ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

סיפורה של הכיפה עם הפונפון • סאטירי

רוחמה מור מתחקה אחר שורשיו של מנהג הכיפה עם הפונפון • כך קרם הרעיון עור וגידים, והמון העם מתפנפנים

כיפות עם פונפון מתבדרות ברוח ירושלמית, חומרה כהלכתה. צילום: מנדי הכטמן, פלאש90
כיפות עם פונפון מתבדרות ברוח ירושלמית, חומרה כהלכתה. צילום: מנדי הכטמן, פלאש90


הרב רבי ר' אלי אקרמן ואשתו הצדקנית מרת גב' מרים אקרמן, ישבו על המדוכה כי כלתה אליהם הרעה. עשרה ילדים להם, וכסף - אין. אף שהוקירו את השבת מאד, לא נמצאו עד כה אבנים יקרות בדגים לשבת. ולרש אין כל.

ישבו בני הזוג על המדוכה בשעת ליל, עד שעלה בפני מרים רעיון מצוין: הבה נמציא חומרה חדשה ונשווקה לציבור.

בבוקר התכסתה כל השכונה במודעות ענק. "הכיפה שגדולי ישראל חובשים". מה התברר? פתע פתאום נתגלתה חומרה חדשה לפיה יש לחבוש כיפה העשויה מצמר דווקא, שפונפונה תכלת.

היו הבריות עוד שואלים שאלות, אך כיוון שנתפרסמה תמונה של גדולי הדור מתפנפנים בכיפותיהם - שתקו, משום שלא רצו שיהיו חשודים בחוסר באמונת חכמים. שכן, כל אשר יאמר לך ימין שהוא שמאל וכיפה שהיא פונפון - עשה.

אמת, היו שפקפקו ושאלו, הכיצד לא ידענו עד עכשיו על עניין זה. מיד השתיקו אותם הזְקָנים שבחבורה ואמרו בידיעה גמורה שעתה אכשר דרא ונגלה לנו מנהג קדום זה, ורק בעוונותינו יש בינינו אנשים שמעזים לשאול שאלות כאלה.

תכף ומיד עמלו בכוללים אברכי הצאן על כתיבת חבּורות שעוסקו כיפת הפונפון. בירור הנושא לעומק העלה חידושים שונים בנגלה ובנסתר, ואפילו משנ"ב אחד. עד מהרה נכתבו תילי-תילים של הלכות בעניין הכיפה - גודלה, עומקה, קוטרה, רדיוסה, איכותה, ועוד.

בשבועות שלאחר מכן התפרסמו בעיתונות החרדית תחקירים ומכתבי דעה בנושא כיפת הפונפון. מוסף שבת קודש של אחד העיתונים אף הגדיל ומצא תצלומים נדירים של רבנים מדורות עברו מפונפנים, ואף תמונה ישנה ממש של הרמב"ם (הם מצאו גם תמונה של דבורה הנביאה אבל לא פרסמו כי היא אישה). בעיתונים אף התפרסם "קול קורא" נגד כיפות תומך פונפון מזויפות.

חיידר אחד במודיעין עילית היה הסנונית. מנהל החיידר שכבר זמן רב ניסה לייחד את עצמו מהמון העם שבעיר, הוציא מזכר להורים לפיו ילדים שלא יגיעו עם פונפון - יסולקו במידית מבית ספרו. "מוסדנו שואף לחינוך ליראת שמים ויראת החטא. משכך, נדרש הוא לחומרות החדישות ביותר, ודורש זאת גם מתלמידיו", נכתב במזכר.

כיוון שלא רצו החיידרים האחרים לפגר בחומרתם מיהרו אף הם לשלוח מזכרים להורים, ועד מהרה התכסתה כל העיר בפונפונים. ממודיעין עילית הגיעה הבשורה לבני ברק, ירושלים, ביתר עילית, ואפילו לאלעד.

משפחת אקרמן הפכה עד מהרה למשפחה חשובה ועשירה, פורצת דרך בכל הנוגע לאיתור חומרות חדשות. הזוג אקרמן אף רשמו עוד כמה חומרות חדשות ברשם הפנאטנטים. ורבים מעמי הארץ מתפנפנים כי נפל פחד המחמירים עליהם.


כיפה פונפון טור דעה ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד