כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

השמיטה הסתיימה - אך ההלכות עדיין בתוקף

בועד השמיטה שע"י 'כשרות למהדרין' מזהירים: הגם ששנת תשע"ה הסתיימה, דיני השמיטה נמשכים עדיין בחודשים הבאים

השמיטה הסתיימה - אך ההלכות עדיין בתוקף


עם סיומה של שנת השמיטה תשע"ה ותחילתה של השנה השמינית מזכירים ומתריעים בועדת השמיטה שעל ידי "כשרות למהדרין" בראשות הגר"י אפרתי כי הסחורה הנמכרת בשווקים ובחנויות הפירות וירקות עדיין היא בדיני שביעית וחייבת בקדושת שביעית ואסורה באיסור סחורה בפירות שביעית.

עוד מדגישים, כי בשלב זה ברוב הירקות - גם בירקות שנלקטים בשמינית אחרי ר"ה - למרות שהולכים בירקות אחר הלקיטה, גזרו חז"ל על הירקות עד חנוכה [שלא יצניעו עוברי עבירה ירקות משביעית ויאמרו שהוא מלקיטת שמינית] ועל כן רוב הירקות יש עליהם גם איסור ספיחין וגם קדושת שביעית עד חנוכה

יצוין כי בבננות הוראת הגרי"ש אלישיב זצ"ל בשמיטות קודמות הייתה כי הבננה שנלקטה בשמינית אין בה איסור ספיחין או קדושת שביעית, ולכן הודיעו ב'ועד השמיטה' כי מז' בתשרי [שכבר אזלו מהמדפים הבננות שנלקטו בשביעית] הבננה אינה צריכה פיקוח בענייני שביעית.

לגבי הפירות – הרי שבחלק מהפירות, השמיטה זה עתה רק 'מתחילה'. עד עתה פירות הקיץ היו מיבול שביעית, כאשר בימים הקרובים נכנסים האפרסמון והאבוקדו ובהמשך כל פירות ההדר שישווקו עד סוף החורף עד חג הפסח שתהיה רובה ככולה מיבול שביעית, ועל כן, על הציבור שומרי תורה ומצוות להקפיד לרכוש אך ורק מחנויות שעומדות תחת כשרות מהודרת שם התוצרת היא מיבול נכרי, או חו"ל או פרי שגודל תחת אוצר בית דין, וכן לעקוב אחר השילוט בחנויות המבהיר על מקור הפרי או הירק ועל הקדושה שיש לנהוג בו.

בנוסף, מזהירים כי בתוצרת בקופסאות שימורים/קפואה/וכדומה יתכן שיווק של יבול שביעית גם בחלוף שנה ושנתיים משנת השמיטה, ומדובר בתוצרת שהיא באיסור ספיחין, ולכן גם לאחר שנת השמיטה יש להיות ערניים לקודי הייצור על קופסאות השימורים ומוצרי ירקות קפואים, מיצים וכדומה, כאשר במוצרים תחת כשרות למהדרין בדרך כלל מופיע על האריזה כיתוב בדבר מקור התוצרת.
שמיטה פרות ירקות שימורים כשרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד