י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

דאגה במוסדות תורה וחסד: הוגבלה פריטת מטבעות בבנק ישראל

הוראה חדשה של בנק ישראל מגבילה פריטת מטבעות של מוסדות תורה וצדקה • בבנק ישראל יפרטו עד לאלף מטבעות וסכום של 5000 ש"ח, ויותר מכך יגרור עמלה של 30 אחוזים בבנקים מסחריים • ח"כ מקלב יצא למאבק לביטול ההוראה

קופות צדקה בסכנה? צילום: נתי שוחט, פלאש90
קופות צדקה בסכנה? צילום: נתי שוחט, פלאש90


התנכלות? הוראה חדשה של בנק ישראל מגבילה פריטה ללא עלות של מטבעות לשטרות עד לאלף מטבעות בלבד, או בבנקים המסחריים הגובים על כך עמלה של כ-30%.

לפי המידע שהתפרסם היום, בעבור המרת מטבעות לשטרות או הפקדתן בחשבון הבנק, דורשים בבנקים המסחריים השונים עמלה של עד כ-30 אחוז מסך ההפקדה, כאשר האחוז משתנה מבנק לבנק. מנגד, בבנק ישראל מאפשרים להמיר מטבעות לשטרות ללא כל עמלה. אלא שבעוד בעבר ניתן היה להמיר מטבעות בכל סכום שהוא, על פי תקנה חדשה של נגידת בנק ישראל – בנק ישראל מאפשר המרה מטבעות עד לסך מצטבר של 5,000 ₪ ולא יותר מ-1,000 מטבעות.

כדי להימנע מהעמלות הגבוהות נהגו בקופות הצדקה השונות לרכז את המטבעות ולשלוח באופן מרוכז שליח של מספר קופות לבנק ישראל בירושלים והוא היה מבצע את הפריטה עבור הקופות השונות. אלא שההוראה החדשה שומטת למעשה את היתרון שבפריטת המטבעות בבנק ישראל, שכן הסכומים שבידי גופי הצדקה גדולים בהרבה מהסכומים המותרים לפריטה ללא עמלה בבנק ישראל.

לפיכך עומדים ראשי ומנהלי הקופות בפני מצב שבו כשליש מהתרומות עלולות לרדת לטמיון בשל הצורך לשלם עמלות כה גבוהות לבנקים.

לנוכח מצוקתם של גופי הצדקה ומוסדות רבים, פנה בימים האחרונים ח"כ אורי מקלב אל הנהלת בנק ישראל בבקשה לשנות את הנהלים, כך שההוראה החדשה לא תפגע בגופי הצדקה ובמוסדות התורה.

"ייחודה של הצדקה היא שהכספים במגביות הללו נאספים פרוטה לפרוטה, שקל שקל, ואך טבעי הוא שבידי גבאי הצדקה יהיו עשרות אלפי מטבעות בסכומי כסף קטנים", אומר ח"כ מקלב ומציין כי "בעוד התורם מצפה ובטוח שכספו יגיע נטו לצדקה, ההוראה החדשה מחייבת למעשה לבצע את ההמרה בבנקים בעמלות רבות. בהיעדר אלטרנטיביה אחרת לגופי הצדקה, על בנק ישראל לשקול את ההחלטה מחדש ולמצוא דרך שכספי הצדקה לא ירדו לטמיון ולתשלום עמלות מיותרות".
גבאי מטבעות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד