י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

שיר השירים: דירוג השירים המנצחים של תשע"ה

פרויקט ענק: קובי הר צבי מדרג את 15 השירים המנצחים של השנה, כולל הסיפורים הפיקנטיים מאחורי הקלעים והקליפים המלאים • 'ראו באורי', 'עד מתי' או 'יחד'? • 'ירושלים שבלב' מול 'התקבצו' ו'כאיל תערוג' • לא מסכימים לדירוג? טקבקו!

שיר השירים: דירוג השירים המנצחים של תשע"ה


איזו שנה מוזיקלית זו הייתה! מאות שירים חדשים, כ-130 סינגלים וכ-25 אלבומים הפכו את תשע"ה לאחת השנים הרוויות במוזיקה החסידית. כישרונות צעירים ומבוגרים, סגנונות שונים ומיוחדים, וכמובן תעשיית הקליפים שצברה תאוצה אדירה. הכמות הלא נתפסת יצרה בעיה של ממש: איך לבחור רק עשרה שירים מתוך כל המבחר הבלתי נדלה הזה? מלאכה לא פשוטה. "צרות של עשירים", קוראים לזה. בלית ברירה, הוחלט להרחיב את המכסה ל-15.

הרשימה שלפניכם כוללת שירים במגוון סגנונות: חסידיים ומקוריים, קצביים ושקטים, חב"ד וברסלב, יוצרים מהארץ ומארה"ב, וכמה דואטים מצוינים. לא שכחנו את פריצת השנה, ההדלפה של השנה, וסיפור פיקנטי מיוחד שמחכה לכם מאחורי כל שיר.

סייע בעריכת הכתבה המפיק והמוסיקאי ומנהל אפליקציית 'קול חי מיוזיק' דוד קליגר. כמו כן תודתינו נתונה לאשר גרייבר, קובי סלע ומנחם טוקר שתרמו מנסיונם הרב ומזמנם הדל.

בל נשכח את חברי קבוצות הוואטסאפ ״הכל סביב המוזיקה״ ו"מוזיקה איכותית Music 🎼" שנתנו נקודות מבט מקוריות על המוסיקה החסידית ושיתפו את העדפותיהם. כל לחי.

פריצת השנה: ילד הפלא ארי רייך

רייך הוא בן טיפוחיו של המפיק משה כהן, מנצח מקהלת 'המשמחים' ובעל חברת ההפקות 'פרעילאך', שהביא את רייך לידיעת הציבור לפני קצת יותר משנה באירועי פתיחת שנת התשעים לבני ברק, והותיר את הנוכחים ללא מילים. רייך מצטיין בקול משובח, ניחן בכישרון מוזיקאלי נדיר, ועמידה בוגרת על במה. במהלך השנה האחרונה זכה רייך להופיע לצדם של גדולי האמנים בשלל הפקות יוקרה ובדינרים למוסדות וארגונים, ואף ביצע ניגון חב"די עתיק שהגיע לידי מאמנו האישי משה כהן, כמו גם שירים נוספים, כדוגמת קה ריבון של חסידות שומרי אמונים ועוד.

גולת הכותרת היא סינגל הבכורה של רייך "יהיו לרצון", שיצא לפני מספר שבועות. השיר המרגש הולחן על ידי מוטי אילוביץ מארה"ב, כשעל העיבוד והתזמור רשום יהושע פריד. את רייך ליוותה בשיר מקהלת "מלכות" אליה התלוו קבוצת חברים נוספת. אין ספק כי רייך נמצא בצמרת ילדי הפלא של התעשייה, ללא מתחרים.

מקום 15: לא ימלט \ ברוך שלום בלסובסקי
הכוכב העולה מעבר לים סוף סוף עושה קצת לעצמו: אחר שנים של מעורבות באין ספור שירים והפקות, הוציא השנה בלסובסקי אלבום בכורה מושקע במיוחד, עליו עמל כארבע שנים. חודשיים לאחר יציאת האלבום, בהפקתו של יידל וורדיגר, השיק בלסובסקי קליפ מקורי לשיר "לא ימלט". הקליפ שצולם בהשקעה רבה בו נוטלים חלק פעיל סדרה של רכבים יוקרתיים חרך את הרשת וסלל את דרכו אל רשימתנו המכובדת. בלסובסקי טרם הופיע ארץ הקודש – אבל גם זה נמצא ברשימת התכניות שלו.

השורה הנוספת: הפקת השיר, ובכלל האלבום כולו, נעשתה, כאמור על ידי יידל ורדיגר, שלראשונה בחייו מפיק שיר לא לעצמו או לאביו – מרדכי בן דוד. ורדיגר ג'וניור מאד מרוצה מהתוצאה, ומגדיר את האלבום "יהלום מלוטש".

הסבר דירוג: ברוך שלום, כפי שהוא מכונה נועל את הרשימה המכובדת. השיר – מקפיץ, הקצב – ייחודי, והקליפ – מקורי ומלא חן. בלסובסקי מצליח להביא את סגנונו הייחודי לכדי תוצאה מעניינת, שחותם ידו של יידל נשמע בה בבירור. "לא ימלט" נסע אל רשימות ההשמעה לפחות כמו מהירות הנסיעה של הרכבים בקליפ. המקצב השונה מצליח להזיז מרבצם גם בטטות כורסא וותיקות.

מקום 14: ראו באורי \ אודי דווידי
את משבצת המוזיקה המקורית ממלא אודי דווידי המצויין עם השיר "ראו באורי", בהפקתו המוזיקאלית של אבי טל. הסינגל אף צולם בקליפ מושקע בו צועד דווידי וחבורת נגנים במרכז ירושלים, ואליהם חוברת קבוצת אנשים מאולתרת – זקנים וצעירים, דתיים וחילונים - בצעדה מוזיקלית. להיט הקיץ מבוצע על ידי דוידי הפעלתן רק קצת יותר משנה אחרי צאת האלבום השישי "מחכה לשקט", ותוך כדי עבודה אינטנסיבית על אלבום שביעי חדש. "ראו באורי" מתכתב עם המדרש הידוע על גאולתם של ישראל ככלל וכפרט, הדומה לאיילת השחר המפציעה והולכת קמעא קמעא, גם כאשר אין זה נראה כך אודי דווידי הוא אמן היוצר מוזיקה מקורית, ומצליח לחבר בשיריו קהלים מכל קצוות הקשת, השומרים לו אמונים וממלאים את האולמות בהם הוא מופיע.

השורה הנוספת: כמו שירים רבים של אודי דווידי גם את השיר הזה הוא הלחין בעצמו, יחד עם פרטנר לא צפוי : אשתו, לילך..

הסבר דירוג: למרות רצון מסויים להשאיר את הרשימה עם מוזיקה חסידית נטו, בלתי אפשרי היה שלא להכניס אליה את "ראו באורי". אודי דווידי מצליח למקם את עצמו כאחד הזמרים האהודים במגזר הדתי\חרדי לאומי\חרדי מודרני\כל הגדרה שתבחרו. דווידי, מטבעו, עוקר מהשורש את החלוקות הדיכוטומיות המוכרות, ובהופעותיו ניתן לראות כיפות מכל הצבעים והמינים, וגם כאלה ששכחו את שלהם ברכב. "ראו באורי" הוא ללא ספק השיר המקורי הטוב ביותר שיצא השנה, כשהקליפ המיוחד רק מוסיף לו נופך של איכות מזוקקת.

מקום 13: ויעזור \ לוי פלקוביץ
צריך לומר את האמת: השיר משום מה לא ממש תפס בארץ הקודש, אבל בארצות הברית – הוא שיחק אותה בענק: 'ויעזור' מושר כמעט בכל האירועים מעבר לים. השיר הולחן על ידי ברוך שלום בלסובסקי – שאף הוא הצליח להתברג לרשימה המכובדת של "השירים הטובים של השנה". לוי פלקוביץ, או כפי שמכונה בפי כולם 'לוי', הוא הסולן של להקת שירה המצליחה, ומפתח בשנים האחרונות קריירה מבטיחה משל עצמו. 'ויעזור' נכלל באלבום החדש של פלקוביץ – 'אחכה לו'.

השורה הנוספת: על השיר הבא לא נכתוב יותר מידי. פשוט תצפו בקטע המצורף, ותבינו מה הוא עושה לצעירים החסידים בשדרה ה-13.



הסבר דירוג: פלקוביץ המצוין מוכיח שמקהלות השירה יכולות להצמיח גם כשרונות אינדיבידואלים משובחים. הסולן של "שירה" הצליח לשבור תקרת הזכוכית ולפרוץ החוצה עם שיר מיוחד בפני עצמו. 'ויעזור' חרך את ארצות הברית החרדית לאורכה ורוחבה, ואם תרצו להזמין לחתונה שלכם את 'לייוי', כפי שהוא מכונה בבורו פארק, תצטרכו לשריין אותו זמן רב מראש.

מקום 12: עד מתי \ אלעד כהן ושלמה כהן
לחן מיוחד ומרגש של אלעד כהן עצמו, המשמש כזמר חתונות ושדרן רדיו, והעיבוד העצמתי יצא תחת ידיו של עדי נתנאלי. הקליפ לשיר יצא כשבועיים לאחר צאת השיר עצמו, בו נטל חלק כהן נוסף – שלמה. אלעד כהן מעיד כי השיר הולחן ובוצע בהשראה מיוחדת ויוצאת דופן, שבאה לידי ביטוי גם בהקלטת השיר – עת אחזה התרגשות רבה בכל עושי המלאכה שנכחו באולפן. עוד קודם לשיר זה, הוציא אלעד כהן שירים מקפיצים רבים, וביניהם "ישיש עלייך", "כולנו יחד", "זה השער", אך "עד מתי" הוא ללא ספק הדובדבן שבקצפת, שלראשונה מבוצע בדואט סוחף יחד עם הזמר שלמה כהן, ואף נכלל באלבום הבכורה של הזמר הצעיר.

השורה הנוספת: חודשיים לאחר צאת השיר חלו ימי שלושת השבועות. אלעד כהן, שראה את ההצלחה הכבירה לשיר, חשש ששלושה שבועות של הפסקה מהשמעתו עלולים לפגוע בפופולריות, והחליט להוציא שוב את אותו השיר עם אותם הזמרים בקליפ נוסף- הפעם בגרסה הווקאלית. האסטרטגיה הצליחה- וגרסת הא-קפלה נחלה הצלחה רבה, לא פחות מאחותה המתוזמרת.

הסבר דירוג: שוב שלמה כהן, ובצדק. שוב דואט מצוין, וגם זה בצדק. הפעם מצטרף כהן לכהן אחר – אלעד, וביחד מוכיחים השניים שכישרון השירה הגנטי אינו נחלתם הבלעדית של הלוויים. "עד מתי" הוא שיר סוחף וספקטקולרי, העונה על כל ההגדרות בשאלה "איך נשמע שיר רגש אמתי". מילה טובה גם לצוות הבימוי והצילום של הקליפ שהוציא מתחת ידו מוצר מושלם. שאפו!

מקום 11: יחד \ בערי וובר
שיר מקפיץ במיוחד שהוציא השנה הזמיר האמריקאי המבטיח, ונכלל בדיסק החדש "בן מלך" שיצא השנה. את השיר הלחין אלי שוואב, ועל ההפקה אחראי נפתלי שניצלער. וובר אף השקיע בצילומי קליפ יפיפה ומושקע שצולם כולו בארץ על ידי חברת "היפר הפקות" ואיציק גרובייס שעשו את הלא ייאמן. הקליפ מכיל בתוכו אינספור סצנות מקוריות ומשעשעות, ובהן רוקד ומתחבק וובר עם חיילים ובחורי ישיבות, מתקוטט עם נהגים, ורוכב על סוס כשהוא עטור בטלית ותפילין. הנאה מובטחת.

השורה הנוספת: הקליפ המושקע צולם תוך יומיים בלבד (!), תוך ניצול שהותו של וובר בארץ – אף שהוא הגיע בכלל למטרה אחרת - להשתתף ולשמח בשמחת חתונת בנו של הרב יקותיאל אבוחצירא.

הסבר דירוג: גבירותיי ורבותי, וובר עושה זאת שוב. לא משנה אם זה שקט או רועש, מרגש או מקפיץ, וובר מצליח להביא ביצוע ייחודי לכל לחן בו הוא נוגע. וובר מצליח שוב להגיע אל ליבותיהם של עמך ישראל, לא מעט בזכות לחיצה על כפתור ה"אחדות" הישן והטוב.

מקום 10: מאי דהווה \ שלמה טויסיג
סינגל ראשון של הזמר מתוך אלבום חדש "מכאן ואילך" (שמילותיו לקוחות מ"מאי דהווה"), עליו הוא עמל יחד עם המעבד והמפיק רולי אזרחי. השיר המשמח והקצבי הולחן על ידי הרב שלום גרינברג, ותוכנו מתכתב עם החוויה הקשה שעבר טויסיג השנה עם פטירת אביו האדמו"ר בבעלעד הרה"צ בי יוסף טויסיג זצ"ל. טויסיג, על פי צוואת אביו ולאחר שאלת רבו ממשיך לשמח את שומעיו בחתונות ובאירועים. את השיר מלווה מקהלה המורכבת מבוגרים וילדים, בניצוחו של אברימי ברקו. בשיר אף נוטל חלק ילד הפלא ייצי רוזינגר.

השורה הנוספת: בעל המנגן שלמה טויסיג הוא למעשה הרב שלמה טויסיג. לאחר פטירת אביו החל לקבל אליו את עמך ישראל הזקוקים לברכה ישועה ועצה טובה, כך שזמנו מתחלק בין קבלת הקהל בשעות היום, כשבשעות הערב הוא מרקיד ומשמח את אותם יהודים בחתונות ובשמחות שונות.

הסבר דירוג: שיר הביכורים של טויסיג מושמע בכל מקום אפשרי. השיר המרקיד נושא בתוכו אפקטים מצוינים שמשביחים את הלחן החסידי, שלמרות שהוא מושר בחלקו בשפת האידיש - הצליח לחדור ללב הציבור הרחב. "מאי דהווה" הוא שיר מעולה שפשוט אי אפשר להישאר אליו אדישים.

מקום 9: תודה לך \ בני פרידמן
שיר חדש מתוך האלבום "כל הנשמה שלי" שהוציא השנה בני פרידמן, הכוכב האמריקאי הנמנה על חסידות חב"ד. הלחן של השיר הוא של שרולי גרין, המילים של מירי ישראלי והעיבוד של איאן פרייטור. על המקהלות אחראי מוישי רוט.לאחר ההצלה של השיר בדיסק, החליט פרידמן לצלם קליפ מושקע בו הזמר מחלק לעוברים ושבים ברחוב בלונים עליהם רשום "TODA", כשהמסר הוא שבח והודיה לקב"ה על כל צעד ושעל בחיינו. השיר כבש את תחנות הרדיו ורחבות הריקודים בישראל ובארה"ב, ונראה שיישאר שם עוד לא מעט זמן.

השורה הנוספת: בני פרידמן הוא אחיינו של ...אברהם פריד, ורבים טוענים שהקולות של השניים דומים מאד. גם אברהם פריד היה נקרא פרידמן, בעבר אך הוא שינה את שם משפחתו כגימיק שיווקי, מעניין יהיה לראות אם גם האחיין ילך בעקבותיו.

הסבר דירוג: השיר המקפיץ של פרידמן הוא שיר קצבי ומצוין, שהצליח להתברג גבוהה גבוהה ברשימות ההשמעה הרדיופוניות. "תודה לך" סוחף את שומעיו, וגורם למבוגרים וילדים כאחד להתרומם טפח מעל גבי בקרקע. הקליפ המושקע מוסיף לפרידמן נקודות דירוג משמעותיות.

מקום 8: ירושלים שבלב \ אברהם פריד
ושוב זה קורה: אברהם פריד מבצע בווירטואוזיות שיר ישראלי משובח. השיר הושמע לראשונה במהלך הופעת הקיץ של פריד בבריכת הסולטן בירושלים. את השיר כתב היוצר הישראלי תומר הדדי, שגם אחראי על הלחן יחד עם פריד עצמו. "ירושלים שבלב" הוא גם שם האלבום החדש של פריד, שייצא בקרוב, ויכלול בתוכו שירים מקוריים של יוצרים ישראלים. האלבום יסיים פרויקט אדיר במהלכו שמע פריד מאות שירים מקוריים פוטנציאליים, על מנת לבצע אותם תוך מתן פרשנות אישית משלו, זאת לאחר ההצלחה האדירה עם ביצוע הקאבר לשיר "רק תפילה", שכונה במקור "שהשמש תעבור עלי", ואת מילותיו כתב יורם טהרלב.

השורה הנוספת: אחרי 35 שנות יצירה - "ירושלים שבלב" הוא האלבום הראשון של פריד שכולו מושר בעברית צחה, ולראשונה שיריו נכנסו למקדש המוזיקה הישראלית – הפלייליסט של גלגל"צ.

הסבר דירוג: הזמיר המיתולוגי מוכיח בפעם המי יודע כמה, שליחו פשוט לא נס. פריד מבצע את השיר המקורי ברגש, באהבה ובמתן פרשנות ומשמעות מיוחדת למילים. "ירושלים שבלב" מצטרף לרשימת השירים המצוינים של פריד לאורך הקריירה, ומצליח לגעת בכל אדם יהודי באשר הוא.

מקום 7: אשרינו \ נמואל הרוש
השיר יצא השנה כחלק מפרויקט מדהים ומושקע עליו עמלים זה שנתיים המוזיקאי דני אבידני והזמר נמואל הרוש. מטרת הפרויקט, ששמו הרשמי "הנה זה בא", לחדש שירים ישנים ואהובים מבית חב"ד, ולהעניק להם ביצוע מחודש וייחודי. השיר הקצבי והמצוין יגרום לשומע להיסחף יחד עם הצלילים האהובים והנוסטלגיים אל תוך עולם המוזיקה החב"דית הבלתי נדלה.

השורה הנוספת: למרות הפז"ם המרשים שיש לנמואל הרוש באולמות החתונה ובהיכל הישיבות, "אשרינו", למעשה, מהווה השיר הראשון שהרוש מקליט. בהתאם לתגובות החיוביות, ניתן להניח שהרוש יקליט עוד שירים רבים, ואולי אף שירים שיוציא בכוחות עצמו.

הסבר דירוג: אחרי שנים רבות באולמות השמחה, מוכיח הרוש, אם יש כאלה שעוד צריכים הוכחה, שהוא פשוט זמר מצוין. למרות העובדה שהשיר איננו לחן חדש, הפרויקט של נמואל הרוש יחד עם דני אבידני ראוי להערכה. "אשרינו" המעובד הוא שיר מלהיב, קצבי סוחף ומרגש, שאין סיכוי לשמוע אותו ולא לצאת במחול סוער.

מקום 6: הנני בידך \ פנחס ברייער
שיר מצוין שיצא בשנה האחרונה. הולחן על ידי הרב פנחס ברייער. לאלה מביננו שהשם לא מוכר להם, נזכיר שברייער הלחין גם את הלהיט "השבעתי", שהושר, ועדיין מושר, על ידי אמנים מכל קצווי הקשת הדתית והחרדית. "הנני בידך" מוכר גם בשם "ריבונו של עולם", "ריבון העולמים" או "ידעתי ידעתי". האח אהרן ברייער היה אף הוא שותף להפקת השיר הוויראלי שהצליח לתפוס בצורה מרשימה, במיוחד בקרב הציבור החסידי – אך לא רק.

השורה הנוספת: אין ספק שהשיר ממלא בגאווה את קטגוריית "ההדלפה של השנה". לאחר שברייער הוציא את השיר, נחשף אליו אברהם פריד והחליט להוציא אותו אף הוא תחת השם "ריבון העולמים". פריד כבר החל לעבוד על השיר שאמור להיות אחד מהשירים האלבומו הבא, אך כמו רבים – גם פריד הופתע לגלות שהגרסה הלא סופית של השיר דלפה לרשת. זהות המדליף האלמוני נותרה עלומה עד היום, ופריד שלקח את העניין באופן קשה, צוטט כאומר: "אני מציע למי שהוציא את השיר ללא ידיעתי - לבקש ממני סליחה לפני ראש השנה ויום הכיפורים".

הסבר דירוג: השיר המרגש, שגרם גם לאברהם פריד להתאהב בו, הצליח לחדור לכל אירוע חסידי באשר הוא. הלחן, העיבוד ומעל הכול – הביצוע הייחודי של ברייער מקנים לשיר מקום גבוה. "הנני בידך" הוא להיט מעולה ומתוחכם, שמושמע באופן תדיר גם בתכניות המוזיקה בתחנות הרדיו במגזר.

מקום 5: נחמן בן פייגע \ ליפא שמלצר
השיר המקורי של ליפא שמלצר יצא השנה כסינגל מקפיץ כחלק משיתוף פעולה עם המוזיקאי מאט דאב שיוליד בהמשך אלבום אלקטרוני מבטיח. השיר אף צולם בקליפ מושקע ומרתק בו נוטלת חלק חבורה קופצנית במיוחד של חסידי ברסלב. אחד השירים המקוריים של ליפא, שהולחן על ידי מאיר רוזנברג, עשוי להקפיץ השנה את האלפים ברחובות אומן לאחר שהתקבל בחום בקרב הציבור היהודי בארץ ובעולם.

השורה הנוספת: ישי לפידות פרסם ברשת על קיומו של השיר, הזמר אבי מילר והמלחין שמואל יפת נחשפו לשיר בחתונה בה השתתפו, ובהמשך אף העלו ביצוע משלהם לרשת בהשתתפותו של המפיק ונגן הקלרינט דוד קליגר. ליפא לא אהב את הרעיון במיוחד, ולפידות, שנאלץ לשמש כבורר בסוגיה, סיים את העניין באופן מכובד, והציל את השיר מקבורה בגנזך.

הסבר דירוג: שמלצר הפרובוקטיבי המוכשר כשד שוב הצליח לחולל מהומות השנה, גם עם השיר הזה וגם עם שירים נוספים. אפשר לאהוב אותו, ומותר גם לא. במבחן התוצאה מצליח ליפא להוציא שירים מקוריים, מקפיצים וסוחפים. בן פייגע הוא אחד מהם. לא מאמינים? חכו לצילומי הווידאו מרחובות פושקינא שבאומן.

מקום 4: ותערב \ מרדכי בן דוד ומוטי שטיינמץ
השיר הולחן על ידי הנגיד המוזיקלי שלמה יהודה רכניץ מלוס אנג'לס, ובוצע לראשונה בשמחת נישואי בתו של רכניץ על ידי מרדכי בן דוד ומוטי שטיינמץ. "ותערב" הוכנס לאלבום המצוין של רכניץ "שיר", והצליח לרגש מאות אלפים ברחבי העולם היהודי. "ותערב" הוא שיר מרגש, ייחודי. כזה שכל אחד מתחבר אליו. השיר נתפס כנכס צאן ברזל שעומד להישאר עמנו עוד שנים רבות.

השורה הנוספת: השיר הגיע לידיעתו של מרדכי בן דוד כבר לפני שבע שנים (סוכות תשס"ט), שביצע אותו לבקשת רכניץ בסוכתו של הנגיד. רק השנה הובא השיר אל הציבור הכללי בביצוע המדהים עם שטיינמץ לכבוד החתונה האמורה.

הסבר דירוג: אולי זה מ.ב.ד, אולי זה שטיינמץ. מה שבטוח זה רכניץ. איזה לחן משובח! הנגיד מלוס אנג'לס, שמייצר לחנים להנאתו, עושה את זה כתחביב אישי בין שלל עסקיו ועיסוקיו, ומצליח להוציא תחת ידיו יצירות מופלאות. "ותערב" הצליח לתפוס באופן חסר תקדים, ורק השנה הרוויה במיוחד מונעת ממנו להתברג אל שלושת הגדולים.

מקום 3: דע לך בני \ יואלי קליין ונתן פוקס
השיר המיוחד הולחן על ידי שעיה גרוס, ובוצע על ידי יואלי קליין וילד הפלא נתן פוקס (ואפילו בהסתרה). "דע לך בני" הוא להיט נוסף מאותו הבית – ישיבת חשמונאים, זכה לביצוע מחודש של שלמה כהן ועמי כהן, ויופיע בדיסק חדש לקרת החגים "מראה כהן 2". השיר, אותו עיבדו יענקי כהן ושלומי ברנטשיין, מנוגן היום בכל אירוע חרדי שמכבד את עצמו ומהווה ללא ספק את אחד הלהיטים הטובים של השנה.

השורה הנוספת: צמד הכוהנים, שלמה ועמי, לא רק עשו קאבר מצוין לשיר משובח – אלא עשו זאת רק לאור בקשתו של ילד חולה שביקש מהם לשיר, או בעצם לחדש, את השיר שהוא הכי אוהב.

הסבר דירוג: שיר איכותי עם ניחוח של פעם. "דע לך בני", בשני סוגי הביצועים, מצליח לחדור ללב שומעיו אפילו אחרי השמעה אחת. השיר המרגש של גרוס מוכיח שהמלחין מבין כיצד צריכים להישמע שירים טובים באמת.



מקום 2: כאייל תערוג \ מוטי שטיינמץ ותזמורת "המנגנים"
נכס צאן ברזל שהולחן על ידי שמואל יפה המוכשר, וראה אור בחודש תשרי בשנה האחרונה. השיר, שיצא במסגרת פרויקט ה"קומטאנץ", בוצע על ידי מוטי שטיינמץ ותזמורת המנגנים של מוישי רוט בליווי מקהלת "שירה" האמריקאית. הקליפ המושקע של השיר כלל מאות בחורי ישיבה שהיו שותפים להפקת ענק של אחד השירים הכי מרגשים שיצאו השנה.

השורה הנוספת: את הצילומים של השיר נאלץ מוישי רוט לעשות שוב, כשהוא אמר לקהל: "סליחה, אני ממש מתנצל, אני יודע שזה כואב, אבל היו פה כמה טעויות, ואני פשוט חייב שנבצע את זה שוב". השיר בוצע פעם נוספת, הפעם לשביעות רצונו של רוט הפרפקציוניסט.

הסבר דירוג: אין זיץ בלי "כאייל תערוג". השיר המרגש הוא חלק בלתי נפרד מכל אירוע במגזר, ועומד בשורה אחת יחד עם נכסי צאן ברזל מהדורות הקודמים. "כאייל תערוג" עומד להישאר עמנו, ללא ספק, לעוד שנים רבות.

מקום 1: התקבצו \ יוסי גרין
השיר פותח את האלבום המצוין של המלחין יוסי גרין "אידיש נחת", בו נטלה חלק להקת ילדים קסומה עליהם ניצח משה קרויס, והעיבודים המופלאים נפתלי שניצלר. הלהיט הקצבי "התקבצו", תפס מהר מאד בעולם היהודי. גרין מעיד כי בעיניו השיר "צופן בחובו משמעות עמוקה ועוצמתית". השיר המצויין התגלה על ידי שדרן הרדיו הפופולרי מנחם טוקר, עוד לפני שהיה מוכן, נשלח השיר לטוקר על ידי המלחין יוסי גרין, טוקר הימר על הקלף הנכון והשמיע את השיר בחורף האחרון על בסיס יום יומי במסגרת תוכניתו. בהמשך פנתה אליו המפלגה המגזרית (ראו פסקה הבאה) דרך האח - ירח, והשאר היסטוריה.

השורה הנוספת: הלחן הקליט שימש את מפלגת "יהדות התורה" בבחירות האחרונות בביצועם של שלמה כהן ואלי הרצליך, ובעיבודו המוסיקלי של רובי בנט. הביצוע הפוליטי כונה "התקבצו חרדים", מה שלא מנע מהמפלגה לרדת בכוחה האלקטורלי (ששה מושבים במקום שבעה).

הסבר דירוג: ההצלחה המסחררת של השיר לא ניתנת לערעור. כמעט ואין בית חרדי בארץ ומחוצה לה שלא מכירים בו את השיר. ההצלחה המטאורית, בצירוף ההימור הלא מידי פרוע שהשיר המצוין יישאר אתנו עוד שנים רבות – מקנים לו בצדק את המקום הראשון.



מוזיקה חסידית דירוג שירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד