כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

נכד ל'בעל התניא' ושופט עליון

הלך לעולמו ד"ר מישאל חשין שכיהן כשופט ומשנה לנשיא בבית המשפט העליון • דור חמישי לבעל התניא שנודע בגישתו האנטי דתית

חשין ז"ל. צילום: קובי גדעון, פלאש 90
חשין ז"ל. צילום: קובי גדעון, פלאש 90


במהלך השבת הלך לעולמו מישאל חשין ז"ל בגיל 79, שכיהן כשופט בבית המשפט העליון וכמשנה לנשיא בית המשפט העליון.

המנוח, היה דור חמישי לרבי שניאור זלמן מלאדי, מייסד חסידות חב"ד ומצאצאי משפחת ריבלין הירושלמית.

למרות הרקע שלו נודע בגישתו האנטי דתית: הוא היה בעד הצרת סמכויותיהם של בתי-הדין הדתיים בישראל. בשנת 2006 פסק, בדעת יחיד שיש לקבוע שחוק טל, הדוחה את גיוסם של תלמידי ישיבות, בטל, אך לא מפני סתירה לחוק יסוד, אלא בטענה שהוא סותר את קיומה של ישראל הן כמדינה יהודית והן כמדינה דמוקרטית.

בדצמבר 2001 פסק שאסור לרבנות הראשית לשלול את תעודת הכשרות ממשחטת "הוד מעולה", שמכרה בנפרד גם בשר לא כשר. הרבנות החזירה את ההכשר, אך פירסמה כי הכשרות ניתנה בצו בית המשפט, בניגוד לדעתם של הרבנים. עקב כך בוטלו הזמנות מהמשחטה והדיון חזר לבית המשפט. בספטמבר 2002 פסק חשין כי הרבנות הראשית לא צייתה לבג"ץ וביזתה את בית המשפט: "ואולם מהותה (של העתירה), מהות היא של הליך בזיון בית המשפט... כך בראש חוצות ובמופגן, עושה הרבנות הראשית לסיכול ולביטול פסק דין של בית המשפט הגבוה לצדק"‏. חשין אף קרא ליועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, להעמיד לדין את הרבנים שהיו מעורבים בפרשה, וכן קרא לכנסת לבטל את חוק איסור הונאה בכשרות, משום שהרבנות עשתה בו שימוש שלא כהוגן. הוא התנגד לאיסור גורף על מכירת חזיר וכונה בשל כך על ידי ח"כ מאיר פרוש: 'חזיר'.

בנו שניאור חשין (40), נהרג ביוני 2010 בתאונת פגע וברח, בעת שרכב על אופניו במחלף קסם. טל מור שדרס אותו למוות ונמלט, נידון ל-12 שנות מאסר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע תנחומי ואמר: "השופט ד״ר מישאל חשין, שהיה מבכירי המשפטנים של ישראל, ובעל מח חריף, מקוריות ורגישות. ראיתי אותו גם בהדרו וגם בצערו הגדול על מות בנו שניאור ז״ל. חשין היה ידען וחובב גדול של התנ״ך ושל השפה העברית אותן ידע על בוריין".

"כבוד השופט חשין ז"ל היה מאושיות המשפט ומי שחתום על שורת פסקי דין שעיצבו את יסודותיה של הדמוקרטיה הישראלית", נמסר מלשכת עורכי הדין. "השופט מישאל חשין שימש כמשנה לנשיא ביהמ"ש העליון ותרומתו הגדולה למערכת המשפט תלווה את זיכרו עוד שנים רבות".

משרד המשפטים הוציא הודעת לפיה "השופט חשין היה אחד מענקי המשפט הישראלי בדורנו, ותרומתו למערכת המשפט היתה עצומה וייחודית. חשין עבד במשרד המשפטים שנים רבות טרם מונה לשיפוט, ובתפקידו האחרון כיהן כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה. משרד המשפטים שולח תנחומיו למשפחת חשין".

שרת המשפטים, ח"כ איילת שקד אמרה כי: "פסיקותיו המקוריות של השופט חשין ז"ל בשפתו הציורית ימשיכו להיות מופת ומקור השראה לדורות של משפטנים בעתיד. יהי זכרו ברוך".

ח"כ ניסן סלומינסקי יו"ר ועדת החוקה (הבית היהודי) הגיב: "השופט חשין ז"ל היה ממשיך דרכו של אביו. היה לו ידע רב ומעמיק בכל סוגיה בה עסק. סגנונו היצירתי והייחודי ישאר כחותם בפסקי הדין אותם השאיר כמורשת לדורות הבאים. אני שולח תנחומים למשפחתו ושלא ידעו עוד צער".
מישאל חשין שופט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 42 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד