כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

אחרי 60 שנה: 'איילת השחר' חנכו בית כנסת בבארי

בטקס מרגש, נחנך בית הכנסת הראשון שהוקם בקיבוץ הותיק בארי בעוטף עזה, בהשתתפות הגר"ד לאו • צפו בוידאו

הכניסה לקיבוץ. צילום: חן לאופולד, פלאש 90
הכניסה לקיבוץ. צילום: חן לאופולד, פלאש 90


לאחר 60 שנה מאז הוקם הקיבוץ בארי הסמוך לעוטף עזה, חנך ארגון 'איילת השחר' בית כנסת בקיבוץ בארי שבעוטף עזה בהשתתפות יו"ר 'איילת השחר' הרב שלמה רענן, הרה"ר לישראל הרב דוד לאו, ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני, בני הקיבוץ ואורחים רבים.

קיבוץ בארי - הקרוי על שמו הספרותי של ברל כצנלסון - הינו קיבוץ חילוני השוכן באזור עוטף עזה. הקמתו של בית הכנסת בקיבוץ לוותה בקשיים רבים ובהתנגדויות מצד חברים רבים מהקיבוץ וארגון 'איילת השחר' ליווה את הקמת בית הכנסת לאורך כל הדרך. הקיבוץ שבמשך 60 שנותיו נחשב היה לקיבוץ 'חילוני למהדרין' התקשה לקבל את עובדת הקמתו של בית כנסת במרכז הקיבוץ.

רק לאחר דיונים רבים והתכנסויות אין ספור, כשארגון 'איילת השחר' מלווה את חברי הקיבוץ הבודדים שרצו בהקמת בית הכנסת, הצביעו רוב חברי הקיבוץ בעד הקמתו.

יו"ר ארגון 'איילת השחר' הרב שלמה רענן אמר בטקס חנוכת בית הכנסת כי "אין ספק כי אפילו ברל כצנלסון שעל שמו קרוי הקיבוץ, היה מכיר ומוקיר את חשיבותו של בית הכנסת בקיבוץ וכי גם הוא בוודאי הבין את הצורך והחשיבות בקיומו של בית כנסת בכל יישוב יהודי בארץ ישראל. החזון של 'איילת השחר' קורם עור וגידים כאן בבארי, בכפר עזה, בעין חרוד ובקיבוצים רבים מהצפון ועד הדרום".

ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, אמר באירוע כי "אין שמחה יותר גדולה בתור ראש מועצת אשכול, בן השומר הצעיר, חילוני ובוגר מעלה הבשור, מלעמוד ולברך את קיבוץ בארי בפתיחת בית כנסת חדש. כבוד גדול הוא לי".



חיים חוטר-ישי, מזקני הקיבוץ נשא נאום מרגש בחנוכת בית הכנסת והתרגש במיוחד לנוכח העובדה שיזכה להתפלל אחרי עשרות שנים בהן לא פקד בית כנסת "אחרי שישים שנה שלא התפללתי, פתאום יש בית כנסת" אמר. "אני נעמד על העמוד של החזן ואני זוכר את כל התפילה מההתחלה ועד הסוף, הכל", תיאר בהתרגשות. זה לא היה פשוט, היו הרבה חברים שאמרו לי 'על גופתי המתה לא יהיה פה בית כנסת', ואני אמרתי 'על גופתי החיה יהיה פה בית כנסת".

ארגון 'איילת השחר' הוקם לפני 18 שנים ע"י הרב שלמה רענן אשר מצב היהדות הירוד בקיבוצים וביישובים רבים נגע לליבו ולא נתן לו מנוח. הארגון עוסק בהקמת בתי כנסת והכנסת ספרי תורה בקיבוצים ויישובים בכל רחבי הארץ.

הארגון אף הקים את 'איגוד בתי הכנסת העולמי' המשמש כתובת לכל נושא הנוגע לבית כנסת בכל מקום בעולם וקהילות רבות מרחבי הארץ והעולם נעזרים בו רבות.

פעילות 'איילת השחר' מגיעה לשיא בתקופת הימים הנוראים והחגים בהם שולח הארגון מתנדבים לעשרות קיבוצים ומושבים בכל רחבי הארץ אשר משלימים מניינים ומשמשים בעלי תקיעה וחזנים. ביום הכיפורים הקרוב יקיים הארגון מנייני תפילה בכ- 70 קיבוצים ברחבי הארץ כשלמתפללים רבים במניינים אלו תהיה זו התפילה הראשונה בחייהם.
איילת השחר קיבוץ בארי בית כנסת ארגון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד