים נהרגו למעלה מחמישים איש, ומעל 700 נפצעו.

מדובר כפי הנראה באח. התאונות הקשות ביותר בתולדות סין. כפי שהתברר במחסנים אוכסנו חומרים מסוכנים בניגוד לתקנות. הפיצוצים היו כה עזים עד שהם גרמו לרעשי אדמה בעוצמה של 2.3 ו־2.9 בסולם ריכטר. רבי קומות נעו, זגוגיות התנפצו בחלונות. האזור כולו נראה חרב כמו אחרי פיצוץ אטומי.


7. לא רגוע באוקראינה
באוקראינה החריפו הקרבות בין האוקראינים לכוחות הבדלנים שבתמיכת רוסיה. ב-11 בינואר 2015 קרסה הפסקת האש בין הצדדים והקרבות התחדשו במלוא העוצמה. ב-13 בינואר נפגע אוטובוס אזרחי בוולנובאחה שבמחוז דונייצק וכעשרה מנוסעיו נהרגו מפגז של הבדלנים. מאז נהרגו עוד אזרחים רבים בקרבות הללו שאת סופם לא ניתן לראות.

בתחילת פברואר 2015 התמקדו הקרבות באזור העיירה דבלצבה. באזור זה, הנמצא כ 50 ק"מ מצפון מזרח לדונייצק, היו מרוכזים כ-8,000 חיילים אוקראינים. הבדלנים ניסו לכתר אותם ולהשתלט על האזור, המהווה צומת רכבות וכבישים חשוב המחבר בין דונייצק לרוסיה.

ב-12 בפברואר 2015 נחתם במינסק הסכם הפסקת אש נוסף, אבל גם לאחר החתימה הלחימה העזה בין הבדלנים לצבא אוקראינה, המשיכה. נכון להיום הקרבות נמשכים לצד ניסיונות בפרלמנט של אוקראינה לפתור את העניין באמצעות הענקת אוטונומיה למורדים. דבר שהוביל להפגנות ועימותים בעיר הבירה.

צילום: דובר צהצילום: צילום: דובר צה
צילום: דובר צה

6. נפאל רועדת
ביום שבת, 25 באפריל 2015, אירעה רעידת אדמה חזקה בעוצמה של 7.4 בסולם ריכטר. מוקד הרעידה היה כ-29 קילומטרים דרומית-מזרחית למחוז לאמג'ונג שבנפאל, בעומק של כ-15 קילומטרים. ערים שלימות חרבות ורבבות בתים קרסו כשהם קוברים תחתיהם אלפי תושבים.

לפי האומדן גבתה רעידת האדמה למעלה מעשרת אלפים נפש, בתוכם גם מטייל ישראל, אור אסרף. רעידת האדמה גרמה גם למפולת שלגים בהר האוורסט והצבא ההודי איתר 19 גופות על ההר, בהן גופת דן פרדינבורג, בכיר בחברת גוגל.

יותר משלושים מדינות שלחו סיוע לנפאל, בכסף, בציוד, בצוותי רפואה ובצוותי חילוץ. כאשר ישראל הקטנה שלחה צוות חסר תקדים בהיקפו שעורר הרבה יותר מפליאה בקרב הנפאלים. שיטפון העוזרים מישראל גבר עד שהשלטונות הבהירו לישראלים הלהוטים מידי שאין בהם צורך.


5. פיגוע בבנגקוק
הטרור האיסלאמי כך נראה, מכה גם במזרח הרחוק: ב-17 באוגוסט 2015. התפוצץ מטען צינור בצומת רג'פרסונג, מרכז תיירותי ראשי בבנגקוק בירת תאילנד. בפיצוץ נהרגו 22 אנשים, בהם 4 תיירים, ולפחות 123 נפצעו.

לאחר הפיצוץ נוטרל מטען חבלה נוסף במקום הפיגוע ולמחרת הפיגוע, נעשה ניסיון פיגוע שני באמצעות זריקת רימון יד מגשר במרכז העיר לתוך סירה, אך הזורק החטיא את הסירה. מצלמות האבטחה, למזלם של השלטונות, קלטו את המחבל שלבש חולצה צהובה. האיש, ממוצא מזרח תיכוני נעצר ואיתו עוד שורה של חשודים. בעולם עדיין ממתינים לחשיפה המלאה של הפרשה.

4. תימן גם מתמוטטת
לצד עיראק וסוריה הנקרעות מזה מספר שנים במלחמת אזרחים, גם תימן נקרעת בין השיעים לסונים. איראן תמכה ותומכה בחות'ים השיעים, אלא שהפעם השכנים הסעודים החליטו להתערב. ב-26 במרץ 2015 החלו הסעודים במבצע כדי להדוף את המורדים החות'ים שכבשו חלקים נרחבים מתימן ולסייע לנשיא המודח עבד רבו מנסור האדי להשתלט מחדש על המדינה. עם הסעודים גם משתתפים בקרבות איחוד האמירויות הערביות, כווית, בחריין, קטאר, ירדן, מצרים, מרוקו וסודאן. במתקפה שזכתה לתמיכה גם מצד ארצות הברית.

ב-21 באפריל 2015 הכריזה ערב הסעודית כי מבצע סופה נחרצת הסתיים לאחר שהושגו מטרותיו אך התקיפות ממשיכות עד היום והמאבק לא נראה בסופו. אגב: ב-30 במרץ נהרגו כארבעים אזרחים, רובם ילדים, בהפצצת מחנה הפליטים אל-מזרק הסמוך למתקן צבאי במחוז חג'ה, לא שמענו על ועדת חקירה שקמה בעקבות האירוע מצד האו"ם.


3. הפיגועים בצרפת
החורף של שנת תשע"ה ראה פרץ חסר תקדים של פיגועים באירופה, שניים מהגדולים שבהם אירעו בצרפת. הפיגוע האחד היה במשרדי 'שרלי הבדו', כאשר מחבלים איסלאמיסטים פרצו ב-7 בינואר 2015 בשעה 11:00 לפני הצהריים, למשרדי מערכת המגזין הסאטירי ברובע האחד עשר של פריז, ריססו את היושבים בהם ורצחו 12 עיתונאים. בתקשורת הצרפתית, כונה האירוע "11 בספטמבר הצרפתי".

למחרת ביצע מחבל ג'יהאדיסט פיגוע ירי נוסף ורצח שוטרת. אותו מחבל נעלם ובוצע אחריו מרדף. יומיים אחר כך פרץ אותו מחבל למרכול כשר בפריז, ורצח ארבעה בני ערובה.

באותו יום עצמו עלו השוטרים על עקבות המחבלים שביצעו את הירי ב'שרלי הבדו' והם נהרגו. בין קורבנות הפיגוע היו שני שוטרים שאבטחו את משרדי העיתון, עורך העיתון, סטפן שארבונייה, הידוע בשם העט "שארב", עורכים אחרים בעיתון, וארבעה קריקטוריסטים שעבדו בעיתון, ובהם ז'ורז' וולינסקי. בעקבות הפיגועים הפכה התמונה "גם אני שרלי", לסמל הזדהות עם קורבנות הפיגוע כאשר גורלם של הנרצחים היהודים נדחק לשוליים.


2. הסכם הגרעין
לאחר כמעט שנתיים של משא ומתן בין איראן לבין המעצמות החברות במועצת הבטחון של האו"ם, נחתם ביום 14/7/15 הסכם עם איראן בנושא הגרעין. ההסכם נכתב על פני למעלה מ-160 עם פירוט הצעדים שעל איראן לנקוט. אך ישראל וכך גם מדינות ערב הסוניות חוששות מההסכם, שאינו אלא הסכם שיאפשר בקלות לאיראן להפר אותו אם תרצה לפתח פצצה גרעינית, עם תום תקופת החוזה בעוד 10 שנים. למרות מאמצי הבלימה של ישראל בקונגרס האמריקני, עושה רושם שהנשיא אובמה השיג את הרוב הדרוש לתמיכה בתוכנית.

הפרלמנט הגרמני. צילום: shutterstockצילום: הפרלמנט הגרמני. צילום: shutterstock
הפרלמנט הגרמני. צילום: shutterstock

1. האסלאם שוטף את אירופה
את תוצאות התופעה שהחלה בקיץ האחרון נראה מן הסתם רק בעוד מספר שנים, כאשר מיליוני מוסלמים מרחבי המזרח התיכון כבר יקימו קהילות מוסלמיות ענקיות בלב אירופי.

היום, מנהיגי היבשת הישישה די מבולבלים ביחס למה לעשות עם זרם הרבבות העושה את דרכו אליה. מתחילת האביב עושים רבבות את דרכם בנתיבי היבשה והים אל אירופה, יש שבאים בסירות מלוב לאיטליה, אחרים חוצים את הים מטורקיה לאיים היוונים ומשם הם עושים את דרכם דרומה, אל מקדוניה וסרביה ומשם להונגריה, וקדימה לארץ שמוכנה לקלוט אותם ברוחב לב: גרמניה. אין ספק שנדידת העמים הזו היא רק בתחילתה. ולאחריה אירופה כבר לא תעיראה כפי שהיא נראית היום.
איסלאם טרור פיגוע קובה צרפת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד