י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

השנה שלהם: 10 האנשים שפרצו לקדמת הבמה

הם היו קצינים בינוניים, פוליטיקאים שכשלו או סתם אלמונים, כעת הם בפסגה וכמעט אין מי שלא מכיר אותם • הכירו את עשרת האנשים שפרצו לחיינו בשנה האחרונה, והם לא מתכננים לעזוב • יש לכם דירוג שונה? חושבים שפספסנו מישהו? טקבקו!

השנה שלהם: 10 האנשים שפרצו לקדמת הבמה


כשמדברים על 10 האנשים שהתפרצו השנה לחיינו, צריך לקבע מספר פרמטרים ברורים, ובהם עדיפות לכאלה שלא היו מוכרים כלל עד השנה, בניגוד לידועני עבר שנעלמו מהמפה וצצו שוב השנה, או לכאלה שהיו מוכרים אך לא מספיק, והשנה טיפסו במעלה הפירמידה.

למרות זאת, הבחירה עדיין קשה ומורכבת, האם ישי שליסל פרץ לחיינו בשנה האחרונה, גם אם היה זה במובן השלילי? ושמא רק הבליח לרגע והותיר אחריו שובל של דם? ומה דינו של מוחמד עלאן, שזכה לסיקור חסר פרופורציות בתקשורת הישראלית, בהתחשב בכך שמדובר במחבל בן מוות, שבסך הכל מבקש מרצונו למלא את ייעודו. אפילו מחאת המילקי שפרצה השנה לחיינו דורשת יחס כלשהו, גם אם בשל הצהירות בה גוועה - לא זכתה להיכנס לדירוג הנכסף.

ואלה שמות:


צילום: קובי הר צביצילום: צילום: קובי הר צבי
צילום: קובי הר צבי

10. יואב גלנט
מי שלא רצה אותו כרמטכ"ל, ובכן, יקבל אותו כשר שיכון, ועיני קלמן ליבסקינד רואות וכלות. היה מהראשונים לתפוס טרמפ על עגלת כחלון, ושיחק לו מזלו להיות הבטחוניסט הבכיר ברשימה, לזכות בתיק ממשלתי נאה ועל הדרך גם לריב עם יו"ר מפלגתו, בסכסוך פנימי שקט שטרם זכה לכותרות. הביקור בישיבת חברון הוסיף לו נקודה או 2, אבל זהו.

הדירוג: בשביל מי שהיה מוכר עד לא מכבר, וגם לא ממש התרומם לפסגה, זה מספיק.

9. קובי מימון
תודו, את האמת, מתי שמעתם לראשונה על האיש, שלפי מעריב ב-2010 כבר היה שווה 3.5 מיליארד שקל? אתם תתקשו למצוא את תמונתו או אזכורים לשמו מהשנה הקודמת, וגם הנכסים הקשורים אליו מנותבים לרוב דרך חברות שונות ולא מזוהים עמו ישירות. לצערו, השנה העלה אותו לכותרות שר האוצר משה כחלון, ובהמשך גם אריה דרעי, כל אחד מסיבותיו.

הדירוג: נדמה ששמו כבר לא יימחק מרשימת הטייקונים הישראלית, אליה נכנס באופן פורמלי רק השנה.

צילום: צהצילום: צילום: צה
צילום: צה

8. גדי איזנקוט
הוא היה מח"ט גולני, מזכיר צבאי לרוה"מ, אלוף פיקוד צפון וגם סגן הרמטכ"ל. את שמו הכירו כולם בעיקר בגלל מלחמת לבנון, אבל הוא לא היה אישיו של ממש, לא יותר מעוד קצין בכיר בצה"ל. עם סיום כהונתו של בני גנץ, זינק לקדמת הבמה, והוא הולך להישאר, לפחות בשנתיים הקרובות.

הדירוג: אמנם היה מוכר במידה מסויימת, אבל כרמטכ"ל הוא יוביל את צה"ל בשנים הבאות, לטוב ולמוטב.

צילום: הדס פרוש פלאש 90צילום: צילום: הדס פרוש פלאש 90
צילום: הדס פרוש פלאש 90

7. משה כחלון
כן, הוא היה כוכב בליכוד, שר תקשורת מצליח וחביב הקהל, עד שהודח בהחלטה מלמעלה. נתניהו שיטה בו בבחירות שעברו והותיר אותו 'לעשות לביתו'. כחלון למד את הלקח היטב, יצא מהרדאר לשנתיים, וחזר השנה עם כל הקופה. בידיעה שהממשלה תלויה בו, בהבנה שכדי לשרוד לאורך זמן הוא צריך הישגים, הימר על נושא הדיור, ואם אכן ירשום הישג מהותי - ייחקק כלוחם עבור האזרח הקטן. חתיכת פריצת דרך, למי שבתחילת השנה היה פסיק בדפי ההיסטוריה של הליכוד.

הדירוג: מבין אלה שהיו מוכרים, הוא הפתיע יותר מכולם וגם הגיע רחוק יותר מהם. כעת נותר לראות כמה זמן יחזיק.

צילום: יונתן זינדל פלאש 90צילום: צילום: יונתן זינדל פלאש 90
צילום: יונתן זינדל פלאש 90

6. איימן עודה
בפעם הראשונה נחשפנו לדמותו בעימות ראשי המפלגות בערוץ 2. כולם שפשפו עיניים וחדי הזיכרון ניסו לדלות מידע על מיקומו של האיש בפוליטיקה הערבית, מאיזו מפלגה צץ ומה היה תפקידו הקודם. כמעט משום מקום הוביל עודה את הערבים להישג הפוליטי הגדול בתולדותיהם, חסר משמעות כמעט כמו זה של הרשימה הכורדית בטורקיה. ועדיין, להפוך מתושב אלמוני בכרמל לראש המפלגה השלישית בגודלה זה חתיכת הישג.

הדירוג: למרבה הצער אחרי הבחירות הוא נעלם בחזרה, אחרת מקומו היה גבוה יותר.


5. גל הירש
גל מה? ובכן, זה בדיוק מה ששאלו את עצמם בכירי המשטרה בשבועות האחרונים, עת נודע להם מי המועמד מטעם השר לתפקיד המפכ"ל. הניצבים והחצי ניצבים בדימוס התקשו לקלוט ששלל המחאות נגד מינויו רק העצים את כוחו, בצמרת הבינו שהמשטרה זקוקה לניקוי אורוות של ממש, ואם מפחדים ממנו - כנראה שהוא האיש הנכון במקום הנכון.

הדירוג: לאיש השפעה מכרעת על דמות המשטרה בשנים הקרובות. האם יחלץ אותה מהשפל חסר התקדים? האם ישנה את יחסה לחרדים, למתנחלים ולכל השאר? ההפתעה גדולה, המקום בהתאם.

4. הרבי מזלאטשוב
הוא גימיק, הוא משעשע, הוא בלתי נלאה. אבל גבאי הצדקה החביב מבני ברק שצץ משום מקום בסיוע של כמה מצעירי עיתונאי המגזר, הגיע עד לערוץ 10 ולשער מוסף ידיעות. נבחרי ציבור נהנים לארח אותו, באירועים הוא מקבל מקום של כבוד, ואפילו נושא דברים כבקי ורגיל. ובכלל, אם שר הביטחון הקדיש לו רבע שעה של האזנה בבר מצווה שערך אלי ישי, מי אנחנו פשוטי העם שנערער?

הדירוג: כי עדיין, אי אפשר לתת לגימיק מקום בשלישייה הפותחת.

צילום: אלי סגלצילום: צילום: אלי סגל
צילום: אלי סגל

3. מועצת גדולי התורה של 'אגודת ישראל'
כן, אני יודע שאתם בטוחים שמדובר בגוף ארכאי מהמאה ה-15, אז זהו שלא. אמנם ה'מויעצס' קיימת כבר עשרות שנים, אלא שהיא מעולם לא התכנסה בתדירות כזו, וההחלטות הדרמטיות ביותר שקיבלה היו בדרך כלל כתובות וחתומות הרבה קודם לכן. לפתע, בשנה האחרונה, הפך כל מפגש של המועצת לדרמטי. וההחלטות? אחרי עשרות שנים ליצמן יכהן כשר מטעם אגודה, הוראות בנושא תואר שני וסכנות הטכנולוגיה, מעקב אחרי חילולי השבת וגולת הכותרת - הוראה נחרצת לאייכלר להתעקש על זכותו לנציגות בוועדה למינוי דיינים.

הדירוג: למעשה המקום מגיע לרב מרדכי שטרן, מזכיר המועצת הפעלתן שאחראי לתחייתה המחודשת.

צילום: קובי הר צביצילום: צילום: קובי הר צבי
צילום: קובי הר צבי

2. הרב אריה שטרן.
בשנה שעברה הוא היה עוד רב חביב מהציונות הדתית, שקולו לא נשמע ואת שמו ניתן למצוא בקושי ברשימות הרבנים האינסופיות בעצומות שונות. מסירות נפש של אחד מתלמידיו, שהצליח לשלב אותו בסיטואציה פוליטית מושלמת לבנט ולברקת, הובילה להכתרתו כרבה של ירושלים, ומכאן, בשילוב יח"צ נבון ואסטרטגיה מנצחת, הוא חדר ללב הקונצנזוס. כל שנותר לו כדי לטפס עוד מקום ברשימה, הוא להשיג הכרה גם בקרב הציבור הליטאי, להשלים עם דגל ולהיכנס לקודש פנימה, להתברך בחזון איש 5.

הדירוג: הפריצה המושלמת, מקום ראשון מובטח אלמלי האיש שמאייש אותו...


1. ח"כ אורן חזן
באמת חשבתם שמישהו יגנוב לו את זה?

הדירוג: כשח"כ אלמוני, עסקן ליכודי ממוצע שבטעות השתחל לכנסת, הופך תוך חודשים ספורים מוכר יותר משר הביטחון, לצורך העניין, מגיע לו כל הקרדיט. הוא הפתיע, הוא רחוק מלהיות טיפש, ואם לא יבלמו אותו באמצעים חוקיים שונים, הוא עוד יפתיע בעתיד...
כחלון חזן שטרן עודה מועצת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד