ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

"אם תנחיתו החלטות, תאלצו למצוא מישהו אחר שינהל את הישיבות הללו"

וועדת הכספים אישרה את הורדת את המע"מ ל-17 אחוז, לא לפני שחבריה תקפו בחריפות את שר האוצר שאפילו לא התייצב בפני הועדה • גפני איים - "לא אנהל את הישיבות. ואני לא מתכוון להתפטר" • מנכ"ל משרד האוצר: ההערה התקבלה

גפני, צילום: הדס פרוש, פלאש90
גפני, צילום: הדס פרוש, פלאש90


לאחר דיון סוער, ועדת הכספים אישרה הבוקר (ה') את הורדת המע"מ החל מה- 1 באוקטובר מ- 18% ל- 17%. זאת לאחר שבחודשים האחרונים הצטברו עודפי הכנסה גדולים.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני מתח ביקורת חריפה על התנהלות משרד האוצר על כך שלא עודכן בהורדת המע"מ ואמר למנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד - "אני רוצה שתדעו, אני רוצה לחזור למסלול נורמלי אדוני המנכ"ל. לא ידוע מה היה פה בקדנציה הקודמת, אני לא הורגלתי. אני הייתי יו"ר ועדה שמשרד האוצר, לפחות בדברים המשמעותיים כמו הפחתת מע"מ, דיברו איתי קודם ואני עומד פה מול חברי הועדה גם כן.

"אני לא אוהב את ההצבעות של קואליציה-אופוזיציה. אתם לא לבד בעולם, הרשות המבצעת היא הרשות המבצעת. אתם צריכים לקבל החלטות, אבל אתם צריכים לביא אותם אלינו ואנחנו צריכים להיות מוכנים לעניין הזה. אני מבקש לדבר איתי קודם ואני מודיע לכם שאם לא יהיה דבר כזה, אתם תצטרכו לחפש מישהו שינהל לכם את הישיבות האלו, ואני לא מתכונן לוותר על התפקיד".

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד השיב שהערה התקבלה.



גפני הוסיף ואמר במהלך הדיון כי "אני תומך בהפחתת המע"מ, אם כי אני חושב שבכסף הזה ניתן היה לעשות הרבה דברים אחרים, כמו למשל להגדיל את קצבאות הילדים. אני לא חושב שזה ישיג את מטרתו ויוביל להורדת מחירים".

מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, ח"כ אראל מרגלית מ'המחנה הציוני' אמר: "כל התהליך של הבאת התקציב והמהלך של הורדת המע"מ ע"י האוצר והממשלה פגום. לא ראוי להביא הורדת מע"מ יומיים אחרי אישור התקציב בכנסת, כשההשפעה של המהלך נאמדת ב-4.8 מיליארד ₪. יש לנו אחריות פיסקאלית ולא יכולים לאשר מהלך שיוביל להורדת הכנסות בכ-5 מיליארד ₪ כלאחר יד וללא ראיית התמונה הכוללת. אנחנו דורשים ששר האוצר יופיע תחילה בפני הוועדה ויציג את המספרים המעודכנים ואת השלכות הורדת המע"מ ואז לדון בעניין".

גם סגן שר האוצר לשעבר, ח"כ מיקי לוי מ'יש עתיד' אמר: "לא השר ולא סגנו לא הופיעו בפני הוועדה. שליחת פקידים רמי דרג ככל שיהיו לא מספיקה. שר האוצר בורח ולא מופיע בפני הוועדה, זה דבר חסר תקדים.

"גם שר הכלכלה וגם יו"ר ועדת הכספים אמרו שהופתעו ממהלך הורדת המע"מ, כך לא מתקיים דיון רציני". בתום ויכוח נוקב ולאחר התייעצות שקיימו קראו חברי האופוזיציה לעצור את הדיון ודרשו לקבל את חוות דעתו של היועץ המשפטי לכנסת בעניין.

יו"ר הוועדה גפני: "הפחתת המע"מ איננה רלוונטית למועד הגשת התקציב. ניתן להגיש זאת בכל זמן במהלך השנה. נכון שזה לא ראוי להגיש את זה יומיים אחרי אישור התקציב, כי ברור של-4.8 מיליארד ₪ יש השפעה על התקציב. על התקציב לא קיימתי את הדיון כי המספרים עוד ישתנו, כך שלפחות מבחינת ועדת הכספים התהליך יתקיים באופן הראוי ביותר".

היועצת המשפטית לוועדת הכספים שגית אפיק, הגיבה לדברי חברי האופוזיציה ואמרה כי "די בהופעת הפקידות הבכירה של האוצר על-מנת להשיב על שאלות חברי הכנסת בעניין הורדת המע"מ".

לדיון הגיעו הכלכלן הראשי והממונה על הכנסות המדינה באוצר, יואל נוה, סגנית ראש אגף התקציבים, יעל מבורך ונציגי רשות המיסים.
גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד