כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

כתיבה וחתימה טובה: הא"ב של השנה החדשה

אתי קצבורג עם מילון לפי הא"ב לרגל חגי תשרי. מוקדש לכל אותן נשים שימצאו לפחות סעיף אחד להתחבר אליו • שנה טובה ומתוקה - ואם אפשר גם מוצלחת ורגועה

כתיבה וחתימה טובה: הא"ב של השנה החדשה
פלאש 90


אני מאוהבת בחגי תשרי. מאז שנולדתי הזיכרונות, הקונוטציות, האווירה, הריחות, הכל. היום כאמא ממרומי גילי, אני מסתכלת קצת אחרת על המושג "חגי תשרי", ובאורח מפתיע זה מגיע עם סחרחורת, כאבי גפיים, טשטוש ראיה ולפעמים גם דיכאון כרוני. אז מה בעצם השתנה? כמו תמיד, כשאני מנסה להבין דברים אני בונה לי רשימות, אז הנה הרשימה שלי עשויה ע"פ הא' ב' היהודי כמיטב המסורת, הארות והערות יתקבלו בברכה.

א – אפייה – מודה שעוד לא הגעתי לזה, וחומרי הגלם עדיין עומדים כנו גלמים ומביטים עליי בתוכחה, אבל גם לעשות עשרות אלפי סוגים, בצורות, בקומות, במרקמים, דיי מיותר. נראה לי שהשנה נסתפק במועט ואכין רק עוגת דבש וגבינה ובוטנים (כי אגוזים זה חטא - כפול) ושוקולד וקפה ופטיפור חלווה ועוד.

ב- בגדים – החל מר"ח מכריזים על הבגדים. לאחר רונדלים ברחבי הארץ יש לי מסקנה אחת, אם יש לך ילדה שמנה מדי, הברוקט משמין, אם יש לך רזה מדי, הכל הולך היום רחב, אם את לא בקטע של הניינטיז והוינטג' אכלת אותה, אני שוקלת להצטרף למחאת "אין מה להציע לי". מטעמי דת מצפון וכסף?!

ג- געפילטע פיש –נכון שזה שייך לסבתות, או לצנצנות אבל תאמינו לו בשביל להחזיר לעצמי את מתיקות הילדות התעקשתי על קניית דג עם עיניים תכלת, שיצוף לצד גזר שנון ובצל גזעי. מתכון בהמשך.

ד- דבש – בראש השנה דאשתקד, ליל התקדש החג הוא נשפך לנו על הגרניט הנוצצת, וזהו דוקטור זה מה שאני זוכרת. שתהיה לנו שנה דבש!

ה- הליכה לתקיעות – חלק מהטקס, מצטרפים להליכה חבילות טישו, חבילות וופלים, ציטוס, ציפס, תהילים, סוודרים (בסוף חוזרים לפני מוסף הביתה)

ו- ונתנה תוקף – תכלס' בתוך כל האווירה החגיגית והמרגשת יש כאן יום דין, שבו כל אחד ואחד מאיתנו נשפט על מעשיו, וזה הזמן הגדול להתפלל על שנה טובה שלא נדע צער ומכאוב וחולי.

ז- זיכרונות- תמיד אבל תמיד המילה הזו מעוררת בי צליל של שקיות חטיפים מרשרשות, אמא שמשתיקה תינוק מילל, ואווירה של מלאכים שמסנגרים על כל האמהות והאבות והילדים שמצטופפים בבית הכנסת, במעמד נשגב והרואי.

ח-חזרה בתשובה –אנחנו שרים את זה לפני השינה, בלחן שהולחן ע"י גננת תורנית, האם אנחנו מבינים את המשמעות? העיקר שהקטנים מבינים, "אמא" מלחיץ אותי הקטן השבוע "לא סולח לך!!!!".

ט- טיפים –לאמהות הלחוצות בינינו ממליצה לקרוא טיפים של אמהות שמפוזרים באמצעי המדיה השונים, (מדובר באמהות שברגע זה ממש יושבות כבר ליד שולחן ערוך והמקפיא שלהן מפוצץ).

י- ילדים – גם אחרי שקנינו הכל בשבילם, תמיד רגע לפני שנעצמות העיניים אני נזכרת שאין לי כיפה תואמת לסקיני, ולא שלחנו תמונה שלהם לדודה מחיפה, ו...טוב נרדמתי בסוף.

כ-כרתי – ר' יהודה היה נותן בהם סימנים, זה ירוק, עשבי , בטעם של אין לי מושג, אבל זה פריט חובה בשולחן החג, גם במחיר של אכילה כפויה. (כי עד שאמא עמדה וטיגנה שעות)

ל- לב – אותו שריר פועם שמהווה חלק בלתי נפרד מאיתנו, עובר עומס בימים אלו, נפשי, פיזי, טכני. העיקר בלב שמח.

מ- מחזור, זה הזמן שלנו ללמד את הבנות איך להתנהג כמו גדולות וחשובות בבית הכנסת ( וגם איפה בדיוק בוכים והופכים את הדפים למחוספסים)

נ- נוגט, חברו הטוב של הלוטוס, טרנדי ואופנתי בכל מתכון שזז, קבלתי היתר מרבנים להשתמש אפילו שמבוסס על אגוזים, אחרת לא היה לי מה להכין לחג.

ס –סימנים ראה לעיל, אנחנו אוהבים להיתפס למיסטיקות ומנהגים ולהדר בהם, אבל ביננו תפוח בדבש וראש של דג,זה לצאת ידי חובת הכל! באחריות.

ע- עייפות, המילה על כל נגזרותיה שימושית בימים האלה במיוחד, מציעה לוותר על מנה אחרונה, או סלט נוספים לא יזיק לאף אחד... קצת להוריד לחץ (השורה הזו נכתבה לעצמי בלבד).

פ- פוטו –ניסתי להתקרב בטעות השבוע לאחת החנויות הקרויות פוטו, מעדיפה לבא כל יום לבקר את הסבתות שייראו אותי באמיתי מאשר תמונה על המקרר. (אפשר גם להביא בסוכות תמונה, מה יש?)

צ – צרת רבים – חצי נחמה. מוקדש באהבה רבה לכל אותן נשים שיושבות רגל על רגל מוכנות כבר מתשעה באב.

ק- קרע רוע גזר דיננו, - חשוב מאד להסביר לילדים כמה חשובה התפילה ביום הזה, באיזה מדינה אנו חיים ואיזו מחלוקות אנו חווים, אין כמו תפילת תשב"ר.

ר- רימונים – עם כל מה שהוא מסמל, ברגע שהוא נוגע בבגד בשעת האכילה, הלך על הבגד... ראו הוזהרתם.

ש-שנה טובה בכל צורה, בכל גלויה, בכל קריאטיב, זה כיף שכ"כ הרבה אנשים מחלקים שנה טובה, מעצבים אותה, ושולחים אותה, הלוואי שכך היא תהיה באמת.

ת- תקיעת שופר, אחרי כל המאמצים שלנו להגיע, בזמן. שהרגע הזה ישפיע עלינו ויעלה לרצון לפני כסא הכבוד.
אותיות מילון חגים ראש השנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד