כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

"היה חשש מחרדים, הוא נעלם. יש 150 חיילים חרדים בחיל תקשוב"

לקראת סיום השנה, העניק קצין הקשר והתקשוב הראשי של צה"ל ראיון חג ל'בחדרי חרדים' בו הוא מספר על ההיכרות העמוקה עם המגזר, על המטרות של החיל, ואיך הוא עושה הכל בכדי לשלב חרדים • ומה הוא חושב על קמפיין החרד"קים?

"היה חשש מחרדים, הוא נעלם. יש 150 חיילים חרדים בחיל תקשוב"
דובר צה"ל


מגמות שילוב החרדים בצה"ל הופכות ליותר ויותר משמעותיות לצעירים חרדים. על המגמות הללו ועוד שוחחנו עם קצין הקשר והתקשוב הראשי בצה"ל, תת-אלוף נתנאל כהן בקריה בתל אביב, בראיון ושיחה עם תום השנה ולקראת השנה החדשה שבפתח.

גם בצה"ל הגדול הבינו זה מכבר, כי גם החרדים שלא למדו בתלמוד התורה לימודי ליבה, יכולים להשתלב ביחידות הפיתוח של חיל התקשוב. "כ-150 חיילים חרדים משרתים כיום בחיל התיקשוב", מספר כהן, ועוד היד נטויה.

קצין הקשר והתקשוב הראשי בצה"ל, תת-אלוף נתנאל כהן, נולד בשכונת בית וגן בירושלים, עוד בתקופה בה הייתה שכונה מעורבת לחרדים ודתיים, הוא מכיר את המגזר מילדות. "יש רצון משני הצדדים - צה"ל שזקוק לכוח אדם איכותי, ומהצד השני, החרדים שמעוניינים במיומנות ומגיעים עם מוטיבציה רבה - אנו רואים את ההצלחה".





אגף התקשוב של צה"ל, הוקם ב-2003, ומתווה את מדיניות הקשר, התקשורת, המחשוב, השליטה והבקרה ואבטחת מערכות מידע בצה"ל. המלחמה הראשונה בה האגף נטל חלק פעיל, היה במלחמת לבנון השנייה. "כל מפקד צבאי, מצוייד בטאבלט, שם הוא מקבל מידע און ליין, על הכוחות שלו בשטח, הכוחות הנוספים, האוייבים ועוד שלל אינפורמציה שמסייעת לו בניהול נכון של חייליו", מספרים באגף.

מאז, הגבירו בצה"ל את מעורבות אגף התקשוב ואת המערך הטכנולוגי, בכל דבר ועניין. לפני כחמש שנים, פתחו בצה"ל את מחלקת ההגנה בסייבר, שאחראית על הרשתות של צה"ל, ולצורך כך פתחו גם קורסים יחודיים של מגיני סייבר, המכשיר חיילים להגנת מערכות המחשוב והמידע של צה"ל מפני התקפות ממוחשבות.

כהן מספר: "ישנן מכינות מיוחדות שנבנו עבור החיילים החרדים, שם הם משלימים במשך מספר חודשים את הפערים, לימודי מתמטיקה ובגרויות, ועם סיום הקורס שנמשך כתשעה חודשים, בהפרדה מלאה כדרישת המגזר, הם משתלבים ביחידות הפיתוח של החיל, בבתי התוכנה, אתרי קשר ובמעבדות.



"לחרדים אין תמיד את התמיכה של המשפחה ושל הקהילה, והצרכים של עולם הסייבר רק הולכים ומתגברים. השילוב של עולם הסייבר עם אלה שלומדים גמרא הוא שילוב מעולה".

הוא מתאר גם את ההתנגדויות בתוך צה"ל למגמות השילוב השונות - "לעיתים, מפקדים חוששים משילוב חרדים ולא מסתירים זאת, אולם כאשר הדבר נעשה בהדרגה, אין מי שמתנגד לכך". כהן אף נקט בדוגמה של קצין קיבוצניק, שאף פעם לא הייתה לו אינטראקציה עם חרדים. הוא התנגד לעבוד עם חרדים, אולם בעקבות השיח ועם הזמן, הוא שינה את דעתו על החרדים, וכיום מעריך אותם מאוד. "החרדים בצה"ל נותנים שירות מאוד משמעותי", הוסיף.

כהן התייחס לתקיפות בשכונות החרדיות הקיצוניות, כלפי חיילים חרדים ודתיים "בהחלט לא נעים. כשאנו לא מקבלים ההערכה זה נותן תחושת חמיצות. החיילים החרדים עובדים קשה ועושים שירות נהדר לקהילה. בכל מקרה שמזהים שחייל עובר משהו, אנו מטפלים ומשתלים לסייע. אנו בפעילות אינטנסיבית מול הרבנים החרדים שיגנו את התקיפות.



"אני יודע עד כמה הקהילתיות והשם הטוב חשובים במגזר. גם אם יש חוסר הסכמה, צריך לכבד. צריך להוקיע את המתפרעים והתוקפים. אנו נעשה הכל בשביל לכבד את המגזר. כשחייל בא ואומר לנו שהוא לא יכול להיכנס לבני ברק עם המדים של צה"ל, זה צובט לנו את הלב".

"אנחנו חושבים שאפשר לשלב את החרדים. אנחנו זקוקים לחרדים. חיל התקשוב גדל תמיד, ושילוב החרדים שם מצוינת".
קשר נתי כהן תת אלוף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד