י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

תהליך התשובה: מדוע חשוב לקבל 'קבלה'?

הרב ישראל אברמובסקי, ראש בית מדרש 'תורה והלכה', בטור שבועי על לימוד התורה וחשיבות ה'קבלה לעתיד' בתשובה

תהליך התשובה: מדוע חשוב לקבל 'קבלה'?


בין כסה לעשור, בין ימי קבלת עול מלכותו עלינו, לימי בקשת סליחה ומחילה על מעשינו. ימי המלכה.. לימי סליחה וכפרה.. אם כבנים אם כעבדים.. ובתווך שבת שובה "שׁוּבָה, יִשְׂרָאֵל, עַד ד' אֱלֹקֶיךָ... קְחוּ עִמָּכֶם דְּבָרִים, וְשׁוּבוּ אֶל ד' "

ובתפילות הימים האלו אנו מבקשים "ובכן תן פחדך על כל מעשיך" תן בליבנו יראת שמים,
וכבר אמרו חז"ל "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים". אלא שעל האדם מוטל רק לפתוח פתח כחודו של מחט, והקב"ה יעזרוהו להשלים ולהגיע למדרגות הגבוהות, ועצם זה שאנו בוחרים לבקש שייתן בליבנו אהבתו ויראתו "תן פחדך" זהו הפתח, ואז הקב"ה ימלא את כל משאלותינו הרוחניות כפתחו של אולם.

אבל אולי כדאי לזכור כל השנה ובפרט בימים אלו בהם כולנו 'חוזרים בתשובה' שתהליך התשובה של 'שובה ישראל' מתחיל ב'קחו עמכם דברים' ואין דברים אלא דברי תורה שנאמר 'את הדברים האלה דבר ד׳ אל כל קהלכם'.

אמנם תהליך התשובה מתחיל בווידוי, חרטה, קבלה לעתיד. אבל צריך לזכור שיש תנאי לפני הכל לתחילת עשיית התשובה והוא לימוד תורה, קיום תורה כהלכתו, כי ללא תורה גם וידוי ועזיבת החטא לא מועילים.

ובימים אלו בהם כולנו עומדים בתפילה שנה אחר שנה, ומבקשים סליחה מחילה כפרה, והרי כך בדיוק היה בשנה שחלפה, אז מה השתנה.

לכן נבוא עם טענה, עם קבלה, ואז נוכל לטעון אינני כבשנה שעברה, אני מבקש ניסיון נוסף לשנה נוספת, יש לי עוד סיבה, יש לי עוד משימה שאני צריך להשלים בזאת השנה, ובזכות הקבלה הזו חתמנו לחיים טובים גם לשנה הבאה.

וכאשר כל איש מישראל יניף את דגל התורה בפתח ביתו, בלי קשר למגזרו, סגנון חייו או השקפת עולמו, כאשר כולנו ניקח את ספר התורה וההלכה כעמוד האש אשר לפני המחנה, ללא 'התאמות..' או 'פתרונות עכשוויים' וניסיונות של 'חדש' האסור מן התורה וודאי אין מליץ יושר גדול מזה.

שהרי כך נאמר "השיבנו אבינו לתורתך, וקרבינו מלכנו לעבודתך, והחזירנו בתשובה שלמה לפניך" כדי להגיע לתשובה שלמה הדרך קודם כל השיבנו לתורתך.

אם נשוב לאבינו דרך התורה, אם נתקרב למלכנו לעבודתו, ממילא יחזירנו בורא עולם בתשובה שלמה.
תשובה קבלה תורה לימוד דין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד