כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

"צפוי מחסור חמור באתרוגים - בגלל קוטפים פיראטיים" • תיעוד

ב'אוצר בית דין' מנסים להיאבק בתופעה ללא הצלחה: אברכים שמגיעים לקטוף אתרוגי שמיטה באופן פיראטי, ללא תשלום על ההוצאות ומותירים אחריהם הרס בפרדס • ומי משלם על הנזקים? "זה מתגלגל בסוף לכלל הציבור" • צפו בתמונות מהנזק

"צפוי מחסור חמור באתרוגים - בגלל קוטפים פיראטיים" • תיעוד


כחלק מהשלכות שנת השמיטה, מתעוררת באורח קבע בעיה חמורה של מחסור באתרוגים מהודרים, וזאת משום שרוב בעלי הפרדסים שומרי השביעית מעדיפים להפקיר את השדה ולא לטרוח לתחזק אותו. במצב כזה, נדירים האתרוגים האיכותיים.

הפתרון המקובל הוא באמצעות אוצר בית דין, המשקיע סכומי כסף גדולים בתחזוקת הפרדס, ומשלם לבעל הפרדס על נזקים משניים, את העלויות גובים באוצר בית דין במחיר סמלי עבור כל אתרוג. שני 'אוצרות' מרכזיים ישנם - של 'העדה החרדית' המטפל באתרוגים רגילים, ושל בית הדין של הגאב"ד הגר"נ קרליץ, המטפל באתרוגי חזון איש.

לצערם של אנשי 'אוצר בית דין', גילו כל מיני אברכים ובחורי ישיבות את ה'מציאה', ובמסווה הלכתי של 'מותר וזה מצווה', הם מגיעים בשתי שנות השמיטה האחרונות לפרדסים, קוטפים בצורה פרימיטיבית ומזיקה, וגורמים גם נזק סביבתי. בעקבות כך, חלק מבעלי הפרדסים מסרבים לעבוד עם 'אוצר בית דין', ומעדיפים להפקיר את הפרדס ולהימנע מנזקים. כך, בעוד בשמיטה שעברה היו לבית הדין של הגר"נ קרליץ 6 פרדסים, הפעם היו ארבעה בלבד.

לדברי הרב יצחק דבורץ, ממנהלי אוצר בית דין של הגאב"ד הגר"נ קרליץ, "מצאנו קרוב למאה אלף אתרוגים שנזרקו על הרצפה ועוד כמספר הזה נלקחו הביתה. בית דין קבע שכל מי שבא יכול לקטוף 2 פירות וצריך לשלם 30 שקל לכל אתרוג שקטפת לאוצר בית דין. אבל אלה שקוטפים בצורה כזו גורמים נזקים לעצים, כגון העברת מחלות ושבירת ענפים, שוברים מוצרים אחרים בפרדס ועוד".

הרב דבורץ מציין כי אותם אלה שעושים כן מזיקים לכלל: "בסוף אוצר בית דין נאלץ לגלגל את ההוצאה על כלל הציבור במחיר האתרוגים, כדי לפצות את בעל הפרדס. מי שעושה כן הוא גם גזלן וגם מונע מפרדסים נוספים להצטרף לשמיטה הבאה".

גורמים בשוק האתרוגים מעריכים כי החורבן שהותירו אחריהם אותם מזיקים, בצירוף המחסור הקיים בלאו הכי בכל שמיטה, עשוי לגרום מחסור חריף במיוחד השנה בשוק האתרוגים.





























אוצר בית דין אתרוכים נזק פרדס גלריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד