כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

התמוטטות בויז'ניץ; יום הולדת בסערט • סיכום

הגראי"ל שטיינמן התפלל במנין מצוצמם • ראש הקהילה בב"ש התמוטט בויז'ניץ • טיש יום הולדת בסערט • סיכום הצום

ריקוד במוצאי יום כיפור בשומרי אמונים. צילום: שוקי לרר
ריקוד במוצאי יום כיפור בשומרי אמונים. צילום: שוקי לרר


בחצר הקודש ויז'ניץ: דאגה גדולה עברה על מאות החסידים במהלך החג לאחר שבכניסת החג בדרכו לתפילת 'כל נדרי' התמוטט ראש הקהילה בבית שמש, הרה"ח רבי אהרן דוב בעריש גשטטנר נכדו של הגר"נ גשטטנר זצ"ל והובהל לבית החולים שיבא בתל השומר שם אובחן כי הינו סובל מדימום מוחי. האדמו"ר הורה לחסידים לומר פרקי תהילים ובמוצאי החג הגיע לבקרו בחדרו בבית החולים.

בחצר הקודש סערט ויזנ'יץ: בחסידות ציינו בטיש שנערך במוצאי יום הכיפורים באוהל הטישים החדש את יום הולדת השישים לאדמו"ר שהוכתר לפני חודשיים לאחר פטירת אביו זצ"ל האדמו"ר נולד ביום הכיפורים.

בחצר הקודש נדבורנה: ‏האדמו"ר ניגש למעריב מוסף ונעילה, במהלך עבודת הכהן הגדול בחזרת הש"ץ של מוסף האדמו"ר פרץ בבכי כשכל הקהל מתעורר בתשובה, תפילת נעילה הסתיימה בשעה 8:00 כשהרבי תקע בשופר. שחרית ניגש הרה"צ רבי ישראל רוזנבוים, ומנחה בנו בכור של האדמו"ר, הרה"צ רבי חיים מרדכי רוזנבוים, את המפטיר יונה רכש לאדמו"ר, הרה"ח רבי אליהו יואל וואזנר נינו של הגר"ש וואזנר זצ"ל ב25 אלף שקל.

בחצר הקודש תולדות אהרן: תפילת נעילה סיימו בשעה 8:20. תפילת נעילה השנה בנו של האדמו"ר -
הרה"צ רבי משה קאהן רב הקהילה בלונדון שהה בחג בקרב בני קהילתו בלונדון וכן ערך את שולחנו לחסידים במוצאי החג.

בחצרות חסידות לעלוב: אדמו"רי בית לעלוב ערכו טישים במוצאי יום הקדוש לרגל הילולת האדמו"ר זצ"ל שנפטר לפני שש שנים לאחר תפילת 'כל נדרי' בבית מדרשו, בחצר החסידות בבית שמש התחדשו לקראת יום כיפור בשמשונית העוטפת את ארון הקודש שעדיין לא נבנה שעליו שלט האוסר את הדיבור בשעת התפילה כפי שהבטיח האדמו"ר זצ"ל בצוואתו האחרונה שמי שלא ידבר בתפילה תפילתו תתקבל.

בחצר חסידות אשלג: האדמו"ר ששהה ביום כיפור בבית החולים הגיע במיוחד במוצאי הצום לערוך קידוש לבנה וטיש יארצייט לזכרו של בעל 'הסולם' זצ"ל בבית מדרשו ברחוב אבן עזרא בבני ברק ומיד לאחר מכן חזר לבית החולים להמשך טיפול רפואי.

את תפילות החג התפלל הגראי"ל שטיינמן בביתו במנין מצומצם של מקורבים ובני משפחה. כחזנים שימשו החברותא הגאון רבי משה יהודה שניידר. נכדו ומקורבו הרב נח שטיינמן. נכדו הרב יוסף שלמה אדלשטיין. נאמן ביתו הרב איסר שוב. מקורבו הרב אליעזר קפלן. הגראי"ל עמד במשך כל סדר העבודה במוסף. ובמעריב במוצאי החג - כאשר כל הקהל כבר סיים שמונה עשרה המתינו הכל לגראי"ל, שלמרות חולשתו לאחר שצם כל היום, סיים לאחר כולם.

אצל הגר"ש אויערבך הרגעים הגדולים ביום הכיפורים בבית מדרשו היו בקטעי התפילה של מוסף בעבודת היום של הכהן הגדול בבית המקדש ובעשרה הרוגי מלכות, שם הגרש"א אמר את קטעי התפילה במתינות ובבכי גדול ורגש רב. לאחר ערבית של מוצאי יוה"כ הגרש"א הבדיל מיד בבית המדרש, כשמיד בסיום ההבדלה אוכל מעט מזונות ושוקע בתלמודו מספר שעות, לאחר מכן התקיממה בביתו סעודה כנהוג בה סועד עם מקורביו וציינו את יום הולדתו ה 85 שחל בליל יום הכיפורים.

אצל הגר"ש כהן נשיא מועצת חכמי התורה נערכו התפילות בישיבת 'פורת יוסף' שם גם השתתף הגר"ש בעדני שהגיע לשהות בישיבה. בנוסף שהה השנה גם השר ויו"ר ש"ס אריה דרעי שהתפלל את התפילות בישיבה.

אצל הגרב"מ אזרחי בישיבת 'עטרת ישראל' בני הישיבה התבשרו בערב החג כי ראש הישיבה שוחרר מבית החולים שם אושפז קודם לכן עם זיהום ברגלו. הגרב"מ הגיע לתפילת 'כל נדרי' וניגש לפני התיבה אלא שקצר במזגנים הפריע את התפילה ובני הישיבה נאלצו לצאת החוצה עד לכיבוי האש שפרצה במזגנים. בתפילת נעילה הגיע הגרב"מ ומסר ישחת חיזוק קצרה בפני המתפללים כשחתנו הגר"י קנל ניגש לפני התיבה.

הגר"מ שטרנבוך שערך את תפילות יום הכיפורים בהיכל ישיבתו הגדולה ברמות - כמידי שנה בשנים האחרונות, ביקש מגבאי הישיבה לערוך "מי שברך" לכל תומכי ונגידי הישיבה לאחר עלייתו לתורה.
גבאי הישיבה שערך את נוסח ה"מי שברך", אמר "בעבור שציווה לברכם", אולם ראש הישיבה הפסיקו ואמר, "אין שום ערך ותוקף לניסוח שכזה, שכן הברכה איננה חלה מכח "צוואה", ואין מקום להחיל את הברכה מכח זה ש"ציווה לברכם". "הנוסח המדויק שצריך לומר הוא דווקא "בעבור שייתן מתנה לישיבה", כי מי שמתחייב לתת צדקה, יש בכוחו לבקש שתמורת נתינת הצדקה תחול הברכה על מקורביו", ראש הישיבה הגר"מ שטרנבוך התחייב לתרום סך של כמה מאות דולרים לישיבה, ואז אמר לגבאי, שיזכיר את שמותיהם של הנגידים, ויברכם מכח הצדקה. יצויין, הגר"מ שטרנבוך, ניגש לעמוד לתפילת נעילה, וקודם אמירת "שמע ישראל" וכו' עצר את הציבור, ובבכי רב עורר את הבחורים שבשעה שאנחנו צועקים שמע ישראל יש לכוון שאנחנו מוסרים את נפשנו על קידוש ה'. "העיקר בקידוש ה' הוא לא רק לקבל על עצמו למות על קידוש ה', אלא למסור את כל התאוות והרצונות ולחיות על קידוש ה' נגד כל הניסיונות", אמר לתלמידיו.

בישיבת מיר בירושלים ניגש לפני התיבה הגאון רבי אריה פינקל ראש ישיבת מיר בברכפלד למרות חולשתו בתקופה האחרונה קולו של ראש הישיבה נשמע היטב במהלך התפילות. בראש השנה היה נדמה ו שהשנה לא יגש הגר"א פינקל אך לשמחת התלמידים ניגש גם בראש השנה, כשראש הישיבה מחדש ימיו כקדם.

בישיבת 'כנסת יצחק' בחדרה ציינו במוצאי היום הקדוש את פטירת הגאון רבי משה גפן זצ"ל, מראשי הישיבה שלפני ארבע שנים נהרג באורח טראגי על פסי הרכבת בחדרה בני הישיבה ערכו סיומים במוצאי הצום לעילוי נשמתו.

בבית מדרשו הגדול של הגר"ח גריינמן זצ"ל ניגש בנו הגאון רבי יוסף לתפילת כל נדרי ונעילה מחזה מרגש אירע בעת אמירת 'יזכור' ששנים עשר בניו נשארו בבית המדרש לראשונה ומתפללי בית המדרש פרצו בבכי שראו את המחזה ונזכרו שוב בחסרונו של הגר"ח זצ"ל.

הרב אליעזר ברלנד מנהיג קהילת 'שובו בנים' הנמצא בדרום אפריקה שהה במקום יחד עם למעלה מעשרים מחסידיו שהגיעו מהארץ לשהות במחיצתו ביום הכיפורים. ,
סיכום תפילה חסידים יום הקדוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד