ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024

זה מה שיעזור? שימוע למועמדים לכנסת

הצעת חוק מהפכנית המחייבת מועמדים חדשים לכנסת לעבור שימוע ציבורי, הונחה על שולחן הכנסת: האם זה מה שישנה את המצב?

זה מה שיעזור? שימוע למועמדים לכנסת
פלאש90


בעקבות אירועים מביכים בכנסת, הניח ח"כ איל בן ראובן מהמחנה הציוני, הצעת חוק מהפכנית המחייבת מועמדים חדשים לכנסת לעבור שימוע ציבורי.

לפי החוק הקיים הזכות להיבחר ולכהן כחבר כנסת נתונה לכל אזרח ישראלי בגיר. אך בשנים האחרונות הראו מספר מקרים בהם נחשף הציבור לאירועים מטרידים בעברם של חברי כנסת חדשים. לעיתים מדובר באירועים פליליים ואף כאלו עליהם מוטל קלון, אך פעמים רבות מדובר באירועים שגם אם אין בהם ממד פלילי או קלון משפטי הרי ראוי שהציבור יהיה מודע להם כדי שיוכל להחליט אם ירצה להתחשב בהם ביום הבחירות.

תיקון הצעת חוק המפלגות המוצע נותן בידי ציבור הבוחרים – בין אם חברי הגוף הבוחר במפלגה ובין אם הציבור הכללי, כלי חדש וחשוב לשפוט את המועמדים החדשים לכנסת טרם הבחירות. הצעת החוק מבקשת לאפשר זאת לחברי הגוף הבוחר של כל מפלגה, בכך שיקיים שימועים טרם הליך בחירות פנימיות או כל הליך אחר של בחירת המועמדים לכנסת. ציבור הבוחרים הכללי יצא נשכר בכך שכלל המועמדים הריאליים בכל מפלגה יהיו מוכרים לציבור באופן יותר טוב מאשר היום

הצעת החוק מאזנת בין הצורך בשקיפות והכרת העבר, היכולות והעמדות של המועמדים לבין זכותם להיבחר. זאת מכיוון שהשימוע אינו כלי מסנן כשלעצמו, אלא כלי בידי הגופים הבוחרים. החוק מציע רק חובת מעבר השימוע ולא מגביל את המפלגות בדבר השימוש בתוצאות השימוע. חשוב לזכור כי עצם קיומו של שימוע יסייע לשקיפותו, ניקיונו ואיכותו של הליך הבחירות הדמוקרטי ובחירתם של נבחרי ציבור ראויים.

ח"כ האלוף (במיל') איל בן ראובן (המחנה הציוני): אומר "בכנסת יושבים קברניטי העם, הנבחרים על ידי הציבור. ראוי שהציבור יכיר וידע את נבחריו, בדגש על דרכי התנהלותם ברמה הערכית, המוסרית והנורמטיבית. ברמה המתחייבת מנבחרי ציבור. לאור סיטואציות לא נעימות שחוותה הכנסת בשנותיה, ראוי לחזק את ההתבוננות העמוקה בנבחרי העם, על מנת להבטיח שחברי הכנסת יהיו ראויים לתפקידם".
כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד