כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

זעם בבני ברק: "זייברט רושם היסטוריה שלילית בהחרבת בית כנסת"

באישון ליל הרסו עובדי עיריית בני ברק ללא צו הריסה את בית הכנסת 'בית תפילה' בקרית הרצוג • ספרי קודש הושלכו לרצפה, מבנה בית הכנסת והריהוט הושחתו כליל • שווי הנזק נאמר בעשרות אלפי שקלים, שנתרמו על ידי מאות אברכי הקהילה

זעם בבני ברק: "זייברט רושם היסטוריה שלילית בהחרבת בית כנסת"


היסטוריה שלילית בעיר התורה והחסידות: לראשונה מאז הקמת העיר, הורה ראש עיריית בני ברק חנוך זייברט על הריסת בית כנסת העומד על תילו, בלא אפשרות פינוי מסודר של ספרי הקודש והריהוט.

בית הכנסת 'בית תפילה' הוקם לפני כ-3 שנים בשכונת קרית הרצוג בבני ברק לציבור אברכים צעירים המגיעים להתגורר בשכונה המתפתחת. בית הכנסת שכן במהלך השנים בתוך כיתה קטנה בבית הספר המקומי בשכונה והתקיים רק בשבתות וחגים, כאשר מדי שבת וחג נאלצו גבאי בית הכנסת לפרק ולהקים אותו מחדש.

לטענת המתפללים, במהלך השנה האחרונה, כחלק מהמדיניות שמנהל זייברט כלפי הציבור הליטאי בעיר, החלה העירייה להצר את צעדי בית הכנסת שגם כך היה צר מלהכיל את ציבור המתפללים ההולך וגדל. בתחילה החלו ניתוקי חשמל זמניים לפני שבת, לאחר מכן הורו גורמים בעירייה לנתק כליל את החשמל במקום מידי יום שישי, מה שאילץ את בית הכנסת להיכנס להוצאה כספית גדולה של חיבור פרטי לגנרטור, וגם אז לא אפשרה זאת העירייה בנקל.

בשבוע האחרון, חנך בית הכנסת את משכנו החדש הממוקם בקצה בית הספר בשטח הפקר שאינו ראוי לשימוש, שטח הצמוד מצדו האחד לחדר חשמל הפולט קרינה ואינו מאפשר הקמת כיתות לימוד במקום ומצדו השני צמוד לטמון אשפה גדול. גבאי בית הכנסת קיבלו הוראה מהגר"ח קנייבסקי לבנות את בית הכנסת על שטח זה, אך למרות זאת, לאחר סיום בנייתו ולאחר שהוקדש לבית כנסת כדין, שלח ראש העיר את פקחי העירייה לעצור את כניסת המתפללים לבית הכנסת החדש.

ניידת שיטור עירוני הוצבה בפתח בית הכנסת ופקחי עיריית בני ברק מנעו את כניסת המתפללים. רבני קרית הרצוג ובראשם הגאון רבי יהודה אריה שוורץ, רב השכונה, הגיעו לבית הכנסת לאמירת הסליחות, ופקחי העירייה עצרו בידיים את רב השכונה ורב בית הכנסת. רק לאחר זמן רב נכנסו עשרות מתפללים בסמוך לבית הכנסת החדש ואמרו פרקי תהילים על כוונת העיריה להרוס את בית הכנסת.

מבמהלך הלילה שהו בסביבת בית הכנסת עשרות מתפללים במטרה למנוע את ההריסה, אולם ניידת פיקוח עירוני עמדה בכניסה לבית הכנסת ומנעה את כניסת המתפללים. בסביבות השעה 3:00 עזבה הניידת את המקום ועשרות מתפללים נכנסו פנימה והתיישבו ללמוד ולומר פרקי תהילים בתוך בית הכנסת, אך סמוך לשעה 5:00, בניגוד לחוק האוסר פעולות אלו בשעות הלילה, נכנסו לפתע למקום קבוצת פועלי עירייה מגובים באנשי אבטחה רוסים וסילקו בכח ובאלימות את המתפללים שישבו במקום. לבקשת המתפללים שיציגו בפניהם תעודה כלשהי או צו המאשר את מעשיהם הגיבו העובדים בקללות ואיומים.

מספר מתפללים החלו לאסוף בעדינות את ספרי הקודש אך סולקו על ידי המאבטחים. בתוך דקות הונפו הגרזנים על קירות בית הכנסת וגג בית הכנסת קרס ארצה למראה עיניהם הכואבות של המתפללים שלא האמינו כי הם נמצאים בעיר התורה וחסידות.

אחד המתפללים מספר בכאב ל'בחדרי חרדים': "התחננו בדמעות בפני עובדי העירייה כי יאפשרו לכל הפחות להוציא את ארון הקודש, ספרי הקודש והריהוט, אלא שהפועלים השליכו בביזיון מחפיר את הספרים ארצה ורמסו אותם ברגליהם תוך שהם ממשיכים במלאכת ההריסה. ניידת משטרה שהגיעה למקום גילתה כי לפועלים אין בנמצא צו הריסה כנדרש בחוק ותלונה תוגש נגדם כדין".

לדברי מתפלל אחר, "זייברט חצה את כל הגבולות האדומים ורשם היסטוריה שלילית - לראשונה מחריבים בית כנסת פעיל בבני ברק".

רבני העיר ששמעו הבוקר (ו) על המקרה המזעזע הביעו כאב רב על פריצת כל הגדרים על ידי ראש העיר. הבוקר בשעה 11:00 הגיעה קבוצת מתפללים לקיים עצרת מחאה וכאב בסמוך לביתו של ראש עיריית בני ברק.

מעיריית בני ברק נמסר בתגובה: "העובדה שאנשים מספרים כי הגר"ח קנייבסקי גיבה את הצבת הקראוון, בוודאי איננה נכונה כפי שהוצגה. מפני שמדובר בשטח ציבורי בחצר בית ספר, ואותם אנשים החליטו מעצמם שאין למקום שימוש, ועשו ככל העולה על רוחם מבלי לעבור את ההליכים הנדרשים בתיאום ובצורה נורמטיבית.

"לגבי הפינוי עצמו, הנושא נבדק עם מפקד השיטור העורני וקצין תורן של מרחב דן, לדברי שניהם הם היו במקום והכל מתועד, כאשר אף אחד לא פגע באיש ולא הרים יד על איש. במקום לא היה ספר תורה אלא סידורים - שהוחזרו למתפללים".































זייברט בית כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד