י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

משבר בירוחם: הקהילה החרדית מתפרקת, האשכנזים עוזבים את העיר

פרסום ראשון: משבר של ממש בקהילה האשכנזית בירוחם • מחלוקת מקומית בבחירות האחרונות העכירה את האווירה, כוללים נסגרו בזה אחר זה וכמחצית המשפחות עזבו את המקום • "כולם מפוצלים ומפולגים. התחושה שהכול מתפרק"

רחוב בקהילה החרדית בירוחם. צילום: פלאש 90
רחוב בקהילה החרדית בירוחם. צילום: פלאש 90


האם הקהילה החרדית האשכנזית בעיר הדרומית ירוחם מתפרקת - לטובת קהילה ספרדית מתפתחת?

בתקופה האחרונה עזבו את העיר למעלה מ-15 משפחות אשכנזיות, שהיו מעמודי התווך של הקהילה בירוחם. בעקבות כך נסגרו בשבועות האחרונים כוללים ורוב האברכים שנותרו נאלצים לצאת לדימונה ללמוד שם.

הסיבה לעזיבת המשפחות היא בעקבות מחלוקת קשה שפרצה בתקופת הבחירות למועצת העיר ובעקבות אי הצלחה לפתח את המקום מבחינה רוחנית.

תחילתו של הסיפור בבחירות למועצת העיר לפני כשנה, אז הודח מרדכי בטיטו ששימש נציג 'דגל התורה' בעיר למעלה מעשרים שנה, לטובת אריה אברהם, מהלך ההדחה נעשה תוך מסע הכפשות קשה בין המשפחות בישוב, כאשר חלקן תומכות בצד זה וחלקן בצד זה.

רב הקהילה, הגאון רבי מרדכי יהודה קראוס, כתב בתחילה מכתב חריף לטובת מרדכי בטיטו. "נצטערתי לשמוע שמכפישים את שמו של ידידי העוסק בצרכי ציבור מזה עשרות שנים הרב מרדכי בטיטו הי"ו", אך לבסוף לקראת הבחירות, לפני כמעט שנה, הדיח הרב את בטיטו לטובת אריה אברהם. כך במערכת הבחירות הקהילה התפצלה בשאלת התמיכה לראשות העיר, כאשר המשפחות בישוב הקטן מפוצלות ומפולגות והמועמדים מבקרים בבתי התושבים לחוגי בית.

אחד מבני הקהילה מספר ל'בחדרי חרדים': "האווירה העכורה גרמה לכך שתחושת 'הקהילה החמה' שהייתה תמיד בישוב התחלפה ביריבות צורמת ובחיי יומיום של מחלוקת".

הגורם השני - אין עתיד לעיר
בנוסף מתברר כי הגורם לעזיבת המשפחות היא העובדה שאין כרגע ככל הנראה לעין עתיד למקום מבחינת התפתחות חיי הקהילה. ניסיון להקים בישוב ישיבה קטנה לבחורים נכשל פעם אחר פעם, כמו גם ניסיון להקים צרכנייה עם מוצרי מהדרין, והציבור נאלץ להסתפק בצרכנייה המספקת מוצרים של בד"ץ אחת לשבועיים. מתוך חמישים בני הקהילה האשכנזים נשארו 25 בלבד.

ראשי הכוללים שעזבו לאחרונה את העיר הם הרב ישראל צבי קארפ שהקים קהילה וכולל בדימונה. הרב יעקב וולפא שסגר את הכולל בירוחם לטובת כולל בבית שמש - לשם עבר להתגורר. הרב יוסף חיים וולינר ראש כולל נחלת יוחנן שהעתיק משכנו לירושלים. ובמהלך הימים האחרונים עזב את הישוב לאחר שלושים שנה ראש כולל נוסף, הרב יהודה שטיגל, שהעתיק את מגוריו לעיר חיפה.

בין המשפחות הוותיקות שעזבו בשבועות האחרונים את הישוב מונים התושבים את רייזמן, אופנהיימר, לנג, רוזן, וולפסון, רבינוביץ, שטיגל, גלזר, קון, האחים קרנובסקי, פישביין ועוד.

גורם בקהילה החרדית בירוחם אומר בשיחה עם 'בחדרי חרדים': "עזבו בשבוע אחד יותר מ-15 משפחות אשכנזיות ומנגד הגיעו ארבעה משפחות לקהילה הספרדית. מדובר על התפוררות הקהילה האשכנזית - כבר קשה למצוא מניין לסליחות נוסח אשכנז בלילות כנהוג בישיבות. הרב שטיגל למשל הוא ממייסדי הישוב ומבעלי החסד הגדולים באזור כולו. את בית הספר של הקירוב "תורת משה" עומדים לסגור כי המנהלת שניהלה אותו עזבה את הישוב והמקום מתנהל בעצלתיים. האבסורד הוא שכרגע יש רוב מוחץ למשפחות הספרדיות ודווקא הם נאלצים לשלוח את הילדים ללמוד בדימונה... מאחר והקהילה האשכנזית לא מקבלת את ילדיהן למוסדות.

"יש תסכול מאוד גדול של משפחות ספרדיות שפעלו ועזרו לקהילה האשכנזית בבחירות אבל למוסדות הם לא מתקבלים. הכוללים נסגרים וכל האברכים נוסעים עד דימונה, אז למה בעצם לגור בירוחם? ללא כוללים וללא שירותים נורמליים. פעם היו כאן חיי קהילה של שלום ואחדות וקהילה חמה, אבל היום כולם מפוצלים ומפולגים. התחושה שהכול מתפרק".

ל'בחדרי חרדים' נודע בנוסף כי מאחורי הקלעים מתנהל קרב משפטי על מרכז פיס קהילתי גדול שנבנה לאחרונה בעיר, אותו יש המנסים להפוך לבית כנסת. גם כאן ישנה מחלוקת והתנגדות מצד גורמי החוק וגורמים נוספים בעיר.

גם הבחירות לרבנות העיר הביאו לקרע בין הקהילה החרדית לתושבים המסורתיים לאחר שהקהילה האשכנזית הריצה מועמד אשכנזי לישוב בעוד רוב רובו של הישוב הוא ספרדי מובהק. מה שהביא לכעס גדול.

את תגובת הנהלת הקהילה לא הצלחנו להשיג עד לשעת פרסום הידיעה, ולכשתתקבל - תפורסם.
ירוחם קהילה אשכנזים הרב קראוס חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 45 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד