כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

חתן פרס ישראל: מוטי קירשנבאום הלך לעולמו

העיתונאי ואיש הטלויזיה מוטי קירשנבאום הלך לעולמו כתוצאה מדום לב • כיהן בעבר כמנכ"ל רשות השידור

עד לרגע האחרון. מוטי קירשנבאום. צילום: משה שי, פלאש90
עד לרגע האחרון. מוטי קירשנבאום. צילום: משה שי, פלאש90


העיתונאי ואיש הטלויזיה מוטי קירשנבאום הלך לעולמו הבוקר, כתוצאה מדום לב. קירשנבאום נפטר בביתו שבמכמורת כשהוא בן 75 בפטירתו.

מצב בריאותו של קירשנבאום היה טוב, והידיעה על מותו הכתבה בהלם את מכריו וסובביו, כמו גם את התקשורת הישראלית כולה שקירשנבאום היה חלק בלתי נפרד מנופה בחמישים השנים האחרונות, ועל כך זכה בפרסם ישראל לאמנות הרדיו, הטלויזיה והקולנוע.

קירשנבאום נולד בכפר סבא ב-24 בספטמבר 1939. כבר בשנות ה-60 החל לעבוד ככתב 'ידיעות אחרונות' בהוליווד, עד שבשנת 1966 נקרא לשוב ארצה ולסייע בהקמת הטלויזיה הישראלית. בין תפקידיו הרבים שימש כעורך הראשי של "מבט", ואף הפיק את "ניקוי ראש", הזכורה כאחת מתכניות הסאטירה המצליחות ביותר בישראל, עליה אף זכה בפרס ישראל.

בשנת 93 מונה קירשנבאום למנכ"ל רשות השידור על ידי שרת התקשורת שולמית אלוני, הוא שימש בתפקיד הזה במשך חמש שנים שהיו קריטיים מבחינת הערוץ, עקב עלייתו המטאורית של ערוץ 2 באותן השנים.

קירשנבאום היה ידוע כאיש שמאל מובהק, והביא את עמדותיו לידי ביטוי לא פעם. בשנים האחרונות הגיש יחד עם ירון לונדון, גם כן איש תקשורת ותיק, את התכנית הפופולארית "לונדון את קירשנבאום", שנודעה בטעמה הטוב.

בראיון לנדב בורנשטיין בערוץ עשר שהעניק בינואר 2013 הצהיר קירשנבאום כי "ימשיך לשדר עד הרגע האחרון".

יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ 10, וגולן יוכפז, מנכ"ל חדשות 10 מסרו: "ערוץ 10, ולמעשה כל גוף תקשורת שבו עבר מוטי בתחנות חייו הרבות, התברך בענק העיתונות והטלוויזיה הזה והתבשם מאישיותו וליבו הרחב. בעולם העיתונות שהולך ומאבד אט אט חלק מערכיו הטובים, היה מוטי סלע איתן של מקצוענות, אתיקה, יושרה, ניסיון, כישרון מתפרץ, יצירתיות וחדשנות, גם לאחר עיסוק של למעלה מחמישים עשורים בעיתונות. מבחינתנו - מוטי היה, השופט המקצועי האחרון בכל דילמה עיתונאית. כאשר התלבטנו באמת בסוגיה תקשורתית, היינו מגיעים אליו לשמוע ולקבל את עצתו הטובה. המומים וכואבים נוכח ההודעה, ומחבקים בחום את משפחת קירשנבאום".

הרצוג: "מוטי היה אלוף המילים החדות"
ראש האופוזיציה הרצוג ספד הבוקר למוטי קירשנבאום שהלך לעולמו וכתב בעמוד הפייסבוק שלו: "מוטי קירשנבאום הלך מאיתנו הבוקר לפתע פתאום. חיכיתי, כמו כל שישי, לשמוע אותו בפינתו הקבועה אצל מולי שפירא בגל"צ וקולו לא נשמע.

"הוא היה אלוף המילים החדות, לשונו המושחזת ידעה תמיד להפוך את הישראליות לברורה. נזכור אותו כאחד ממקימי השידור הציבורי, כמפיק וכותב סאטירה משובחת וכמורה שהעמיד תלמידים רבים בתחום התקשורת ותרם תרומה גדולה לשיח הדמוקרטי והפתוח בישראל. מגוון הנושאים שידע להפוך לנגישים ומרתקים ופועלו בתחומים רבים זיכו אותו בפרס ישראל והפכו אותו לאחד מאנשי התקשורת החשובים שהיו פה.

"אני משתתף בצערם של בת זוגו וילדיו, חבריו ואוהביו, ביניהם שותפו ירון לונדון שתיאר את מוטי תיאור מרגש ויוצא דופן בדפיו האחרונים של ספרו "לו הייתי פיראט" וסיפר כי יחסיהם "היו יחסים של אהבה שנקשרו בעבותות של סוד" אני מקווה שעוד שנים רבות, נצחק, נדמע, נלמד ונזכור את מורשתו התקשורתית. יהי זכרו ברוך"

לבני: ״מוטי קירשנבאום, שאמר ״לעולם אל תפרוש בשיא״, פרש - בלי שהתכוון לכך - בשיא. את כל השאר הוא קיים. מצלמה ביד עד הרגע האחרון, סקרן, חכם, אנתרופולוג של הטבע האנושי, מבקר נוקב וחד כתער, מ״ניקוי ראש״ של רשות השידור ועד ״רואים ת׳סוף״ בצוותא. דווקא בגלל זה, אהבתי להתראיין אצלו. בלי הנחות, מאתגר בשאלות קשות, דעתן, אבל הוגן. ייחסר לי בנוף הישראלי. יהי זכרו ברוך״.

רשות השידור אבלה על פטירתו של מרדכי (מוטי) קירשנבאום שהיה מאבני היסוד של רשות השידור, חתן פרס ישראל לאמנות הרדיו, הטלוויזיה והקולנוע, ומי שהוענק לו פרס מפעל חיים על תרומתו לתקשורת הישראלית.

קירשנבאום היה מאבני היסוד של הטלוויזיה בישראל, ממעצבי התוכן ברשות השידור, היה מנכ"ל הרשות , ובלט במיוחד בזכות התכנית "ניקוי ראש" ששודרה בשנים 1976-1974, והיוותה בסיס לתוכניות סאטירה שבאו אחריה. רשות השידור משתתפת בצערה של המשפחה וכואבת את לכתו של מי שתרם רבות לדמוקרטיה הישראלית, והשאיר חותם בעשייה התרבותית בזכות מגוון תפקידיו בתקשורת.
1

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד