י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

פרויקט סליח"כיות: נשות הכנסת מבקשות סליחה • מיוחד

לקראת יום כיפור, חברות הכנסת והשרות משוחחות עם 'לובי נשי' של 'בחדרי חרדים', מסכמות את השנה האחרונה, מבקשות סליחה, מסיקות מסקנות - וגם מספקות הפתעה • פרויקט מיוחד לקראת יום הכיפורים תשע"ו

פרויקט סליח"כיות: נשות הכנסת מבקשות סליחה • מיוחד
פלאש


רגע לפני היום הקדוש, בו ייחתם גורלנו לשנה הקרובה, יצאנו למסדרונות הכנסת במטרה לשמוע מה יש לנבחרות הציבור הישראלי לומר על השנה שחלפה, להבין אלו מסקנות ייקחו איתן לשנה החדשה, לדעת האם היו רוצות לראות נבחרים חרדים אצלן במפלגה, ובמיוחד: ממי הן רוצות או צריכות לבקש סליחה?

שמענו את חברת הכנסת סתיו שפיר ממפלגת העבודה, המכהנת קדנציה שניה בכנסת, נכנסה בבחירות בשנת 2013, לאחר שהיתה ממובילות המחאה החברתית של הקיץ - על יוקר המחיה. שפיר הוכיחה מנהיגות והובילה מאבקים לשקיפות בתקציבי המדינה. עבדה בשיתוף פעולה מלא עם הח"כים החרדים שישבו עם מפלגתה באופוזיציה. בבחירות הנוכחיות זכתה בפריימריז במפלגת העבודה במקום השני.

גם השרה גילה גמליאל שוחחה עם לובי נשי.גמליאל שומרת מסורת, ידועה ביחסיה המעולים עם הח"כים החרדים, גם בכנסת הקודמת עת ישבו באופוזיציה, והיא כיהנה כמרכזת הקואליציה בוועדת הכספים. היו ח"כים חרדים שכינו אותה 'הח"כית השמינית של יהדות התורה'. כמדי שבוע מתקיים בביתה שיעור תורני, בו הופיעו הרבנים הראשיים, הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו.

ח"כ ד"ר עליזה לביא ענתה גם היא לשאלותינו. לביא ח"כ דתיה ממפלגת יש עתיד. הזדמנה ללא מעט מאבקים עם הח"כים החרדיים במגוון נושאים הקשורים לדת. שימשה בקדנציה הקודמת כיו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, שם ערכה דיונים בנושאים הנוגעים לזכויות הנשים החרדיות - דבר שהוחרם על ידי הנבחרים החרדים שראו במעשיה התנגחות בפעילותם למען הציבור החרדי.

ח"כ יפעת שאשא ביטון היא נציגת הפריפריה של מפלגת כולנו: גרה בקרית שמונה, שם שימשה כסגנית ראש העיר, עד שנכנסה בבחירות האחרונות לכנסת. משמשת כיו"ר הוועדה לזכויות הילד, ובחודשי פעילותה משתפת פעולה באופן מלא עם חברי הכנסת החרדים.

ח"כ תמר זנדברג ממר"צ, השתתפה אף היא בשיח. זנדברג חברה במפלגה שמתכתבת יפה בנושאיה החברתיים עם מהלכים שמובילים החרדים, מה שמוביל לשיתופי פעולה לא מועטים. הובילה מספר מהלכים ומאבקים חברתיים בשיתוף הח"כים החרדים. היא עומדת יחד עם ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) בראש שדולה למען שיפור התחבורה הציבורית, ומשמשת כיו"ר הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול.

האם אתן מסיימות שנה בתחושה שמילאתן שליחותכן נאמנה?
השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל: "בבית הוריי חונכתי שלא ללכת לישון לפני שעשיתי שני דברים - אמרתי קריאת שמע וערכתי חשבון נפש על היום שעבר. כבר למעלה משלושים שנה שאני מקפידה על כך לילה לילה, דבר שהלך והתעצם מאז שהתחזקתי, ב"ה, בשבע שנים האחרונות. כך שבחלוף שנת תשע"ה, אני יכולה לומר, וה' עדי, שאני יודעת בוודאות שעשיתי כל שביכולתי לקיים חובתי הציבורית נאמנה. אויה לו לשליח הציבור שלא עושה את חשבון הנפש הנדרש ומקפיד לקיים שליחותו נאמנה. הקב"ה זיכני וכבר למעלה מעשור שאני משרתת בקודש הציבורי, ועל כל התקופה הזו אני יכולה לומר שכל שעשיתי בשליחותי הציבורית - עשיתי למען אלוקים ואדם, עשיתי מתוך תחושת שליחות עמוקה שמפעמת בי יום יום ושעה שעה יותר ויותר, ועל כן אני מגיעה ליום הדין רגועה כי כל שעשיתי, באמונה עשיתי".

ח"כ ד"ר עליזה לביא: "אני מחויבת לעשייה ציבורית ופועלת לשינוי ולתיקון. שליחה נאמנה שמבינה עוד יותר שהמשחק הפוליטי הישראלי משולל רסן. עד שלא נבין שרק יחד נצליח, ושמהמאבקים בינינו חייבים להיות נקיים מאגו וממאבקי כבוד, לא באמת נמלא את שליחותנו הציבורית".

ח"כ סתיו שפיר: "בוודאי. במושב האחרון הצלחתי להקים את ועדת השקיפות שמטרתה להיות העיניים של הציבור בכנסת, ולעשות מהלך היסטורי לכיוון של מערכת שלטונית ישרה ואמינה יותר בפני הציבור ולטובת הציבור. המהלך הזה הוא המשך ישיר למאבק שלי בוועדת הכספים בשנתיים האחרונות - נגד השחיתות שהממשלה עושה בכספי ציבור, וכבר מדיוני הוועדה הראשונים אנחנו עדים למעורבות גדולה של הציבור בנושאי הוועדה ובתהליכי הקמתה - וזו תחושה מספקת מאוד".



ח"כ שפיר:"חולמת על חברה ישראלית שרואה את ההטרוגניות שלה כנכס ולא כעול"


ח"כ יפעת שאשא ביטון: "אני מסיימת שנה זו בתחושה שעשיתי ככל שניתן על מנת למלא את שליחותי למען הציבור בכלל, וכיו"ר הועדה לזכויות הילד, למען ילדינו בפרט. כמו כן פעלתי ואמשיך לפעול על מנת להעלות את האתגרים השונים של האזורים הפריפריאליים על סדר יומה של
הכנסת".

ח"כ תמר זנדברג: "כן".

אלו שלושה ח"כים חרדים הייתן רוצות במפלגה שלכן?
ח"כ שפיר: "ליצמן, גפני, איציק כהן".

ח"כ שאשא ביטון: "אני מכבדת כל אחד במפלגה בה הוא נמצא. שלושה ח"כים אותם אני מכבדת מאד
הם אורי מקלב, יעקב ליצמן, יעקב מרגי".

ח"כ זנדברג: "אורי מקלב ( שותפי לשדולת התחבורה), משה גפני (כי תמיד טוב יו"ר ועדת כספים במפלגה) השלישית היא ח״כית חרדית שאין עדיין ומקווה שתהיה בקרוב, וליצמן, השר של מר"צ. הוא חולק הרבה מתפיסת העולם של מר"צ על צדק ושוויון.

השרה גמליאל: "כולם מצוינים, כולם חרוצים, כולם יכולים היו להשתלב בהצלחה רבה במפלגת ימין מרכז גדולה".

ח"כ ד"ר לביא: "יזמתיי ועדות לנשים חרדיות כשעמדתי בראש הועדה לקידום מעמד האשה ולשוויון מגדרי. הזמנתי אותן להיות שותפות לדיונים ויחד קדמנו נושאים החשובים להן כמו תעסוקה, בריאות, ועוד, מתוך רגישות לצרכים המיוחדים בעולם החרדי"



ח"כ ד"ר לביא:"חייבים להיות נקיים מאגו וממאבקי כבוד, כדי למלא כראוי את שליחותנו הציבורית"

ממי הייתן רוצות לבקש סליחה?
ח"כ ד"ר לביא: "סליחה ממשפחתה של שירה בנקי על כך שלא שמרנו על שירה. על כך שהדרך עוד ארוכה ללמוד לחיות יחד".

ח"כ שפיר: "אני מרגישה שאני צריכה לבקש סליחה מהמשפחה שלי - זו היתה שנה מאוד אינטנסיבית וכרגיל העבודה תפסה את מרבית הזמן שלי - והמשפחה נדחקה הצידה. הם מגיבים תמיד בהבנה ובתמיכה אדירה במה שאני עושה ואני אסירת תודה להם, שגם העניקו לי כל כך הרבה חום וביטחון ללכת בדרך שלי ולהקדיש את עצמי לעשייה למען החברה הישראלית".

השרה גמליאל: "שליחי ציבור נדרשים לאתגרים רבים. האתגר המשמעותי ביותר בעיניי הוא אתגר החיים השלמים, אלה שמשלבים שליחות ציבורית עם שליחות פרטית. כל אדם נדרש לשליחות פרטית, בינו ובין המקום ובינו ובין חברו, ובהדי הדדי גם משפחתו. זה אתגר לא פשוט כלל ועיקר, ואני מתמודדות איתו יום יום, לעיתים בהצלחה ולעיתים פחות. ערב השנה החדשה שהיא גם יום הדין, אבקש מחילתם של משפחתי וכל מי שפגעתי בו".

ח"כ שאשא ביטון: "אני מבקשת את סליחת הסטודנטים שלי איתם התחלתי את שנת הלימודים תשע"ה, אשר במהלכה נאלצתי לפרוש מתפקידי מתוך בחירה בחיים הציבוריים".



ח"כ שאשא ביטון:"מסיימת שנה זו בתחושה שעשיתי ככל שניתן על מנת למלא את שליחותי למען הציבור"


ח"כ זנדברג: "מהציבור - על כל מה שעוד לא הצלחנו".

מהן המסקנות שתיקחו מהשנה החולפת לשנה הבאה?
ח"כ זנדברג: "המסקנה העיקרית שלי נוגעת לכך שהדבר החשוב ביותר הוא המאבק. לא תמיד נצליח, ולא תמיד נצליח מיד, אבל קיום המאבק וגיוס הציבור אליו הוא שמייצר את ההזדמנות להצלחות. אני גאה להיות מעורבת בדי הרבה מאבקים לאורך כל השנה, והלקח העיקרי שלי הוא לגייס אליהם עוד ועוד שותפים, אזרחים, קבוצות והתארגנויות, על מנת להפוך אותם למשפיעים יותר".



ח"כ זנדברג:"ליצמן השר של מר"צ. חולק הרבה מתפיסת העולם של על צדק ושוויון"

השרה גמליאל: "ברמה הציבורית הכללית, שנת תשע"ה הייתה בסימן החלטתו של הקב"ה למסור שוב את מנהיגות עם ישראל ומדינת ישראל בידי ראש ממשלתנו, בנימין נתניהו, והמחנה הלאומי על שלל סיעותיו ומפלגותיו (הליכוד, הבית היהודי, ש"ס ויהדות התורה). הגענו לשלושת הימים האחרונים וכמאמר הפסוק "ואנוכי הסתר אסתיר פניי", ואכן הסתר הפנים היה גדול, והיו שהתחילו לחשוב על כמה נורא הולך להיות כאן אם השמאל ינהיג את המדינה. אבל ברוך ה', זיכנו ה' להפוך את הקערה על פיה ולנצח את הבחירות – המחנה הלאומי כולו ניצח את הבחירות ונבחר להנהיג את העם, ה' אמר את דברו. אבל אין לך זכות שאין בה אחריות, זו זכות גדולה להנהיג את המדינה, אבל זו זכות שכולה אחריות – אחריות על ביטחון ישראל, אחריות על רווחת ישראל, אחריות על שלום אמוני וקודשי ישראל. זו אחריותנו, זו חובתנו – ה' בחר במחנה הלאומי להנהיג את המדינה, ואנחנו מבינים כולנו את גודל האחריות.
ברמה הציבורית הפרטית, שנת תשע"ה הייתה בסימן מינויי לשרה לשוויון חברתי בישראל. אני מודה לה' על הזכות שבאחריות, ומקבלת על עצמי באהבה ומסירות את השליחות הציבורית הזו למען צמצום פערים חברתיים בישראל בכל המגזרים, בכל הרמות ובכל המישורים. מי ייתן, ואזכה בסוף הקדנציה לא רק לדעת שעשיתי שליחותי באמונה אלא לדעת שזכיתי לקדם את ישראל למקום טוב יותר".

ח"כ ד"ר לביא: "מסקנותיי מהשנה החולפת הן, שבצד הפעילות החקיקתית הפרלמנטארית, חייבת להיות פעילות משותפת לכל חברי הכנסת והסכמות בין מפלגתיות על אופי פניה של מדינת ישראל. לא הכל זו חקיקה. כך למשל כדורגל בשבת - זה לא עניין של חקיקה, זה נושא של הסכמות והבנות. אפשר למצוא אותן - ההתאחדות יודעת".

ח"כ שאשא ביטון: " השנה שהסתיימה היתה עבורי שנת למידה - ממנה אני לוקחת את הבנת התהליכים והכלים הפרלמנטאריים שבאמצעותם ניתן להשפיע ולחולל שינוי. התחדדה אצלי המסקנה שבעשייה הציבורית אין מקום לתרבות "אינסטנט", וכדי להוביל מהלכים משמעותיים יש לבצע תהליכי עומק".

ח"כ שפיר: "שהחברה הישראלית זקוקה לתיקון של ממש. שבמשך עשרות שנים הוצפנו בקמפיינים של שנאה והפחדה, ובמקום להתרכז במשימות החשובות ביותר שעל הפרק, כמו אי השוויון בחברה הישראלית, המצב הכלכלי והמצב המדיני, הרבה פוליטיקאים העדיפו להשקיע את זמנם בזריעת שנאה ופירוד בציבור. אני חושבת שהשנה האחרונה הוכיחה כמה מסוכנת השנאה הזו. אני חולמת על חברה ישראלית שבה כל אזרח – חילוני, דתי, חרדי, יהודי, ערבי - מרגיש ישראלי. מרגיש שיש לו את הזכות להיות פה אדם מאושר, וחלק מקהילה חזקה ובטוחה. אני חולמת על חברה ישראלית שרואה את ההטרוגניות שלה כנכס ולא כעול. אני חושבת שכאומה ידענו להפוך חלומות גדולים כאלה למציאות, וכפי שהוכחו לנו הסבים והסבתות שלנו שהקימו את המדינה למרות כל הקשיים, אנחנו מסוגלים לפתור את הבעיות שלנו גם עכשיו. אני מאמינה בכל ליבי שזה תפקידו של הדור שלי, שהתפקיד שלנו הוא להביא את ישראל להכרעות ולהקים פה חברה ישראלית חזקה באמת".



השרה גמליאל:"מגיעה ליום הדין רגועה כי כל שעשיתי, באמונה עשיתי"
צילום מסך פייסבוק

שנה טובה ומתוקה, גמר חתימה טובה לכל בית ישראל
קרדיט תמונות: נתי שוחט/פלאש90
עליזה לביא גילה גמליאל סתיו שפיר תמר זנדברג יפעת ביטון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד