ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

הישרדות היהודי - תלויה בקשר שלו עם הקב"ה

כל אחד מישראל שייך בעצם לתורה, אלא שיש הפרעות המעכבות זאת: אם רק יסירם, יהיה דבוק בתורה • טור תשובה

הישרדות היהודי -  תלויה בקשר שלו עם הקב"ה


"ואמר ביום ההוא הלא על כי אין אלקי בקרבי מצאוני הרעות האלה" (לא, יז)

תופעה ידועה היא בעם ישראל, שקיים כח מיוחד ליהודים להחזיק מעמד בצרות הגדולות ביותר, ואדרבה, עוד מתחזקים הם ביהדותם ע"י הסבל, העינויים, והיסורים.

מרן "בית הלוי" כתב, ששנאת אומות העולם לישראל היא על עצם מציאותם, והגרי"ד סלובייצ'יק זצ"ל הביא לכך ראיה מכך שעשיו רב עם יעקב עוד בהיותם בבטן אמם, אף ששם אין כלום חוץ מעצם מציאות האדם.

ונראה, שכמו כן אהבת עם ישראל להשי"ת ותורתו היא אהבה בעצם, ללא שום סיבות, שהרי, יעקב אבינו עוד בבטן אמו רץ לבית המדרש, ובהכרח שזו אהבה מעל לכל סיבה וטעם.

ודוגמא לדבר, יש דנים האם האדם הראשון קידש את חוה, ונראה לי פשוט כותב הגאון רבי שמשון דוד פינקוס זצ"ל, שלא היה שייך קידושין בזה, כי מצד עצם המציאות אישה שייכת לאיש, כי זהו עצם בריאתה, ואין צורך לקדשה, אלא שכיון שישנם בעולם כיום הרבה אנשים ונשים, צריך לסלק ולהבדיל את האחרים בעצם מעשה הקידושין, ממילא היא שייכת לו, זה כל עניין הקידושין, כמו שכתב רש"י בריש מסכת קידושין, "אסורה לכל העולם להיות לי", שאם היא מנותקת מהעולם, ממילא היא שייכת לי, לכן, אדם וחוה שהיו איש ואשה יחידים בעולם, ממילא היא נעשית שלו ולא הוצרך לקדשה.

כך גם כלל ישראל שייכים להשי"ת בעצם, אלא שישנם דברים אחרים המעכבים ומונעים את הקרבה ביניהם, וכשמסירים את המעכבים ממילא הם שייכים להשי"ת, זו הסיבה שיהודי, על אף כל הצרות, נשאר נאמן לה' ולתורתו, שהרי זה עצם החיים שלו, חלק ממציאותו ממש, וודאי שאין שום דבר בעולם שיכול להזיזו מזה.

ובאמת הוא הדין גם בשייכות עם ישראל לתורה הקדושה, שכל אחד מישראל שייך בעצם לתורה, אלא שיש מניעים ומפריעים לדביקותו בתורה, ואם אך יסירם, ממילא יהיה דבוק בתורה.

ומצינו בחז"ל (עבודה זרה יז ע"א) על רבי אליעזר בן דורדיא, שאחרי שחזר בתשובה ומת מתוך תשובתו, יצתה בת קול ואמרה, "רבי אליעזר בן דורדיא מזומן לחיי העולם הבא", ואמרו חז"ל, "בכה רבי ואמר, יש קונה עולמו בשעה אחת, ולא עוד אלא שקורין לו רבי".

ובאמת לכאורה זה דבר תמוה איך קראו לו רבי, והרי רבי, זו מדרגה גבוהה בתורה, ואף שהיה בעל תשובה, אבל עדיין נשאלת השאלה, איך זכה לדרגות בתורה?

ונראה, שכיון שבאותו רגע של תשובה, הגיע רבי אליעזר בן דורדיא לדביקות גדולה ונוראה בקב"ה, ממילא הוסרו כל המניעים והמחיצות לדביקותו בתורה, ונכנסה כל התורה ללבו, כי כך הוא הטבע, שישראל ואורייתא חד הוא, ולכן זכה שנקרא "רבי".
הישרדות איש תשובה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד