כ' תשרי התשפ"ה
22.10.2024

לאחר 5 שנים: פסק דין מחייב את 'קרית ספר' להחזיר כספים לרוכשים

החברה חוייבה להשיב לרוכשים כספים שגבתה שלא כדין בגין דמי טיפול, לאחר שהוגשה תביעה ייצוגית בנושא • עו"ד אלחרר: "בתקופה האחרונה, מצאו 'פתרון' מסוג חדש לעשוק את האברכים. תוגש תביעה נפרדת" • בפנים: פסק הדין המלא

לאחר 5 שנים: פסק דין מחייב את 'קרית ספר' להחזיר כספים לרוכשים


בית המשפט הכריע היום (א) בתביעה הייצוגית שניהל אלחנן ארלבוים באמצעות עו"ד יעקב אלחרר ומשה שופל נגד חברת קרית ספר ועורכי הדין מטעמה על גביית יתר של דמי טיפול על העברת זכויות ועוד.

הנתבעים טענו כי החוק הישראלי לא תקף באזור קרית ספר, והעלו טענות נוספות, אשר נדחו על ידי בית המשםט.

1בראשית שנת 2011, הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לאישור תביעה כתובענה ייצוגית. עניינה של הבקשה היה בגבייה מופרזת הנגבית ע"י החברה המשכנת, הלא היא החברה הקבלנית שבנתה את שכונת קרית ספר ועל ידי עורכי דינה בעת העברת זכויות במקרקעין - רישום המתנהל בחברה עצמה.

מיקוד התובענה היה בעובדה, שחברת קרית ספר ובאי כוחה גבו הפרש (מוערך) של פי 10 מהסכום הקבוע בחוק (ופי 100 מהסכום הנגבה בלשכת רישום מקרקעין) בכל עסקת מכר דירה רגילה, כלומר 0.3% משווי העסקה ובממוצע כ-3,500 ₪ -4,000 ₪ מינימום בכל עסקה קטנה, בו בזמן שניתן לגבות ע"פ החוק וצווי הפיקוח סך של 354 ₪ בלבד. לשם השוואה, העברת זכויות בטאבו עולה 28 שקלים בלבד.

במהלך התביעה הודיעה החברה כי ככל הנראה תחדל מלנהל את מרשם הזכויות, וזאת ככל הנראה כחלק מ'צעדי ענישה' בשל התובענה המתנהלת בבית המשפט כאמור. לפעולה מסוג זה יש חשיבות לכלל הבנקים למשכנתאות בישראל במידה והם יהיו במצב של 'העדר בטוחונות', דבר העלול ליצור נטל כבד על נוטלי המשכנתאות ועל רמת הסיכון המיידי של הבנקים.

לימים, אושרה התובענה הייצוגית, נוהל המשפט והיום כאמור ניתן פסק דין ובו נקבע כי החברה גבתה כספים שלא כדין, ומשכך, עליה להשיבו לתושבי העיר. בנוסף, על החברה לחדול מגבייה עודפת.

בפסק הדין כתבה השופטת גילה כנפי שטייניץ כי ימונה ממונה מיוחד, ועל כל חבר קבוצה להוכיח את זכאותו, לאחר 90 יום הממונה יגיש לבית המשפט דו"ח עם רשימת התובעים והסכומים המגיעים להם. ב-30 יום שלאחר מכן ישיבו הנתבעים את הכסף לתובעים, ולאחר מכן יגישו דו"ח לבית המשפט.

בנוסף, חוייבו הנתבעים בתשלום 50 אלף שקל לתובע המייצג ו-50 אלף שקל נוספים לעו"ד שכר טרחה.

חדברי עורך הדין אלחרר: "בנקודה זו תם עידן השחיתות מהסוג הראשון. בתקופה האחרונה, מצאו 'פתרון' מסוג חדש לעשוק את האברכים, והחלו לבצע את שירותי המרשם באמצעות עורך דין מקומי. ולהלן מחיריו: אישור זכויות: 250 ₪ (במקום 85), רישום משכנתא 354 ₪ (במקום 187) והעברת זכויות 0.45% משווי העסקה (במקום 354 ₪). בד בבד עם התשלום מחתימים את האנשים כי לא יקבלו את כספם בחזרה גם אם ינתן פסק דין לחובת החברה. על כך תוגש תביעה נפרדת בתקופה הקרובה".













































קרית ספר דמי רישום החלטה בית משפט פסק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}