ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

2-5.5 שנות מאסר לארבעה מחבלים מעיסוויה

ארבעת המורשעים יידו בקבוקי תבערה ואבנים לעבר יהודים בהר הצופים ובגבעה הצרפתית - כולל לעבר בית כנסת

צילום: נתי שוחט פלאש 90
צילום: נתי שוחט פלאש 90


בית המשפט גזר היום (ב) עונשי מאסר של שנתיים ועד חמש וחצי שנות מאסר, לתושבי עיסוויה שהואשמו ביידוי בקבוקי תבערה ואבנים לעבר יהודים בהר הצופים ובגבעה הצרפתית.

כתב האישום המקורי שהוגש נגד הנאשמים בתיק זה כבר לפני תשעה חודשים, כלל בתחילה 10 אישומים, שעיקר עניינם בהשלכת בקבוקי תבערה. המדינה חתמה על הסדרי טיעון עם הנאשמים ללא הסכמה לעניין העונש.

הנאשמים הודו בעבירות של ייצור נשק, חבלה בכוונה מחמירה, הצתה, חבלה לרכב במזיד, נסיון תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות ונשיאת נשק. ונגזרו עליהם 2-5.5 שנות מאסר וכן תשלום פיצויים עבור הנזקים אותם גרמו בסך כולל של 44,000 ש"ח.

מחמד עביד הורשע בחמש עבירות ונדון ל-5.5 שנות מאסר מאסר בפועל ו-9 חודשי מאסר על תנאי. עוד יפצה את המתלוננים בסכום של 18,500 ש"ח; אברהים דרבאס הורשע בארבעה עבירות ונדון ל-3.5 שנות מאסר בפועל ושישה חודשים על תנאי. בנוסף, פיצויים בסך 8,000 ש"ח; מחמד עליאן הורשע בשני אישומים ונדון לשנתיים מאסר בפועל ושישה חודשי מאסר על תנאי, וכן פיצויים בסך 3,000 ש"ח; וליד עליאן - הורשע בשישה אישומים ונדון ל-4.5 חודשי מאסר לריצוי בפועל ושישה חודשים על תנאי, כמו כן ישלם פיצויים למתלוננים בסך 14,500 ש"ח.

באישומים: השלכת בקת"בים על בית כנסת
על פי האמור בחלק הכללי של כתבי האישום המתוקנים, במהלך אוקטובר 2013, הנאשמים וקטין נוסף קשרו קשר ליידות אבנים ובקבוקי תבערה לעבר מטרות שנתפסו בעיניהם כמטרות ישראליות ויהודיות, כגון: כלי רכב של כוחות הביטחון הנכנסים לשכונת עיסוויה, מקום מגורי הנאשמים; הבסיס הצבאי "עופרית" הנמצא בסמוך לכפר עיסוויה; כלי רכב החונים בחניון האוניברסיטה העברית בהר הצופים; וכן מטרות שונות בשכונת הגבעה הצרפתית.

בין האישומים: השלכת ארבעה בקבוקי תבערה על חלונות בית הכנסת ברחוב החיל בגבעה הצרפתית, חלון בית הכנסת והקיר ניזוקו. השלכת 3 בקבוקי תבערה לעבר הולכי רגל שהגיעו מהאוניברסיטה העברית לכיוון החניון, הבקבוקים התלקחו על הכביש והסטודנטים לא נפגעו. יידוי 3 בקבוקי תבערה לעבר פתח אולם במינהל הקהילתי בגבעה הצרפתית. יידוי בקבוקי תבערה והצתת ניידת משטרה ורכב אזרחי בחניון הגבעה הצרפתית. השלכת בקבוקי תבערה לעבר ניידת משטרה בסמוך לתחנת דלק בגבעה הצרפתית והצתת משאבת דלק.

עוד הואשמו בהשלכת בקבוקי תבערה ואבנים לעבר ג'יפ משמר הגבול בכניסה לעיסוויה, הגלגל הוצת והחל לבעור עד ששוטרים ברכב כיבו אותו באמצעי כיבוי שברשותם. השלכת בקבוקי תבערה לעבר שער בסיס עופרית. יידוי אבנים לעבר כלי רכב של כוחות הביטחון אשר נכנסו לעיסוויה, האבנים פגעו בכלי הרכב. השלכת בקבוקי תבערה לעבר חניון האוניברסיטה, דביר שהצית צמחיה וכובה על ידי מאבטח שהיה במקום.

"בטיעוניהם לעונש ביקשו ב"כ הנאשמים להסביר את מעשי הנאשמים על רקע תחושות קיפוח שקיימות בהם כתושבי מזרח ירושלים בכלל וכתושבי עיסוויה בפרט", כתב השופט אריה רומנוב. "אך מובן, שלא זה המקום ולא זו המסגרת לבחון את טענותיהם של הנאשמים ולהכריע בהן. ואולם גם אם תחושות הנאשמים כנות - ואינני קובע שכך הדבר - אין בכך כדי להתיר להם להפר את החוק ולסכן אחרים. שהרי נאמר: "אין ולא יכולה להיות מחלוקת על זכותם של היחיד או של הציבור להביע עמדה, למחות או אפילו להפגין, אך הכל מצווים להקפיד על כללי משחק ובראשם הכלל האומר כי יישום אותן זכויות לא ייהפך לפרץ של אלימות".

בהמשך לפסק הדין, השר ארדן קרא לפרקליטות להגיש ערר בדחיפות לבית המשפט העליון: "לא יכול להיות שמחבלים שהציתו בית כנסת בגבעה הצרפתית בירושלים ויידו במקרים שונים בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב, תחנת דלק, בסיס צה''ל עופרית וחניון הדסה הר הצופים בירושלים, יקבלו עונשים קלים שנעים בין שנתיים לחמש וחצי שנות מאסר, בזמן שבית משפט בת׳׳א גזר חמש שנות מאסר על אדם שהורשע בגניבה מחברה. מי שמבצע פשעים חמורים כאלה ומנסה לשרוף רכב על יושביו, צריך לדעת שהוא ישלם מחיר גדול ויישב שנים רבות בכלא".


ידויי אבנים בעיסוויה. צילום: חטיבת דובר המשטרה
מאסר בפועל בקבוקי תבערה טרור עונש בית משפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד