י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

חקירת אירועי המצעד: 6 קצינים יודחו

שורה של מסקנות נגד קציני משטרה בפרשת רצח הנערה במצעד בירושלים • 6 בכירים יודחו • הערה פיקודית למפקד מחוז ירושלים

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90


פורסם הערב (א'), דו"ח הבדיקה לאירועי המצעד בירושלים, בו נרצחה שירה בנקי ז"ל על ידי הרוצח ישי שליסל.

לפי דו"ח הועדה, נמצא כי על אף ההכנות וההיערכות ועל אף שהרעיון המבצעי בבסיס התכנון היה נכון, עבודת המשטרה לקתה בכשלים. לפי הדו"ח יוסקו מסקנות אישיות נגד שורה של מפקדים בכירים; בהם הדחה מתפקיד של שישה קצינים בכירים ושוטר אחד, הערה פיקודית למפקד מחוז ירושלים.

ההמלצות האישיות של הוועדה, הוצגו על ידי חבריה למ"מ מפכ"ל, ניצב בנצי סאו, אשר החליט, כדלקמן:

• מפקד מחוז ירושלים, ניצב משה ציקו אדרי: מפקד המחוז נושא באחריות פיקודית לכל הנעשה במחוז, ובכלל זה למכלול הכשלים שהתגלו בפעילות המודיעינית והמבצעית של גורמי המחוז. בעדותו בפני הוועדה נטל מפקד המחוז על עצמו את האחריות הפיקודית בעניין זה, כמצופה ממפקד בכיר. מפקד המחוז זיהה את האיומים והנחה על ביצוע פעילות מונעת, ואף דווח לו כי הנחיותיו מבוצעות. יחד עם זאת, אופן ניהול עבודת המטה על ידי המחוז בראשותו, יצר חוסר בהירות ביחס לתחומי האחריות של המרחבים וכן ביחס לחלוקת האחריות בין המרחבים לבין יחידות המחוז, הן בציר המבצעי והן בציר המודיעיני. לאור זאת החליט מ"מ המפכ"ל להעיר למפקד המחוז הערה פיקודית.

• מפקד מרחב ציון, תנ"צ אפרים חביביאן: ממ"ר ציון שימש כמפקד אזור הכינוס והמקטע הראשון של המצעד. חלק זה של האירוע עבר בהצלחה. עם זאת, כלל הממצאים והמסקנות עליהם הצביעה הוועדה, הראו ליקויים בפעילות מרחב ציון, בעיקר בציר המודיעיני. הוועדה מצאה להעיר כי מפקד המרחב סמך על גורמי המחוז ולא מימש כנדרש את אחריותו כמפקד טריטוריאלי תוך ניצול הכלים העומדים לרשותו. לאור זאת, החליט מ"מ המפכ"ל להעיר למפקד המרחב הערה פיקודית.

• מפקד מרחב מוריה, נצ"מ קובי דוידיאן: ממ"ר מוריה פיקד על המצעד בתחום אחריותו הטריטוריאלית, ומתוקף כך גם על הצומת בה אירע הרצח. על כן, הוא נושא באחריות פיקודית על התנהלות הכוחות שתחת פיקודו ובכלל זה על התקלות שהתרחשו, הן בציר המודיעיני והן בציר המבצעי. בנוסף, הוועדה מצאה, כי בהתנהלותו של ממ"ר מוריה נפלו גם כשלים אישיים כדלקמן: לא מימש את אחריותו הפיקודית לבחון ולאשר כנדרש את התכניות המבצעיות של הכוחות המחוזיים, ולטפל בציר המודיעיני. אף שראה את החסימה המוצבת ברחוב וושינגטון (הרחוב ממנו ניכנס החשוד שליסל), לא העיר על אופן הפריסה ועל הדריכות המבצעית הלקויה. לא מימש את אחריותו לטיפול ביעדים שהוצפו כאיום טרם המבצע, ובהם ישי שליסל. לאור האמור, החליט מ"מ המפכ"ל להעביר את מפקד מרחב מוריה מתפקידו ולהורות כי לא ישמש בעתיד בתפקידים פיקודיים וכן כי לא יקודם בדרגה למשך חמש שנים.

• ראש ענף מודיעין מחוז ירושלים, סנ"צ דורון משה: ר' ענף מודיעין מחוז ירושלים זיהה והציף את עניינו של שליסל במסגרת אישור התכניות. בהמשך לכך, קיבל הנחייה ישירה ומפורטת ממפקד המחוז לתכלל את עבודת המטה ביחס לטיפול המודיעיני באובייקטים שזוהו ככאלה המהווים איום על המצעד, ושליסל ביניהם. בפועל, לא ביצע את המוטל עליו ולא מימש את אחריותו. לאור האמור, החליט מ"מ המפכ"ל כי ר' ענף מודיעין מחוז ירושלים יועבר מתפקידו וכי לא ישמש בעתיד בתפקידי מודיעין ולא יקודם במסלול פקודי - מבצעי ב-7 השנים הקרובות.

• ראש הזרוע המבצעית בימ"ר, סנ"צ שי אללי: הזרוע המבצעית בימ"ר הייתה אחראית על איתור 'דמויות חריגות' במסלול המצעד וברחובות הסמוכים. הזרוע המבצעית היא שהכינה את התכנית המבצעית והוציאה אותה אל הפועל. בפועל, הפעילות בעניין זה התמקדה איתור 'דמויות חריגות' בתוך מסלול הצעידה בלבד, בשונה מהתוכנית. הוועדה ציינה לחיוב את תפקודו המבצעי של ר' הזרוע המבצעית במהלך ההשתלטות על הדוקר. לאור האמור, החליט מ"מ המפכ"ל להעביר את ראש הזרוע המבצעית מתפקידו וכי הוא לא ישמש בתפקיד מבצעי במשך 5 שנים.

• קצין אג"מ מרחב מוריה, סנ"צ שלמה בכר: תפקידו של ק' אג"מ מוריה היה לתכלל את עבודת המטה והתכנית המבצעית של המרחב לקראת המבצע, בהתאם להנחיות הממ"ר. אירוע הדקירה עצמו התרחש, בתחומי האחריות הטריטוריאלית של מרחב זה. ק' האג"מ היה אחראי על תדרוך מפקדי משימות בצעדה. מתוקף כך, הוא נושא באחריות להתרחשות באזור שתחת אחריותו ועל פעילותם המבצעית של הכוחות במרחב שדרכם חדר שליסל. רק במסגרת התדריך אשר התקיים לאחר פריסת כוחות החסימה חילק למפקדים מעטפות שכללו את תמונתו של שליסל והיעדים האחרים, אך לא דאג לוודא שהמידע המצוי במעטפות יועבר לכוחות החסימה. לאור האמור, החליט מ"מ המפכ"ל להעיר לקצין אג"מ מרחב מוריה הערה פיקודית.

• ראש לשכת מודיעין ובילוש מרחב מוריה, רפ"ד צחי חלפון: אחראי על האיסוף המודיעיני במרחב. במסגרת אישור התכניות במרחב הועלה עניינו של האסיר המשוחרר שליסל והוא הונחה על ידי הממ"ר להפיץ מודיעין בעניין. כמו כן, תפקידו היה לתווך בין גורמי המרחב לבין הימ"ר לעניין איתור 'דמויות חריגות'. ק' אמ"ן מוריה לא מימש את אחריותו ותפקידיו האמורים, אלא סמך על כך שהאמ"ן המחוזי והימ"ר יבצעו פעולות אלה. בנוסף, לא דאג להפיץ ולחלק תמונותיהן של הדמויות המאיימות לכוחות בשטח מבעוד מועד. לאור האמור, החליט מ"מ המפכ"ל, להעביר את ר' לשכת מודיעין ובילוש מוריה מתפקידו.

• קצין אמ"ן מרחב ציון, רפ"ק יצחק שמעיה: אחראי על תכלול פעולות המודיעין במרחב הפועל, בין השאר, בנושא סדר-ציבורי חרדי. הקצין היה אחראי על הקשר מול האמ"ן המחוזי וכן מול הימ"ר בכל הנוגע איתור 'דמויות חריגות' וחשודים פוטנציאלים לקראת המצעד. ק' אמ"ן ציון זיהה את עניינו של שליסל כבעייתי ולדבריו הנחה את גורמי האיסוף בעניין. בפועל, לא נעשה איסוף אקטיבי של ממש מול היעדים הקונקרטיים שפורטו ביחס למצעד, ובכלל זה שליסל. אמנם, הקצין היה בין אלו שזיהו את פוטנציאל האיום ופנה לגורמי הימ"ר במחוז ולממ"ר וביקש לבצע פעולות שונות נגדם, אולם, משזה לא בוצע, לא יזם פעילות חלופית אחרת. לאור האמור, החליט מ"מ המפכ"ל להעיר לקצין אמ"ן מרחב ציון הערה פיקודית.

• מפקד מקטע ב' בציר התהלוכה (קש"ק מוריה) פקד אולג גולנד: הוועדה מצאה, כי תפקודו של מפקד מקטע ב', שהיה אחראי על החסימה בצומת שבו אירע הרצח, היה לקוי במספר היבטים, והוא לא מימש את אחריותו הפיקודית והמקצועית לביצוע החסימה כנדרש: לא דאג לפריסה מתאימה של החסימה ולא וידא שהשוטרים בחסימה מבצעים את תפקידם כפי המצופה. לא נכח בחלקים מהתדריכים לכוחות ולא פתח את המעטפה שנמסרה לו במסגרת התדריך, בה היו, בין השאר, תמונות החשודים ובהם שליסל, עד לאחר האירוע. לאור האמור, החליט מ"מ המפכ"ל, כי מפקד מקטע ב' יועבר מתפקידו ולא ישמש בתפקיד פיקודי- מבצעי ב- 5 השנים הקרובות ובתקופה זו לא יקודם.

• ראש מרכז דיווח ותאום אח"מ רפ"ק דורון שלום: טעה בשיקול דעת כאשר החליט לגרוע שמות, בכלל זה את שמו של ישי שליסל, מרשימת היעדים שמחוז ירושלים הציף במצגת שיצאה מטעמו, בפרט שעשה כן ללא התייעצות עם מי מפקדיו או עם גורמי המחוז עצמם. לעמדת הועדה, מדובר בטעות יסודית, גם בשל חוסר הערכה נכונה של האיום הנשקף משליסל. השיקולים שהציג בפנינו להחלטתו – חלוף הזמן מאז הדקירה והעדר מודיעין קונקרטי, אינם עומדים במבחן הביקורת המקצועית. לאור האמור, החליט מ"מ המפכ"ל להעביר את ר' המד"ת מתפקידו ותבוטל יציאתו המתוכננת לקורס פו"מ הקרוב.

• שוטר מג"ב בחסימה ברחוב וושינגטון, רביח מחמוד: הוועדה מצאה כי תפקוד החסימה ברחוב וושינגטון / קרן היסוד היה לקוי ופעל בחוסר עירנות מבצעית. כתוצאה מכך, הצליח הדוקר לעבור לכיוון התהלוכה מבלי שנבדק ומבלי שנעצר. השוטר בחסימה זיהה דמות חריגה (שליסל) כשזה כבר היה בשטח הצעידה. התפקוד הלקוי של החסימה בפיקוד השוטר, גרם לפרצת אבטחה אשר אפשרה את כניסתו של שליסל למעגל הפנימי. על אף זאת, יש לציין את תפקודו המבצעי של השוטר מרגע שזיהה את שליסל – הוא הבין שמדובר בדמות חשודה, חתר למגע כנדרש משוטר ופעל מידית על מנת לעצור את החשוד. לאור האמור, החליט מ"מ המפכ"ל להעביר את השוטר מתפקידו כמ"כ במג"ב וכי לא ישמש בתפקיד פיקודי.

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן קיבל את ההמלצות: ״אני מקבל במלואן את המלצות מ״מ המפכ״ל ומודה לוועדה בראשותו של ניצב בדימוס ישראל יצחק על עבודתה". גם מ"מ מפכ"ל ניצב בנצי סאו אימץ את ההמלצות.

מפקד המחוז ניצב משה (צ'יקו) אדרי הגיב: "קציני ושוטרי המחוז, כולם כאחד, חשים בצער עמוק בשל מותה של הנערה שירה בנקי ז"ל, מדובר באירוע שאסור היה שיקרה. המחוז שלנו עתיר ניסיון בניהול אירועים המוניים, תחת איומי טרור, הפרות סדר ואף מעשי קיצון של בודדים, בהם הוכח כי מפקדי ושוטרי המחוז מממשים הלכה למעשה את הערכים של חתירה למגע, מקצוענות, אומץ ודבקות בביצוע משימותיהם. אולם, האירוע הנורא קרה ומוטל על כל אחד ואחד מאיתנו להפיק את מלוא הלקחים והמסקנות העולים מחקר האירוע וליישמם.

"כפי שאמרתי לוועדת הבדיקה וכן בפני קציני ושוטרי המחוז, כמפקד מחוז ירושלים, אני נושא באחריות פיקודית כוללת לנעשה בתחום המחוז ועל בסיס תפיסתי זו אני מקבל את החלטת מ״מ מפכ"ל המשטרה המתייחסת לאחריותי זו".

בהתייחס למסקנות האישיות אמר מפקד המחוז: "מדובר בקצינים ומפקדים רבי ניסיון ועתירי זכויות אשר משמשים דוגמא אישית ואף מופת לאורך שנים בעבודה מבצעית, שיטתית ומאומצת, תוך גילויי הקרבה אישית וחירוף נפש בהגנה על בטחון ירושלים הבירה. שוטרי וקציני המחוז הם המגן האנושי בסדרת אירועי טרור וסדר ציבורי רחבי היקף הפוקדים בשנים האחרונות את ירושלים והסביבה ולהנהגת המדינה ולציבור יש על מי לסמוך".

שליסל מצעד הגאווה שירה בנקי ועדת בדיקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד