ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

איך עושים תשובה? לא בוטחים בבשר ודם

עיקר התשובה היא תשובה של כלל ישראל, המשנה את המהלך ההיסטורי של העם: ההבנה שגרלינו אינו תלוי במעצמה זו או אחרת

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90


אנו עומדים בפני הדברים האחרונים אותם מוסר משה לישראל.

לפני שירת האזינו, המתמצתת את מהלך ההיסטוריה של עם ישראל עד סוף כל הדורות, מקדים משה מספר משפטים, המבארים את חשיבותה של אותה שירה.

משה אומר בצורה ברורה, כי מהכרת טבעו של העם, הוא יודע שיחטא. "כי־אביאנו אל־האדמה אשר־נשבעתי לאבתיו זבת חלב ודבש ואכל ושבע ודשן ופנה אל־אלהים אחרים ועבדום ונאצוני והפר את־בריתי" (ל"א, כ').

לכן יש צורך בשירה אשר תזכיר לו את התכלית, ובצוק העיתים כאשר יקלעו לצרה, ישובו אל ה'. אותה תשובה כוללת, כמובן, את עזיבת העבודה הזרה, אשר למדו מעמי כנען. אולם אותה עבודה זרה אינה באה על חלל ריק. התביעה מאת ה' לסמוך רק עליו ולא לפנות לגורמי הטבע, הינה תביעה שקשה לעמוד בה. ה"מציאות" מורה על כחות שונים ומנוגדים שמשפיעים על הבריאה. את ה' קשה "לראות", "למשש". ולכן בעת חולשה רבים פונים לעבודה זרה. בימינו עברה העבודה הזרה גלגול ולבשה צורה מתוחכמת יותר של אמונה בחוקים פיזיקליים שונים. אך לאמיתו של דבר, אין כל הבדל. והתביעה התורנית עומדת בעינה – ללכת רק אחרי ה', לבטוח בו ולא לפנות לגורמים זרים.

כמה מתאים הדבר, שבשבת זו, שבת שובה שבעשרת ימי תשובה, אנחנו מפטירים בהושע וקוראים את הדברים הבאים – "אשור לא יושיענו על סוס לא נרכב" (הושע י"ד, ד').

הסוס, ה"טנק" של ימי המקרא – אין בידו תשועה. לא כוחה הצבאי של ישראל יעמוד לה, כי אם הביטחון בבורא עולם. ביטחון בא-ל שהוא אמיתי, ממשי, קיים במציאות ומנהל את מהלך ההיסטוריה העולמית.

אלו דברים שכיום איננו מורגלים לשמוע בעת דרשות של רבנים על תשובה.

היום נוהגים הרבנים מכל הזרמים, איש איש על פי דרכו, לדבר על דברים שנוגעים ליחיד. אולם דברים כלליים, הנוגעים להיותנו אומה – אלו נמצאים מחוץ לתחום, כאילו אין להם שייכות למצוות התשובה.

אולם לאמיתו של דבר כשמעיינים בתנ"ך רואים, כי עיקר התשובה היא תשובה של כלל ישראל, תשובה המשנה את המהלך ההיסטורי של העם. זוהי התשובה שנתבעת מאיתנו – להבין ולהאמין ולפעול לפי הידיעה, שאובמה אינו אלא כלי בידיו של בורא עולם, ושגורלנו תלוי בשיקום היחסים עם ה', ולא עם ארה"ב. ואדרבה – ככל שנראה לעולם כולו שלא אכפת לנו "לקלקל" את היחסים עם "ידידתנו הגדולה", אז יתקדש שמו של מלך מלכי המלכים לעיני כל. אז נזכה באמת להמליך אותו על הבריאה.

זהו המסר של משה לפני מותו, זהו המסר של הושע בהפטרה, וזהו האתגר העומד בפנינו כיום. אז תהיה תשובתנו שלמה, אז נוכל לחסוך את האסונות הנוראיים שעלולים להינתך עלינו עם בואם של חבלי משיח. הבה נפנים את הלקח, הבה נשוב אל ה' בשלמות!
רבנים תשובה כפרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד