י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

אתרוגים לפני סוכות: ערב חג אצל לייבל'ה

מוישה בונה סוכה, קרויזר מחפש אתרוג ובן דוד מחפש מזוודות בנתב"ג • וגם: סיכום אומן ופינת מזל טוב מורחבת

אתרוגים לפני סוכות: ערב חג אצל לייבל'ה


"על חטא שחטאנו לפניך ברכילות..." הדהדו המילים במוחו של לייבל'ה, שעה שהתיישב בדחילו ורחימו לברור את הררי החומרים שהצטברו בעשרת ימי תשובה, ועל גבו רוכן העורך הראשי החדש המכה בשוט ואומר לו 'גדל'.

אדהכי והכי, נאלץ לייבל'ה להתמודד עם עשרות קילוגרמים נטו של עצים חטובים בצורת עיתוני החג, לייבל'ה שוקל לשכור סודני בתשלום מלא שיקרא עבורו את חומרי היח"צ השונים, כתבות הפלוני שפגש את פלוני אחרי 40 שנה ומעלה שלא יצא להם ומוספי הנושא סטייל 'לאחיו יאמר חזק' והעיקר שמילאנו עוד 50 עמודים.

ומכיוון שלייבל'ה הולך מחיל אל חיל, לכן עם סיום לימוד העיתונים השונים, הוא יצא למסע מעקב אחרי הקמת סוכות סלבריטאנו. החל ביו"ר ועדת הכספים, מוישה גפני, שדוברו המסור ירח טוקר חשף את הקמת סוכתו הצנועה ברחוב יצחק ניסים בבני ברק בעזרת הנכדים.





ומי שמעדיף להתעסק בארבעת המינים הוא תושב חשמונאים ויועץ ראש העיר ירושלים אברהם קרויזר שהגיע לקנות אתרוגים דווקא באלעד, ועל הדרך פגש באיש הכלל חסידי וחבר מועצת העיר פנחס גרוס, שיעץ ליועץ איזה אתרוג כדאי לו לבחור.





ואותו פנחס גרוס מתעסק רבות עם ארבעת המינים, ובליל שישי הגיע למעונו של מורו ורבו האדמו"ר מצאנז והביא לו לולבים מהודרים של קובין לחג. האדמו"ר בדק ואיחל לגרוס הצלחה.





משם המשיך לייבל'ה לאלעד לשוחח עם הדובר המסור של העיר, שאך בקושי התפנה ללייבל'ה בין מסמר לפטיש, ועל זה לייבל'ה מאחל ללוריא המסור ש"כשם שיצא לדירת ארעי - כן יזכה לשבת בסוכה של סלונים".





ומהדובר לבוס המקומי: ראש העיר של אלעד ישראל פרוש תועד נושא תפילה נרגשת ומעתיר על כל כלל ישראל סמוך לציון רבי נחמן באומן.





ועוד מאוקראינה: אח נוסף לבית פרוש, מנכ"ל המבשר מוישי, נצפה בגזרה החדשה אותה הוא מציג לציבור לאחר שהכניס לגופו שרוול. לייבל'ה מאחל שאפו ומקנא.





בהמשך שיטוטיו באומן, פגש לייבל'ה בעורך הדין רוני פאלוך, שכמובן נמשך למקום בזכות נחמן בנשעיה. פאלוך לא הסתיר את התרגשותו מהמעמד.





והמגן של הרב גרוסמן שעסק גם בהגנה על אומן מפני דוברי חסידויות שונים שלייבל'ה הבטיח להזכיר השבוע, ישראל ירט, נצפה במוצאי ראש השנה בריקודים סוערים עד כלות הכוחות כשקסקט לראשו. לייבל'ה תיעד כמובן.





ובתוך הריקודים, פגש לייבל'ה גם בחבר'ה מחלב מתחברים, שפריי פופ, וביכלר סמסים כשהם באורות גבוהים. לייבל'ה לא שאל את שפריי איפה חיליק אך היה בטוח שהוא שהה באוהל של שיינר ונשא תפילה חרישית.





ואי אפשר גם בלי תיעוד מהתיקון הכללי, שם נצפו החברים הקבועים נתן משי, נתן רבני והצלם שמואל דריי כשהם נרגשים מהתפילה שחיברה את כל העולם החסידי ביחד.





ועדיין בתפילות: ממלא מקום ראש עיריית ירושלים יוסי דייטש, אמון על חסידותו, נשאר בישראל אך לא ויתר על תפילה בציון הרשב"י בין כסה לעשור, לזכות תושבי ירושלים ושכונת גאולה בפרט.





ואילו הקולגה הדגלאי מבני ברק, סגן ראש העיר מנחם שפירא, לא הגיע השנה להתפלל ביום כיפור בישיבת מיר ברכפלד כדרכו, ובמקום כך חבש את ספסלי ישיבת ארחות תורה - שם התכבד בהגבהה.

סליחות ותקיעות
ומכיוון שבעשרת ימי תשובה לייבל'ה היה שקוע בתפילה ותחנונים, אולי יחוס אולי ירחם, קבלו השלמות ממעמדי הסליחות: לייבל'ה לא פספס כמובן את ההתרגשות הגדולה בכותל לילה לפני התקדש היום הקדוש, ותיעד את איש ש"ס אשר מדינה מכוון בתפילה לקול סלסוליו של משה חבושה. לייבל'ה סמוך ובטוח שמדינה כיוון לרפואתו של הגר"י אברג'ל.





ומי שחפץ היה לשמוע קול שופר שלא עובד כלל ועדיין טעמו וריחו של האייל עליו, יכול היה להאזין בראש השנה לתקיעותיו במגוון העדות והשיטות של הרב ישי סקאט, רב מלון רמדה בירושלים. ללייבל'ה סיפר הרב סקאט, כי התקיעה בשופר שטרם עובד קשה מאוד וכרוכה במאמצים רבים. אולם לייבל'ה יכול להעיד כי קולות הרעמים היוצאים משופר כזה אכן נותנים מענה לקהל של כאלף משפחות שהאזין.





ונושא הנאומים המפורסם, הרב אברהם ישעיהו שטרן, גם הוא חפץ להדגים ללייבל'ה את תקיעת השופר בהידור, וכך זה יצא בתמונה.





ויש גם מי שמגיע להתברך אצל גדולי ישראל: חיים רבינוביץ הצמוד של אייכלר הגיע עמו לבית הגר"ח קנייבסקי כשהוא ללא חליפה ומסתפק בוסט הנצחי ככיסוי שני, וכמובן זכה בבו"ה.





ומי שמסתפק בברכת האדמו"ר מזלאטשוב, הוא איש מרן איציק סודרי, שף הטוויטר הנודע זכה בערב כיפור לשיחת טלפון נדירה מהרבי מזלאטשוב, שלאחרונה התקרב אליו רבות. כתמורה להזכרת שמות בני המשפחה כולל המתבגר, הבטיח סודרי תרומה הגונה לאדמו"ר, שעדיין עסוק באמצע איסוף גביית פדיון כפרות. אז אם אתם גם הבטחתם לאדמו"ר - אל תשכחו לפרוע.

מן הגורן ומן היקב
רב הסלבס ידידנו מרדכי חסידים לא ויתר על תמונה נצחית כמידי מוצאי כיפור עם הבדרן אלי יצפאן - דווקא בבית מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, והפעם יחד עם נכדו של הגר"ע. חסידים בירך את יצפאן כנהוג ומעריצי חסידים המושבעים שיגרו תמונה ללייבל'ה.





המעבד החסידי הערשי גינזברג הגיע מלונדון להתפלל בחצר חסידות מונקאטש בבורו פארק, אלא שמשקפיו נשברו ובצר לו פנה לזאבי פריד האבא הטרי, שפתח בשעת לילה מאוחרת את חנות האופטיקה בבורו פארק לטובת משקפיים חדשות למוזיקאי הדגול.





ומי שהגיע מלונדון דווקא לביקור בישראל, הוא יעקב שטיינמץ שנחת בארץ לראש השנה כדי לשהות במחיצת מורו ורבו הרבי מויז'ניץ. שטיינמץ הגיע גם לחגיגת הכנסת ספר התורה אצל הרבי הצעיר מויז'ניץ ואף נצפה מלייק לצלם פרוכטר ממרומי הפרנצ'עס. לאחר שרקד כדבעי יצא עם בנו לסעוד בשלייקעס, כאשר הישראלים זיהו אותו והוא לא אותם.





עוד נחת בארץ: ענק הזמר החסידי מרדכי בן דוד שהגיע לקראת סוכות, אז יופיע באירועים ברחבי ישראל. לייבל'ה כמובן המתין בנתב"ג - בלי שלט אבל עם מצלמה.





הערה חשובה לאנשי 'המבשר', שחילקו צמדי בקבוקי יין נהדרים לאנשי הפרסום החרדיים באשר הם: חבל שהעלבתם, בלי כוונה כמובן, את העובד המוכשר שצץ בחודשים האחרונים באחד ממשרדי הפרסום שעברו לקומה הרביעית באחד המגדלים בגבול בני ברק. אז מה אם הוא עובד מן המניין אצל היומון המתחרה? בגלל זה לא מגיע לו לקבל בקבוקי יין לכבוד החג? לכו תדעו, אולי בחג הבא הוא יכתוב גם לכם סיפור יפה לחג. חוצמזה, לייבל'ה עדיין לא קיבל...

ואם במשרדים עסקינן: לייבל'ה הזדמן למשרדי עיריית מודיעין עילית הממוקמים ברחוב שער המלך בערב החג עבור ענייני ביורוקרטיה שונים. באחד החדרים צפה לייבל'ה בחבר המועצה המסור נחום גיטלר שרבות מדובר עליו כאורי מקלב השני של 'דגל התורה', שקוע בפעילות סדירה גם בערבי חגים כיאה וכראוי לשליח ציבור אמיתי, כשמאחוריו מתנוססות תמונותיו עם גדולי ישראל.





ובמשרדי עיריית בית שמש לקחו את החג ברצינות, לאחר סגירת כל אירועי שמחות בית השואבה של לשכת הדובר ולשכת גרינברג, מצא רוזנצוויג זמן לנוח מעט והרים את רגליו על גבי השולחן. שיהיה לחיים ולשלום.






‏צלע מהאחים ריזל חזר בליל שישי עם האשה והילדים משליחות בגלנטה שבסלובקיה, בעבר עיר ואם בישראל. ללייבל'ה נודע כי למנדי זו השנה השנייה בראש השנה ויום כיפור בה הוא מכהן כרב העיירה והיה שליח ציבור, בעל קורא ובעל תוקע. וכבונוס אף קיבל מפטיר יונה בחינם.





ואפרופו מפטיר יונה: חסיד זלאטשוב מהעיר אלעד שבעבר התפלל אצל הרבי ביום כיפור והיה רוכש במאה עשרים שקל את כל הפתיחות והעליות כולל מפטיר יונה, ובאם היה מוסיף עוד 50 שקל היה קונה את האדמו"ר עצמו, נשאר השנה באלעד והלך להתפלל בבית הכנסת 'שירת נפתלי'. כשהגיע למכירת העליות נבהל וכמעט ברח מחמת רף המחירים שהציבו רייסנר והחברים. כך הבין, שאצל הליטאים זה לא משחק אלא כולו לה'...

פינת המזל טוב:
נתחיל בשמחה הגדולה אצל דוד צבי (דוצי) גוטשטיין ניצול תאונת מיניבוס הדמים בשנת 2010 ולרעייתו רינה הצלמת לרגל שמחת הולדת הבת בשעה טובה.

שרשרת שמחות אצל היו"ר של ש"ס: החל ממוצאי ראש השנה שמחת אירוסי בתו עם הבחור רפאל פרץ מישיבת 'עטרת ישראל' שנערכה בבית הכלה בהר נוף.

ובמוצאי יום הכיפורים כדרכו של מוצאי צום - לידות רבות ברחוב החרדי, וגם לידה שזכתה לשם שמחת בית התנזים: יוסף חיים כלף, המתקרא בפי כל יוס"ח, האיש החזק בסביבתו של יו"ר ש"ס והשר כמובן אריה דרעי, חגג את הולדת בנו. הברית תתקיים בחול המועד ולייבל'ה מצפה בקוצר רוח להזמנה.

עוד שמחה אצל היו"ר הש"סי: הדובר והיועץ הנמרץ והחרוץ גואל וקנין, חגג ברית בחמישי בצהריים. לייבל'ה מתנצל על ההיעדרות ומבטיח לפצות מתישהו. וקנין כיבד את הגרא"מ ביטון ראש המוסדות בכפר סבא בסנדקאות, אך האחרון התעקש דווקא לכבד את יו"ר ש"ס. בלית ברירה ומכיוון שאין מסרבים לגדול נאלץ שר הכלכלה הנגב והגליל להיעתר ולשמש כסנדק, ואף העניק ברכות לכל יחיד ויחיד.





ועוד שמחה בפלג האשדודי בש"ס: איש ההסברה ומי שנשלח לתקשורת בעת צרה ה"ה יהודה אבידן לרגל שמחת אירוסי בנו בשעה טובה.

ברכת מזל טוב לסגן ראש עיריית ירושלים ישראל קלרמן לרגל שמחת אירוסי בתו עם הבחור צבי נוימן מישיבת חברון. בליל שישי חגג קלרמן את שמחת האירוסין באולמי תמיר בירושלים בהשתתפות הצמרת הירושלמית העסקנית וגם משה ליאון, שהגיע לחגוג אחרי שבחר לולבים בזופניק.





ברכת מזל"ט לשלמה קוסטליץ חבר מועצת עיריית בני ברק ומנכ"ל ישיבת חזון נחום, לרגל הולדת הנכד, בן לבנו חיים קוסטליץ. השלום זכר נערך בחצר הקודש נדבורנה.

ברכת מזל טוב לאברמי לוריא הכתב הכלכלי של עיתון 'המבשר', לרגל שמחת הולדת בתו בליל שישי בשעה טובה ומוצלחת. מצטרפים לברכות חברי קבוצת 'הקבינט' המורחבת.

זאבי פריד, האיש ושירה שלא מפסיק לשיר, חגג את הולדת בנו בראש השנה. בשלום זכר שנערך בשבת שובה הגיעו המונים. כשהפיצוחים הגיעו בליל שישי, חגג פריד בגג מסעדת Reserve cut - המסעדה היהודית הכי יוקרתית במנהטן וצמודה לוול סטריט, ככה זה כשיש אנשים בסאטמר שמפנקים.





וברכת מזל טוב חמה ולבבית לבעל העגלה פרעבל המפורסם ישראל אשר זייבלד לרגל שמחת אירוסיו כהבטחת מורו ורבו המשפיע רבי אלימלך בידרמן, שבירכו שיתארס עד ראש השנה.

ברכת מזל טוב לאליעזר סמט, הצלם של חדשות 24 בירושלים ופולין ולא רק - לרגל אירוסיו בשעה טובה.
לייבלה רכילות זייבלד סמט זאבי פריד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד