כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

עצרת נגד ההסכם עם אירן: "מנהיגים שוטים"

בעצרת למרגלות הקפיטול נכחו מאות משתתפים • קלינטון: "לא די להגיד כן לעסקה עם איראן; צריך להגיד כן, כן, כן"

עצרת נגד ההסכם עם אירן: "מנהיגים שוטים"
מ


עצרת של פלג 'מסיבת התה' במפלגה הרפובליקנית נגד ההסכם עם איראן משכה הערב רק כמה מאות משתתפים למדשאה הגדולה למרגלות בניין הקפיטול, אך הנוכחות הזעומה לא ציננה את להט התבטאויות הנואמים נגד העסקה. דונלד טראמפ, אחד מהמתמודדים על המועמדות הרפובליקנית לנשיאות, תפס פיקוד על האירוע, כהרגלו, והשתלח בממשל אובמה.

"מובילים אותנו אנשים שוטים מאוד מאוד", הכריז טראמפ וזכה בתשואות עזות של הקהל. "בכל חיי לא ראיתי מו"מ שנוהל כל כך ללא כישרון ויכולת"

לדבריו, "לא יצא לנו כלום מההסכם הזה.. (האיראנים) עובדים עלינו בעיניים. הם לוקחים את כספינו, הם מציגים אותנו כשוטים".

מתמודד רפובליקני אחר על המועמדות לנשיאות, סנטור טד קרוז, אמר כי ההסכם הוא האיום הגדול ביותר על הביטחון הלאומי של ארה"ב. הוא ציין, שהעסקה תסיר את הסנקציות הכלכליות מעל איראן ותזרים לידיה מיליוני דולר למימון פעולות טרור, דבר שיהפוך את ברק אובמה ל"פיננסיר הגדול ביותר בעולם של הטרור האיסלמי הרדיקלי".

במאמר דעה ב"יו.אס.איי. טודיי", שפורסם לפני ההפגנה, אמר טראמפ, כי אם ייבחר לנשיא, הוא ינהל מו"מ עם איראן להסכם חדש, אך רק אחרי שהאיראנים ישחררו אזרחים אמריקאים שהם מחזיקים בידיהם.

"שלא יהיה לכם ספק, נשיאות טראמפ תפגין את הרצון לעשות כל מה שנחוץ כדי להגן על האינטרסים של ארה"ב, ישראל ובעלות ברית אחרות", כתב טראמפ.

השסע בין הרפובליקנים לדמוקרטים בסוגיית ההסכם הובלט עוד יותר בנאום של הילארי קלינטון, המתמודדת על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, כמה שעות לפני ההפגנה הרפובליקנית.

בנאום במכון ברוקינגס, שבו שרטטה קווים של מצעה בסוגיות חוץ, אמרה קלינטון: "אני תומכת בעסקה. אני תומכת בה כחלק מאסטרטגיה רחבה יותר כלפי איראן... זה לא מספיק לומר 'כן' לעסקה הזו. ברור שלא. אנו צריכים לומר 'כן, כן, כן' לעסקה ואנו נאכוף אותה במרץ ובדריכות. בה בעת, אנו נטמיע אותה באסטרטגיה רחבה יותר להתמודדות עם התנהגותה הקלוקלת של איראן באזור".

היא הבהירה שממשלה יהיה מוכן להנחית מהלומה צבאית על איראן אם המשטר שם ינסה לעקוף את ההסכם: "לא אהסס לנקוט פעולה צבאית אם איראן תנסה להשיג נשק גרעיני".

"אנו צריכים להבין באופן הבהיר ביותר מה ניתן לצפות מאיראן", היא הוסיפה. "לא מדובר פה באיזה חלון הזדמנויות דיפלומטי, ואיננו צריכים לצפות שהעסקה תוביל לשינוי רחב יותר בהתנהגותם של האיראנים.זו אינה צריכה להיות הנחת היסוד של ההתקדמות בסוגיה זו".

הנואמת התאמצה להפגין יחס שלילי כלפי משטר האייתוללות: "אינני רואה את איראן כשותפה ביישום ההסכם. אני רואה את איראן כמטרה של מאמצי ארה"ב ליישם את ההסכם".

קלינטון ציינה שבפני ארה"ב עמדו שתי אפשרויות: לנוע בדרך הדיפלומטית, או לפנות למסלול מסוכן יותר שיוביל לעתיד מעורפל ויותר מסוכן. לדבריה, ההסכם חוסם לפני איראן כל נתיב אפשרי להשגת נשק גרעיני וכי אין זה מציאותי להניח שהיה אפשר להשיג הסכם טוב יותר.

הפוליטיקאית הדמוקרטית הקדישה חלק מהנאום להבעת מחויבות לביטחונה של ישראל ולשימור עליונותה הצבאית במאמץ לשכך את חששות הישראלים מפני העסקה. כמו דוברים אחרים בממשל, מהנשיא ומטה, קלינטון אמרה כי ההסכם יהפוך את ישראל לבטוחה יותר. בפניה לציבור הישראלי היא אמרה: "אם אבחר לעולם לא תצטרכו להטיל ספק אם אני ניצבת לצידכם. ארה"ב תמיד תהיה לצידכם".
צ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד