י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מדוע אנו הקבוצה הכי שנואה בישראל?

השנאה לחרדים קשורה גם לאופן שבו אנו מתנהגים לאחינו החילונים • יש מה לעשות והתוצאות עשויות להפתיע • אנו מתירין? אנו מוכרחים!

מדוע אנו הקבוצה הכי שנואה בישראל?


בגיליון ערב יום הכיפורים תשע"ו של העיתון "ידיעות אחרונות", מתפרסם סקר על מדד השנאה בחברה הישראלית. מה שתפס אותי בסקר הוא הנתון המפחיד הבא: הקבוצה הכי שנואה בציבור הישראלי היא "החרדים".

הנתון הזה מפחיד, נוקב ומעורר מחשבות נוגות על איך אמור היה להיראות לגיונו של מלך בעיני העם. הוא מלמד כמובן על הריחוק הגדול שלהם אבל אולי, רק אולי, גם עלינו.

ומשכך, ננסה לרגע לבחון עם הפנים קדימה מה מוטל עלינו לעשות כדי להנמיך את להבות השנאה ולרומם את האהבה - שיהא שם שמים מתאהב על ידינו.

כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם, ברור מעל לכל ספק שמקורה של השנאה של הציבור הכללי מגיע מתחושה, שאנחנו איך לומר, לא ממש אוהבים אותם.

אין ממש טעם לפשפש בשאלה כמה זה נכון אלא בעיקר לחשוב מה עושים כדי שלא יחושו כך ולשם כך אנו נדרשים בעת הזאת להוריד את מחיצות הריחוק שנבנו כאן במשך שנים ולהראות להם שאנחנו כאן בשבילם.

חיזוק גדול לתחושה הזאת קיבלתי מדברים מפתיעים מאוד שכותב השדי חמד בשם ספר "מראה הגדול". שכן כך הוא קובע כי בשונה מכל ערב יום כיפור, בערב יום כיפור של מוצאי שביעית אין חובה לפייס את חברו!

ומדוע? "כיוון ששמט את חובו של חברו, גם השם לא ימנע טוב ומכפר לו גם על עבירות שבין אדם לחברו בלא ריצוי".

שנת השמיטה שתמה זה עתה נועדה ללמד אותנו לוותר על המחיצות שהרכיבו עד כה את רשות היחיד של כל אחד מאיתנו לטובת רשות הרבים של כלל ישראל. רשות הרבים בה אנחנו משפיעים בעצם נוכחותנו על כל יהודי ומאפשרים לו לחוש בנוח לבוא ולטעום מאור היהדות.

בליל ראש השנה האחרון פסעתי בשדרה המרכזית של העיר מודיעין, חוזר מהתפילה המרוממת שהתקיימה בבית הכנסת של קהילת "איילת השחר" בעיר. בדרך חלף על פניי אדם צעיר, יחף ואוחז בכלב וכולו משדר חולין.

לרגע היססתי אם לומר משהו, ובהחלטה של רגע נוסף חייכתי אליו בחום ובירכתי אותו בברכת שנה טובה. נראה היה בבירור כי אופן הפנייה שלי הפתיע אותו עד מאד.

רגע לאחר מכן הוא התנער, ואז הפתיע אותי. "סליחה" הוא שאל בהיסוס "איפה יש כאן באיזור בית כנסת?" כמובן שהדרכתי אותו וגם עדכנתי אותו באיזו שעה תוקעים בשופר. למחרת, חצי שעה לפני השעה הנקובה הוא התייצב בבית הכנסת, התעטף בטלית ולא זז ממקומו עד שיר הכבוד. כוחו העצום של איחול קטן.

במשך השנים נוכחתי לגלות שוב ושוב כי מאחורי השנאה מסתתרת סקרנות גדולה ומאחורי הריחוק מתחבאת ציפייה ענקית מאיתנו שנראה להם פנים מקרבות. וזה מאוד מעודד. וזה כל כך מחייב.

הרב שלמה רענן הינו יו"ר ומייסד ארגון איילת השחר הפועל מזה כשני עשורים להטמעת ערכי היהדות וקירוב רחוקים
הרב שלמה רענן איילת השחר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 51 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד