ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

יום נוסף לסופת האבק; בוטלו טיסות בתוך הארץ

מאות בני אדם אושפזו אמש בבתי חולים ברחבי הארץ עקב קשיי נשימה כתוצאה מהסופה הקשה; לקראת הלילה תורגש הקלה

האובך בימים האחרונים, צילום: הדס פרוש, פלאש90
האובך בימים האחרונים, צילום: הדס פרוש, פלאש90


מהשרות המטאורולוגי נמסר על אזהרה של עומס חום כבד בכל רחבי הארץ היום עד השעה 21:00 בערב, חברת ישראייר הודיעה כי כל הטיסות הפנים ארציות מבוטלות להיום עד לשעה 17:00.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי זיהום האוויר הגבוה בעקבות סופת אבק שהגיע ממזרח עדיין ממשיך בכל רחבי הארץ אך במשך היום האובך יפחת בהדרגה ובאיטיות רבה. בשל הזיהום הכבד המשרד ממליץ לחולי לב-ריאות, קשישים ונשים בהריון לא לשהות מחוץ למבנים סגורים.

לגבי תלמידי מערכת החינוך לא לצאת מחוץ למבנים בהפסקות ולקיים שיעורי חינוך גופני בתוך אולמות סגורים וכן ביטול כל הטיולים.

ישראייר ביטלו את הטיסות פנים עד לשעה 17:00, בכפוף לתנאי מזג האוויר. החברה העמידה אוטובוסים בתשלום בשדה דב לאילת ובאילת לת"א. לאור ביטול הפעילות הפנים ארצית עקב תנאי מזג האויר עד לשעה 13:50, מדגישים בחברת ארקיע כי הם אינם מעמידים הבוקר אוטובוסים חליפיים לטיסות.

גם חברת ארקיע הודיעה כי בשל האובך הכבד והתחזית הקודרת להמשך היום, כל טיסות ארקיע הפנים ארציות והצבאיות מבוטלות עד לסוף היום. במידה ומזג האוויר אכן ישתפר בהתאם לתחזית, הטיסות יחודשו מחר בבוקר יום ה' על פי לוחות הזמנים שפורסמו מראש. בנוסף ללוח הזמנים שפורסם מראש למחר, ארקיע פועלת להוסיף טיסה מוקדמת בבוקר מנתב"ג לאילת.

במשרד להגנת הסביבה דווח אתמול כי מדובר בסופת האבק הכבדה ביותר בחודש ספטמבר ב-15 השנים האחרונות. אירוע מסוג זה נחשב חריג מאד לתקופה זו של השנה. ערכי זיהום גבוהים נמדדים בכל תחנות ניטור האוויר הפרוסות ברחבי הארץ.

בעיר ירושלים נמדדו אתנול ערכי הזיהום הגבוהים ביותר ביחס לכל תחנות המדידה בארץ. סופת האבק שמקורה בצפון מזרח סוריה תלך ותדעך בהדרגה, אך גם היום עדיין צפויים ברחבי הארץ ערכי זיהום גבוהים.


האובך בירושלים אתמול. צילום: שלמה מור

נפגעי סופת החול אתמול
למרכז הרפואי פדה פוריה הגיעו 3 קשישים שסבלו מקשיי נשימה. שניים אושפזו בפנימית, והשלישי בטיפול נמרץ נשימתי. למרכז הרפואי מאיר בשרון הגיעו מאז הבוקר 4 מקרים של חולי copd עם מצוקת נשימה למיון.

בנוסף, מעל 150 איש טופלו אתמול בחדרי המיון של הדסה עין כרם והדסה הר הצופים ובנוסף מספר לא רב של ילדים בחדרי מיון ילדים עקב מזג האויר הקשה. הרקע לפניות הינו בעיות קשיי נשימה, מחסור בחמצן ותחושות של חנק. חלקם הגדול של המטופלים נמנה על אוכלוסיית סיכון- מבוגרים או בעלי רקע במחלות ריאה או בעיות נשימה אשר מכירים את המצב המוגדר, וחוו בעבר התקפות של קושי נשימה.

פרופ' נוויל ברקמן, מנהל יחידת הריאה בהדסה מדגיש כי הימנעות מיציאה מהבית ושהייה במבנה סגור הן הדרכים להפחית את הסיכון. "מי שיודע שהוא נמנה על האוכלוסייה בעלת הסיכון לחוות התקפים של בעיות נשימתיות מוטב כי יישמר. בהדסה לא טופלו היום מצבי קיצון אך כמובן שמצבם של חולי מחלות ריאה או מחלות נשימתיות עלול להחריף בשל האובך הקשה".

כ-100 איש טופלו אתמול בחדר המיון של המרכז הרפואי לגליל בנהריה בשל מזג האוויר הקיצוני. עיקר המטופלים שאושפזו סובלים ממחלות כרוניות של לב וריאה וכן, חולים הסובלים מבעיות אונקולוגיות וכיליתיות.

ד"ר בני רביב, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי לגליל: "מדובר על שילוב קיצוני של טמפרטורה גבוהה, אחוזי לחות משמעותיים וזיהום אוויר כבד בכל רחבי הארץ. תינוקות, ילדים, קשישים וחולים כרוניים הם האוכלוסיות החשופות במיוחד לתחלואה בתנאים אלה, אך גם לאנשים בריאים בדרך כלל, מומלץ לשעות במקומות סגורים וממוזגים ולמעט ככל שניתן ביציאה שלא בצורך החוצה.

"מאז לפנות בוקר טופלו כ-100 איש באגפי חדר המיון, כאשר עיקר התלונות הן על חולשה כללית, תשישות, מחושים בחזה, קוצר נשימה וכאבי ראש חזקים".

ד"ר רביב הדגיש, כי חשוב להימנע מכל פעילות גופנית מאומצת בשל החלקיקים המצויים באוויר. בניגוד למדינות המזרח הרחוק בהן נוהגים לשים מסכות על הפנים להקלה על הנשימה, הרי שבמקרה הנוכחי סופות חול ואבק נושאות עימן חלקיקים זעירים שחודרים לעיתים בקלות דרך המסכות לקנה הנשימה ועלולים לגרום למצוקה רפואית המחייבת פינוי לבית חולים.

ד"ר מסעד ברהום, מנהל המרכז הרפואי לגליל ציין כי היערכות הצוותים להגעת מטופלים נוספים בשל מזג האוויר הקשה תימשך גם ביממה הקרובה.
אובך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד