ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

לך אל נמלה עצל: איזה מסר עלינו ללמוד?

מדוע הנמלה אוספת כמות גדולה של תבואה אף שחייב קצרים, ומה עלינו ללמוד מכך לקיום מצוות ומעשים טובים?

לך אל נמלה עצל: איזה מסר עלינו ללמוד?
פלאש 90


שלמה המלך, החכם מכל אדם אומר: "לך אל נמלה עצל, ראה דרכיה וחכם". ידוע, כי הנמלה חיה בממוצע שישה חודשים בלבד. בתקופה קצרה זו, אין היא מסוגלת לאכול יותר מגרגיר של תבואה, אולם היא אוספת הרבה גרגירים, שיספיקו לה לשנים רבות.

ומדוע היא טורחת ואוספת מזון רב, כשאין לה צורך בכך? אלא שאפילו הנמלה כיצור קטן וכמעט בלתי נראה, יודעת וחושבת שמא יאריך השם יתברך את ימיה ושנותיה, ולכן היא אוספת מאכל לרוב, שיהיה לה מה לאכול במקרה ותקבל ארכה מן השמים... תקווה תמימה זו מדרבנת את הנמלה לעבודה תמידית. היא לא יושבת בחיבוק ידיים, אלא עובדת בחריצות מבוקר עד ליל.

לזה התכוון שלמה המלך, כאשר יעץ ללמוד ממעשיה של הנמלה. "לך אל נמלה עצל" – לך ואסוף מצוות ומעשים טובים, כל זמן שאתה יכול, כל זמן שאתה חי ויש לך כוח לעזור ולתת למען הזולת, בכדי שייצברו לך לשנים הבאות בהן ה' יאריך ימיך ושנותיך.

ואכן, האדם תמיד צריך לחפש אחר מצוות ומעשים טובים, לעולם אין זה מספיק ולעולם אין לומר די. כמו הנמלה האוספת גרגיר לגרגיר, כך צריך האדם לעשות מצווה ועוד מצווה כל ימי חייו. ובפרוס הימים הנוראים, לאחר חשבון הנפש והמאזן השנתי על מעשינו בשנה שעברה, נבקש על השנה הבאה עלינו לטובה, שימלא הקב"ה כל משאלותינו לטובה ולברכה, שתהיה שנה של חסד ונתינה וכתיבה וחתימה טובה.

חד וחלק- תתחרט על השתיקה פעם אחת – ועל הדיבור פעמיים.
מצוות נמלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד