ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

הורים – מה הבחירות החשובות שלכם?!

מהי עצמאות אמהית, כיצד נדע מתי לשחרר ומתי לא לוותר, ומהם הדברים החשובים ביותר שעלינו ההורים לתת לילדים מרגע הוולדם

הורים – מה הבחירות החשובות שלכם?!


במשך תשעה חודשים את נושאת את התינוק שלך בבטן, הוא הכי קרוב אליך שיכול להיות; אתם נושמים, אוכלים, נעים וישנים יחד ואת מוצאת את עצמך מלטפת את הבטן הגדלה שלך בידיעה שגדל בתוכה תינוק שאת יצרת ובטח יהיה דומה לך במראה ובתכונות. ואז מגיעה הלידה, והקטן, שהיה חלק בלתי נפרד ממך, יוצא לאויר העולם, נושם את נשימתו הראשונה והופך בן רגע לבן אדם עצמאי שעם צאתו מהבית חולים כבר יש לו שם ומספר ת.ז. עצמאות היא כמובן דבר יחסי, יגידו לעצמן אמהות רבות בקריאת שורות אלו, הרי בכל הזאת הקטן זקוק לנו 24/7 בתקופה הראשונה של חייו, אבל אין ספק שהלידה מסמנת תחילתו של תהליך מרגש ומשמעותי של הגדרת העצמאות של הילד, שמוביל גם לעצמאות של אמו.

בשבועות הראשונים התינוק נמצא הרבה על הידים, אוכל וישן מרבית שעות היום ונדמה שאף אחד מאלו אינו מעיד על עצמאות, אך אט אט אם נהיה קשובים, נוכל לשים לב שהקטן מתחיל לשדר לנו את העדפותיו ורצונותיו, ואלו בעצם מהווים את הסימנים הראשונים שלו לעצמאות. הורים רבים מפרשים בכי כסיבה לרעב או חוסר שביעות רצון, אך פעמים רבות הבכי מהווה סימן של התינוק לרצון לשינוי – אם הוא ער, ייתכן והוא מבקש להגיד לנו כי הוא עייף, אם הוא סיים לאכול בכי אינו בהכרח אומר כי הוא עדיין רעב, אלא במקרים רבים זוהי דרכו של התינוק להגיד לנו כי הוא שבע, אם הוא לבוש ביותר מדי שכבות וחם לו או לא נוח לו וייתכן כי הסביבה והחדר בו הוא נמצא רועשים מדי עבורו והוא רוצה מעט שקט את כל אלו התינוק מנסה לשדר לנו ובכי הינו כלי עבורו להביע את העדפותיו. גם סיבוב ראש מיד עם הגשת החלב הינן דרכו העצמאית של התינוק להגיד לנו כי אינו רעב. חשוב כי נהיה קשובים לתינוק, ולאט לאט נגלה שהוא מתקשר איתנו בסוג של שפה וחשוב שנלמד לקרוא את הסימנים.

בשלב הבא התינוק יחל לתקשר עימנו באמצעות פרצופים ומבטים שעם הזמן יצטרפו אליהם קולות למיניהם. זוהי קפיצת מדרגה משמעותית עבור התינוק שלנו, שיכול עתה להעביר אלינו מסר מאד ברור של שביעות רצון לעומת חוסר שביעות רצון. הוא ילמד להניד בראשו לשלילה ולעומת זאת להראות מבטי שמחה והתלהבות, וכך אט אט נוכל ללמוד מהו המזג שלו, ההרגלים שלו, ממה הוא נהנה ומה מרגיע אותו. חשוב שבתקופה זו נאפשר לו לגלות עצמאות באמצעות פעולות כמו מתן אחיזה של הבקבוק, החזקת מוצץ, רעשנים וכד'. חשוב לזכור כי הנטייה הטבעית של ההורה בתקופה זו היא לגונן על התינוק בכל דרך ולעשות הכל עבורו, אך יש לאפשר גם לתינוק להתמודד עם אתגרים, כגון ניסיונות אחיזה, הושטת היד לתפיסה של חפץ שהוא מעט רחוק וכד', כל אלו יעודדו את תחושת העצמאות אצל הילד ויסייעו בבנית הביטחון.

כשהתינוק גדל, גדל גם הדחף שלו לנוע במרחב. התינוקות אוהבים לנוע על מנת להשיג עצמאות תפקודית – ממצב פסיבי של שכיבה על הגב, הבטן או בידי הוריו, הוא לפתע "אדון לעצמו" המחליט על תנועותיו. בשלב הראשון העצמאות תבוא לידי ביטוי באמצעות תנועות הידיים, לדוגמה: הבחירה לקחת דברים, לעיתים אפילו "לחטוף" על מנת שיהיה אצלו ובחזקתו, או להסיט את היד, למשל כשאימו מאכילה אותו, תינוקות אחרים ינידו את ראשם בשלילה כשירצו להביע חוסר רצון לגבי משהו או לחילופין ירשרשו שוב ושוב ברעשן כסימן להנאה ושמחה. עם הזמן הילד ילמד להתקדם עם גופו, בתחילה על הבטן ומאוחר יותר בזחילה. חשוב להעביר לילד את המסר שזה בסדר להתרחק פיזית מההורה ולנסות להיות עצמאי, ולהגיב לתינוק בחיזוקים, קריאות עידוד והעברת מסר חיובי. אם התינוק מתקשה חשוב לתת לו להתמודד, גם את לעיתים הוא נראה חסר שביעות רצון או משמיע קולות של "מתלונן". חשוב שהילד יחשף לתהליך שכולל את שלושת המרכיבים: התנסות חדשה- השקעת מאמץ/התמודדות עם אתגר – הצלחה.

שיאו של התהליך הינו כשהילד לומד לעמוד וללכת, בשלב הזה הוא נע במרחב ונחשף לחוויות והתנסויות חדשות שמשפיעות על העצמאות שלו. ככל שהוא יתנסה בדברים באופן עצמאי, כך זה ישפיע בצורה חיובית על האישיות שלו, האינטרקציה שלו עם הסביבה והביטחון בה. לעומת זאת, הורים שיתקשו להתנתק מהילד ולאפשר לו עצמאות פיזית ומוטורית יעודדו אצל הילד תלותיות וחוסר ביטחון שישפיע עם הזמן גם על הכישורים החברתיים והסביבתיים של הילד.
אמהות רבות יספרו כי הכניסה לפעוטון או גן מהווים שלב משמעותי בתהליך הגדילה של הילד והפיכתו לאדם עצמאי. לפתע הילד "עוזב את הקן" למספר שעות מדי יום, והוא נאלץ להתמודד עם סביבה חדשה. זהו תהליך לא פשוט עבור ילדים רבים, במיוחד בשלביו הראשונים, וחשוב להכיל זאת ולתמוך בילד שלעיתים יחווה בתקופה זו חסור בטחון וחרדת נטישה. עם הזמן הדברים יתאזנו ויכנסו למסלול.
יחד עם זאת, חשוב לזכור לא להקדים את זמנם של דברים, לא לדרוש מהילד עצמאות כשהוא איננו בשל, או עצמאות בדברים מסוימים כשהוא מגלה סימנים של חוסר מוכנות, למשל באכילה עצמאית, התלבשות, גמילה ממוצץ או חיתולים, מקלחת, הזמנת חבר אחר הצהריים למשחק משותף וכד. דרישת עמצאות מהילד בשלב המקדים את זמנו תפגע בבטחונו העצמי.
ומה אתך אמא? עצמאות אמהית זה אומר לדעת מתי לשחרר, מתי לתת מרחב ומתי לדרבן ולעודד. לאורך כל התהליך הקשיבי לאינסטינקטים שלך – זה נכון שהילד שלך עוד לא מדבר ואומר רק כמה מילים, אבל כבר מהשבועות הראשונים את מכירה את השפה שלו ויודעת לקרוא את הסימנים שלו, את יודעת מה מחזק אותו ובונה אותו, ומה מערער אותו ומוציא אותו משלווה ובמרחב הזה תנסי לייצר כמה שיותר חוויות חיוביות שלהתנסויות עצמאיות. כלל שהילד שלך יהיה עצמאי יותר ופחות תלותי, את תמצאי את עצמך פנויה להקדיש גם לעצמך, לבן זוגך, לעבודה ועם הזמן תוכלו לחשוב גם על הרחבת המשפחה, והכי חשוב תסמכי על הילד שלך ותעבירי לו את המסר הזה, זהו מרכיב קריטי בתהליך בניית העצמאות שלו - ועם הזמן את תראי שהוא יפתיע אותך לטובה.



יותר זמן איכות אחד על אחד
מחקרים רבים מראים שאם שואלים ילדים מהם זכרונות הילדות האהובים עליהם, הם מתייחסים לסיטואציות בהן הם זכו לזמן איכות עם אחד ההורים או שניהם – ללא האחים. ילד שיש לו אחים נאלץ לחלוק עם אחיו את תשומת הלב, היחס האישי שהוא מקבל, ההקשבה והרגישות לצרכיו ורצונתיו, וככל שיש יותר אחים כך גדלה החלוקה. לא משנה כמה ההורים רגישים ומשתדלים לתת יחס שווה לכל האחים, אין כמו זמן של אחד על אחד עם הילד שלך בו אתה יכול להסתכל לו בעניים לאורך כל השיחה, לחבק, ללטף, לתת המון חיזוקים חיוביים – להקשיב במלוא תשומת הלב, כי אין הסחות, מה שלום הילד, האם יש דברים שהוא רוצה לשתף או לחלוק, שלא יוצא ביום-יום האינטנסיבי. במיוחד עם ילדים מגיל בית ספר ואילך אתם תגלו שהם נפתחים ומשתפים בהמון דברים. לעומת זאת, עם הקטנים, אלו שעות של קסם שבהם אפשר לייצר חוויות נעימות, רובות שמאד מחזקות להם את הביטחון והתחושה הטובה. עשו לכם מנהג פעם בחודש קבעו בילוי שכזה עם כל אחד מהילדים, זה יכול לשעתיים-שלוש, אין צורך יותר מזה. הילד ידע מראש למתי קבעתם, ולא תאמינו באיזו התרגשות הוא יחכה לכך. זמן האיכות הזה יתן לו ולכם המון אנרגיה, תחושת סיפוק וחיבור מאד חזק. אנחנו קוראים לזה דייט עם אמא ויש גם עם אבא ואצלנו במשפחה זו מסורת שהפכה לחובה.

לשלוח את הילד שלי לחוגים שבאמת ממתאימים לו
דרך החוגים ניתן לחשוף את הילדים לתחומים אותם הם אינם חווים ביומיום ולהרחיב להם את מגוון ההתנסויות. אך יש לא מעט הורים ששולחים את הילדים שלהם לחוגים, כי "כולם הולכים", או כי ברור שהבן חייב להיות בכדורסל והבת בבלט.

נסו להבין טוב יותר עם הילד מה באמת מעניין אותו, וגם חישבו יחד איתם ואפילו התייעצו עם הגננת או המורה מהם הצרכים שלו ואילו נקודות או תחומים כדאי ורצוי לחזק. חשוב שהחוג שיהיה מאד מעניין ומהנה עבורו גם יכול על הדרך לפתח אצלו יכולות כגון יצירת קשרים חברתיים, יכולות מוטוריות, חיזוק רמת הריכוז וכד'. אפשר ומומלץ לשלב בין חיזוק יכולות מוטוריות ליכולות חברתיות.

חשוב גם לוודא שהחוגים מתאימים לגילאים וליכולות שלהם. ילד שקשה לו בספורט ואתם רוצים לשפר את היכולות הגופניות שלו, לא יכול מחר בבוקר להתחיל בחוג כדורגל, כי הוא עלול להיות מאד מתוסכל. התחילו דווקא בחוג של ספורט אתגרי שעובד על שיפור היכלות הפיזיות או ג'ודו ובשלב השני עברו לחוג כמו כדורגל או כדורסל שדורשים גם מהירות, תימרון והם גם מאד תחרותיים. בקשו כמובן להגיע לשיעור ניסיון, אפילו שניים, כדי שהילד ואתם תוכלו להתרשם מהפעילות ומהמדריך (וגם לבלות איתו זמן איכות נוסף). והכי חשוב לא להכריח אם הילד לא רוצה או לא מעוניין. קבלו זאת בהבנה. אחד הילדים שלי סרב עד כיתה ב' ללכת לחוגים מכולם הוא "פרש" אחרי 2 שיעורים והיום בכיתה ב' הוא בשני חוגים ומאד מאושר. אחותו לעומת זאת כבר מגן טרום חובה בחוגים. כל ילד שונה ולילד צרכים שנונים.

צרו הסכם משותף עם הילדים
משפחות רבות מנהלות וויכוחים רבים בין בני הזוג, בין האחים וגם בין ההורים והילדים עצמם. השנה החדשה זה זמן טוב להתחיל את מערכת היחסים בבית על צד ימין ולעבוד על הסכמים משותפים המקובלים על כולם.

הטענה הרווחת מצד ההורים כי הילדים לא מקשיבים להם ועושים מה שבא להם בלי טיפת משמעת. מצב זה מביא לאווירה עכורה בבית בו הורים כועסים על הילדים כי לא הקשיבו להם והילדים כועסים על ההורים כי ציפו מהם לעשות משהו שלא רצו. לכן הסכמים עם הילדים שנקבעו מבעוד מועד הם כלי מעולה לשיפור מערכת היחסים המשפחתית ונותן לשני הצדדים תחושה של שליטה במצב. בהסכם, ההורים בעצם מעניקים לילד סמכויות בכל הנוגע להחלטות המשפחה וההורים משדרים כבוד והערכה להחלטות אלה. הסכם זה עובד עבור שני הצדדים כאשר החלטה שההורים קיבלו חייבת להתקבל גם על ידי הילדים מאחר והוחלט על כך מראש.
כבוד הדדי יוצר אווירה טובה יותר והרמוניה משפחתית.

צאו לכמה שיותר טיולים עם הילדים- ודעו לשמור על אווירה טובה
חשוב להוציא את הילדים משגרת היום-יום ולהעניק להם כמה ימים של חופש משיעורי בית וזמן איכות עם המשפחה לשם שינוי. חופשה לא בהכרח נמדדת בעלייה למטוס או ללינה ממושכת מחוץ לבית. גם טיול בן יום אחד או סופשבוע בצפון או בדרום הארץ יכול להיות פיתרון נפלא לשבירת שגרה וטיול מגבש שיטעין מצברים. ואם אין לכם עדיין אוהל – אז השנה זה הזמן לרכוש כזה!
עם זאת, ידוע שניתן לחזור מחופשה משפחתית הרבה יותר מותשים ממה שהיינו עוד לפני שנסענו. כדי להימנע מכך, לקראת היציאה לטיול, חשוב להכין את הילדים מראש ולספר להם מה צפוי. כדאי לעשות זאת מספר ימים לפני, ואם מדובר בטיול ממושך אז שבועיים – שלושה לפני. פעוטות וילדים אוהבים שיגרה, וכל שינוי שמגיע בהפתעה עלול לערער אותם. כדאי להסביר להם שהמשפחה צפויה לצאת לטיול והיכן יהיה הטיול ולתאר את החוויות הטובות שצפויות להם והיכן נישן בלילה. חשוב גם לספר מה יהיה בטיול – האם זו רק המשפחה הגרעינית, או עוד אנשים, כמו המשפחה המורחבת או חברים. זה ייתן לילד תחושת ביטחון, רוגע וייצר ציפייה חיובית לקראת הטיול. לגבי השינה- לא תמיד קל לילדים לישון מחוץ לבית. הציעו לילד לקחת איתו חפץ מוכר שהוא אוהב, בובה שיהיה לו נעים להירדם בחברתה או את הכרית שלו. בנוסף, תחלקו את האחריות למשימות השונות בחופשה בין בני המשפחה, כל הורה וילד (אפשר כבר מגיל שנתיים) יבחר על מה הוא אחראי. אם זה לגבי אוכל, העמסת האוטו, תכנון מסלול טיול או כל משימה אחרת שרלוונטית לסוג החופשה.דבר אחרון, נשאל כל אחד מה הוא מוכן לתרום כדי שהחופשה תהיה מוצלחת, כאן מדובר במהות של החוויה המשפחתית.

ילד מאושר הוא ילד בריא
אנו נוטים לחשוב כי תזונה נכונה או שינה תקינה הם הגורמים העיקריים לבריאות וחיזוק מערכת החיסונית של הילד וזו טעות. בילויים משפחתיים המלווים בהרבה חיבוקים, צחוק, טיולים בחוץ, משחקי חברה ובעיקר חופש, מאד תורמים לחוסן הגופני של הילדים. השגרה לעיתים שוחקת גם את ילדינו ולא רק אותנו כאנשים עובדים, לכן חשוב מאוד לשים דגש על כל הפעילויות הללו ובכך לתרום לבריאותם ואושרם של ילדינו. זיכרו שהבעת רגשות, חיוביים או שליליים, חשובה עבור הילד, משחררת ומספקת אנרגיות. ילד מודאג, חרד, כועס או מתוסכל הוא ילד שיכול בהחלט לפתח תסמינים גופניים כתוצאה מזה, מערכת החיסון שלו פגיעה יותר. דקה לפני שאתם נרדמים שאלו את עצמכן לא רק אם הילד שלי אכל היום כמו שצריך, עשה שיעורים, התקלח וצחצח שיניים – אלא האם הוא היה שמח היום. לא כל הימים התשובה תהיה כן (כולנו בני אדם...) אבל השתדלו לוודא שבמרבית הימים בשנה הילדים שלכם שמחים.

חישפו אותם למזונות חדשים
לקראת השנה החדשה הציבו לעצמכם יעדים גם בתזונה של ילדיכם. חשוב שתקפידו לתת לילדים את כל אבות המזון במהלך היום כדי למנוע חוסרים תזונתיים לאורך תקופה ממושכת, כגון חלבון, ברזל, ויטמינים ומינרלים בקרב תינוקות וילדים, שעלולים להשפיע על היכולות הקוגניטיביות שלהם. כדי לוודא שהילד יצרוך מגוון רחב של רכיבים תזונתיים תציעו לו כמה אופציות בכל קבוצת מזון, כך שכל הורה יוכל למצוא מאכלים שהילד שלו יעדיף: דגנים מלאים כגון אורז מלא או פסטה מחיטה מלאה, בשר דגים או עוף, ירקות טריים או מבושלים. הכי חשוב שתתנו להם להתנסות באופן עקבי למזונות חדשים וכך יגדל הסיכוי שהילד יגלה עוד ועוד מאכלים שהוא יאהב. ישנן הרבה אפשרויות ושילובים להכין ארוחות מלאות וטעימות במיוחד שגם עוזרות לבניית הגוף והתפתחותו התקינה וגם משפרות את המצב רוח. תעיזו גם – אתם עלולים להיות מופתעים והרבה מזונות שלא חשבתם שהם יאהבו או שבעבר לא אהבו, עכשיו פתאום יתקבלו בשמחה. להתנסות ולגוון זה מסר חשוב לילדים – בתזונה ובכלל בחיים.
הורים איכות הריון לידה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד