י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

לפני שאתם רצים לחנות: סיקור עיתוני החג

מי מציע יותר מוספים, אלו פרויקטים ייחודיים בכל עיתון ובמה כדאי להצטייד לחג • 'בחדרי חרדים' עושה סדר

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90


כמידי חג ומועד, מגיש 'בחדרי חרדים' את סיקור עיתוני החג, המשקיעים באופן קבוע בגליונות מוגדלים ומנופחים ויש שיאמרו חסרי פרופורציה. העיקר שיש מה לקרוא.

ביקשנו מכל העיתונים החרדים את עמודי השער - בצירוף כמה מאות מילים על פרויקטים מיוחדים לחג אם ישנם, הקו שנקטו והראיונות וההישגים הבולטים. חלקם נענו ושלחו מלל ותמונות שער, אחרים הסתפקו בתמונות בלבד, ויש שלא טרחו לקדם את סחורתם.

התוצאה מוגשת לפניכם כמעט ללא שינוי, על פי סדר קבלת החומרים במערכת.

יתד נאמן
יתד נאמן לחג הסוכות שוב מפתיע עם 6 מוספים מעניינים ומרתקים, עם מאות עמודי קריאה גדושים ועשירים בתוכן מרתק: מוסף הנושא מבית 'מוסף שבת קודש' בעריכת עורך העיתון הרב ישראל פרידמן מפתיע שוב, עם גליון 'שכינה'. הגליון שנפתח באוצרם של גדולי ישראל זצוק"ל ויבדלחט"א על חג הסוכות בצלא דמהמנותא - בצל השכינה, נמשך בשיחת חג נדירה עם הגאון רבי יעקב הלל, פנאל מרתק של 10 רבני קהילות במעונו של חבר מועצת גדולי התורה הגאון רבי יצחק זילברשטיין, פנאל מרתק עם הרב מרדכי נויגרשל והרב יוסף בן פורת בנושא 'בין ארץ ישראל למדינת ישראל', ועל הפלסטינאי שיצא מכפר קטנה לישיבה גדולה, וראיונות עם הגה"צ רבי משה וולפסון מארה"ב, הדיין הגר"ח ארנטרוי אב"ד אירופה על גירי אמת שבאים לחסות תחת כנפי השכינה, הגאון רבי נחום דיאמנט כיצד להשכין שכינה ושלום בבית ועוד שלל כתבות וחשיפות מרתקות ובלעדיות.

במוסף חג הסוכות מתקיימת שיחה עתירת גילויים, עם הגאון רבי אברהם גורביץ, ראש ישיבת גייטסהעד. מסע עולמי ל10 מדינות בעולם כיצד מסתדרים יהודים בחג הסוכות. שמואל גרינוולד חושף את סודו של הגאון הירושלמי שהתגנב באישון לילה לבתי הכנסת כדי לפארם בידי-האמן שלו, ומתארח בביתו של האמן הישיש ממאה שערים שסוכתו הנאה הפכה למיתוס. העיתון יוצא מ'דירת הארעי' הפוליטית לארמון הקבע המוזהב, בעקבות נתיב הקשרים והאינטרסים של ראשי הממשלה לשעבר בדרכם לאלפיון העליון, ועוד שלל כתבות מרתקות במיוחד.

מפתיע ביותר הוא מוסף 'בראשית' על כאלו שעולמם חרב עליהם והם התחילו הכל מבראשית. הגליון המיוחד כולל סיפורים אישיים מרתקים על התחלות כאשר בחלקו הראשון סיפורים מיוחדים על דמויות שהתנערו מעפר ויצאו לחולל מהפכה ולבנות, ובהם מרן הגאון מפוניבז' זיע"א וכ"ק האדמו"ר מצאנז זצוק"ל. מ. חברוני משחזרת את ששמעה בילדותה מאמה ע"ה על הטבח בפרעות חברון, והמוסף מסיים בבנו של נגיד עולם התורה הרב משה רייכמן ז"ל הרב יחזקאל שרגא רייכמן שמעניק ראיון נדיר בו הוא מתאר את התנהלותו האצילית של אביו ברגעי המשבר, את אמונתו היוקדת, החיזוק מגדולי-ישראל והדלת שמעולם לא נסגרה בפני הפונים.

מוסף סיפורים מביא את פרי עטם של טובי הסופרים החרדיים בהם מוישה גוטמן, חיים ולדר, נחמן סלצר, שמואל ברקוביץ, ר. חדשאי, ועוד שלל סופרים המובילים בספרות החרדית. 13 הסופרים המובילים הפכו 13 ידיעות שפורסמו במהלך השנה והפכו אותם לסיפורם האישי, כשהוא פותח בסיפורו המטלטל של הרב שמואל גולדשטיין מהטבח בהר נוף.

מוסף 'קטיפה' לנשים המכיל כ120 עמודים מרתקים ומגוונים ברמה משובחת. וכמובן מוסף ילדים משודרג עם העיצוב החדש ותוכן משודרג ומרתק במיוחד. אין ספק שמדובר בחבילת קריאה משובחת, מרתקת ורבת ערך שתוסיף הנאה ודעת לקוראים הנאמנים

יצויין כי יתד נאמן מפתיע שוב מחדש כאשר רק לפני שבועיים הוציא את מוסף ה30 שלו, ובו כתבות מרתקות על ימי הבראשית של העיתון, והוא כלל פנאלים מרתקים לצד פרסום של מאות גופים במשק, עיריות וחברות, שבירכו את יתד נאמן לרגל יום חגו.













בקהילה
במגזין המרכזי לחג מציג בקהילה פרופיל מאלף של הרב יעקב ב. פרידמן לדמותו של המשגיח הגר"ד סגל, ומאריך על הקשר המורכב עם אחיו העיתונאי שהתפקר ישראל סגל. עוד במגזין: שיחת חג במעונו של האדמו"ר מביאלה חבר מועצת גדולי התורה, הצצה לדמותו של הנגיד הבעלזאי מענדי גליק, יומני הגראי"ל שטיינמן שנחשפים לראשונה עם ציטוטים נדירים ובעלי השלכות ציבוריות. עוד בפרויקטים: אנשי המסכה, אנשים שעשו סיבוב של 180 מעלות בחייהם.

במוסף 'דואט' התקבצו עשרה זוגות של קולגות משני עברי המתרס, פרשן העיתון יעקב ריבלין עם עמיתו מ'ידיעות' נחום ברנע, איש הרדיו אבי מימרן עם עמיתו רזי ברקאי, איש הימין ברוך מרזל עם איש הארץ השמאלן גדעון לוי, אברהם פריד ושלומי שבת, הסופר עמוס עוז עם עמיתו החרדי יאיר וינשטוק המוכר כמ. ארבל. האסטרטג ליאור חורב ועמיתו יועץ ראש העיר ירושלים אברמי קרויזר.

המוסף הפוליטי של יעקב ריבלין מהווה למעשה ספר לימוד חשטב של נושא גיוס החרדים לצבא מתחילתו, על כל הרקע ההיסטורי המורכב הכרוך בכך, כולל חשיפות דרמטיות עוד מתקופת דוד בן גוריון, עבור דרך מוטלנ קרליץ, ועדת טל ועוד. פרק חיוני בהיסטוריה החרדית בישראל.

מוסף 'פנינים' לנשים עשיר בתוכן. מוסף חדשות השבועי הרגיל. מוסף בקהילה פלוס כולל כל הטורים הקבועים. מוסף סיפורים לחג כולל סיפורים מפעימים של צבי יעקובזון ויעקב ב. פרידמן. ומוסף 'חברים' לילדים מורחב. המוסף התורני 'תבונות', ומוסף 'בחצרות הקודש'. כשלכל אלה מצורף גם דיסק עם 12 שירים שהופקו בשת"פ עם מקהלת מלכות והמנצח פנחס ביכלר.





















משפחה
הפרויקטים הגדולים של 'משפחה' בחבילה של יותר מ-800 עמודים (שיא במושגי העתונות החרדית) כוללים פרופיל מקיף לדמותו של הגר"ח קנייבסקי, בראיון עם בנו, שמרים את המסך לחלוטין מעל דמותו של אביו הגדול. וכדברי עורך העיתון, יוסי אליטוב: "הפלטפורמה של הצצה לחיי גדולי ישראל הובאה לעולם על ידינו, אבל הפעם יש עליית מדרגה במיזם אמיץ הן מצד העיתון והן מצד בני ביתו של הגר"ח, לאפשר גישה אמיתית וכמעט מגע של ממש בחיי היומיום של הגר"ח, תוך עיסוק בנושאים הרגישים והאישיים ביותר".

עוד בפרויקטים, המרוכזים ברובם במגזין של יותר מ-300 עמודים ומכיל 16 כתבות ופרויקט מרכזי: שרטוט פרופיל ל-97 האנשים המשפיעים במגזר החרדי, ה'כוורות' שמקיפות את גדולי ישראל. שבירת שתיקה: גדעון סער מדבר בקונטקסט נכון ומדויק על המפגש שלו עם המסורת, משה כחלון ששתק שנה ומפתיע בראיון משותף עם גפני בתקשורת גלויה וישירה עם החרדים, בוגי יעלון וליצמן שהם שני קצוות של תפיסה בנושא הגיוס ויושבים יחדיו, ועוד עשרות פרויקטים ומיזמים.

עוד בעיתון: פרופיל וראיון עם הכוכב החסידי של השנה מוטי שטיינמץ, סיפורים אישיים מרתקים, כמו האדמו"ר ממילווקי, אחד מאדמו"רי בית טשרנוביל שמומחה בריפוי נפשות. אהרן אהרונסון, יו"ר אגודת ישראל בהולנד שחושף לראשונה איך הוברחו היהודים מאיראן.

לעיתון גם מצורף מוסף קולמוס הותיק, וכמו גם מוסף מיוחד בשם 'נעורים', שמכיל חתך נוסף מעבר ל'ילדים' ו'בתוך המשפחה' ומיועד לבני נוער. המוסף המדובר יופיע בחגים ובמשך השנה והמיועד לחתך גיל שעד כה לא זכה לתכנים ייעודיים. ומוסף סיפורי סוכות 'אסיף'.

למשפחה מצורף גם דיסק ובו כמה עשרות שירים וניגונים שהופקו במיוחד עבור גליון החג, על ידי מקהלת ידידים בניהולו של ישראל הירשמן בשם 'ידידים רוממוך'.















המבשר














קו עתונות
גם הפעם, כמו בשנתיים האחרונות, מציג "קו עיתונות" עיתון חג כפול: הראשון יצא לאור ביום חמישי, בדמות המקומונים של רשת "קו עיתונות" אליהם מצורף מוסף החג המושקע. השני יצא ביום שישי, בעיתון סופ"ש של הרשת "כל ישראל", שגם אליו צורף מוסף-חג נוסף, מרתק ומגוון.

בראש הכתבות הבולטות של הרשת לסוכות תשע"ו נמצא ראיון בלעדי ופרופיל מיוחד על המועמד הכי מסקרן לנשיאות ארה"ב, המיליארדר הנודע דונלד טראמפ, מי שעולה עוד ועוד בסקרים. בראיון המיוחד הוא מספר על סוד הצלחתו ועל התכנית שלו להצלתה של אמריקה. בראיון מיוחד נוסף חושף נשיא אלבניה, בויאר נישני, את הסיפור הלא ידוע על היחס של העם האלבני ליהודים מתקופת השואה ועד לימים אלה, ועל הצלת מאה אחוזי יהודי אלבניה בימי השואה: "אף אלבני לא הסגיר יהודי לידי הנאצים", מגוללת כותרת הכתבה את דבריו של הנשיא, "האלבנים אף סיכנו את חייהם להציל יהודים".

החברים ב'קו עיתונות' ממשיכים ומראיינים את אחד האוליגרכים הרוסיים הידועים ביותר, מי שנחשב לאחד מעשירי רוסיה אך רואה כמשימת חייו את תחיית היהדות ברוסיה אחרי עשרות שנות רדיפה ומחיקת זהות יהודית: איל ההון גרמן זכרייב, מגדולי הנדבנים של עולם הישיבות, שהעניק ראיון בלעדי ל'קו עיתונות'.

בחלק המוזיקלי של העיתון, כנהוג בערב סוכות, מציגים ב'קו עיתונות' הפעם שלוש כתבות: האחת היא ראיון נוסטלגי עם ותיק המלחינים החסידיים, הרב ברוך צ'ייט ראש ישיבת מערבא, שחוזר לימים בהם הלחין את "כל העולם כולו" ומספר על מה הוא עובד גם בימים אלה; כתבה נוספת היא פרופיל מרתק על משפחת ברייער, משפחת המלחינים הנודעת לבית בעלזא, בראשות ראש המשפחה, הרה"ג יוסף צבי ברייער ובניו המלחינים הנודעים; את החלק המוזיקלי חותמת כתבה עם הגאון המוסיקלי מארק ברוצקי שניבאו לו עתיד מזהיר אך רחוק מכל זיק של יהדות, שהפך לכנר החסידי מרדכי ברוצקי, וגילה את הקב"ה בין המיתרים.

עוד במוספי החג של 'קו עיתונות': מסע במחוזות דאעש: יו"ר המרכז למורשת יהדות מוסול אהרון עפרוני, בראיון מיוחד מהתופת בעיראק על המאבק לשמירת קבריהם של יונה הנביא, יחזקאל הנביא ונח; תופעה: כך הפך התלמוד הבבלי לספר חובה בספריה המשפחתית של מרבית המשפחות בדרום קוריאה; נקמת הקנטוניסטים: כך הפכה בירת הרפובליקה המוסלמית כיום, טטרסטן, למחוז בו מתחוללת מהפכה יהודית, עם חיים קהילתיים שוקקים.

בראיון אישי חושף לראשונה הרב חנניה צ'ולק את כל הרגעים שלא דיבר עליהם עד היום: הימים האחרונים לצדו של מרן הגראמ"מ שך זצ"ל, הליווי הצמוד של מרן הסטייפלר זצ"ל, וגם על חייו האישיים: כיצד עבר את פטירת רעייתו ע"ה, ואיך התווה את חינוך ילדיו. הסטנדאפיסט החרדי הראשון, קובי חמו, האיש הכי מצחיק בסביבה, מגולל לראשונה את סיפורו, ממסכי ערוץ 2 ועד להופעה כחרדי בקעמפים של בחורי הישיבות.

עוד ב'קו עיתונות': 36 שנים אחרי שנחת בישראל והתקבל כגיבור, מספר אסיר ציון הרב יוסף מנדלביץ' את הסיפורים המלאים שנאסרו עד עתה לפרסום מחשש לגורל חברי המחתרת שנותרו מאחור, אודות הניסיון הנועז לחטוף את מטוסו של מזכיר המפלגה הקומוניסטית; פרויקט מצולם מיוחד: 40 שנה אחרי שתיעד הצלם אביב יצחקי את ירושלים בשחור ולבן בזמן מלחמת יום הכיפורים, פגש אותו בועז בן ארי לשיחה ושיחזור צבעוני מאותו מקום בדיוק; הרב ישראל גליס לקח את הסופר חיים ולדר למסע נוסטלגי בשדה הספרות החרדית; מנוחה פוקס בשיחה אישית ומרתקת עם בתה הסופרת הדס (פוקס) אפיק, על אימהות, ספרות ומה שביניהן; וגם: כתבה עם טעם: ארבע שפיות וקונדיטוריות – מירי זורגר, אפרת ליבפרוינד, אביגייל מייזליק ויסכה קליין – בחרו את המנה הכי מיוחדת שלהן לחג.







הפלס
עיתון 'הפלס', שיש עדיין המופתעים מעצם קיומו בכל השנה, מצליח גם הפעם להפציע לקראת חג הסוכות עם חבילת חג של 8 מוספים מהודרים, הכוללים מעל 500 עמודי תוכן מגוון, פאנלים וראיונות, ופרוייקטים מקיפים.

"מוסף הנושא" המסורתי על שני חלקיו נקרא "אום אני חומה" – כשחלקו הראשון מוקדש לפרקים וסקירות על "כינון עולם התורה והחינוך הטהור מאז ועד עתה", החל מכתבות מרתקות על עולמן של הישיבות הייחודיות לחוצניקים ולנושרים, מוסדות בית יעקב וסמינרים ישנים וחדשים, זכרונות מכלי ראשון אודות מוסד "בתי אבות" המיתולוגי של פוניבז', ועוד. במרכז המוסף פאנל ענק של אישי חינוך הנוגעים בצורה אמיצה בכל השאלות הרגישות הטורדות את ההורים והמחנכים בתקופתנו. חלקו השני של מוסף הנושא מוגדר "על משמר מסורת אבות במסע הנחלת המורשת מדור לדור", כשבראשו פרויקט מקיף על יהדות התפוצות בגרמניה, תימן והונגריה, ובהמשך כתבות היסטוריות על מאבקי גדולי הדורות בנגעי ההשכלה למיניהם.

מוסף "חג האסיף" (80 עמ') עמוס במגוון כתבות בניחוח "זמן שמחתנו": סקירות וראיונות עם סוחרי ארבעת המינים, מתופף ירושלמי ותיק, אספני גנוזות, מעטר כתובות, מגלפים ואמנים. במרכז הגליון פרקי זכרונות נדירים מישיש בוגר ראדין וכן תחנות בחיי הגה"צ רבי חנא הלפרין זצוק"ל, והמוסף נסגר בסדרת ראיונות של הרב ישעיהו ויין עם אישי מפתח בעולם החסד שביבשת האמריקאית.

החבילה העשירה כוללת את מוספי "לקראת שבת" (קודש, הגות ופרפראות, הלכה ומנהג, שמיטה ו"הקהל", עליה לרגל) "נפך" – המוסף לנשים, (בפורמט חגיגי מוגדל עם מקבץ ראיונות בלעדיים, סקירות מרתקות ומבחר סיפורי חג בלתי שגרתיים) ו"תצפית" עם סדרת פרוייקטים ותחקירי עומק – המוכיחים כולם השקעה ניכרת ועיצוב גראפי מוקפד. כך גם "הפלס לילדים" מופיע במהדורת חג מוגדלת במיוחד וברמת האיכות הנודעת שלו, כשהחומר הצבעוני, המרתק והעשיר נסוב סביב הנושא 'צלילי החג' ומתחלק לשלושת זמני החג; סוכות, חול המועד ושמחת תורה, וכולו חוויה אומנותית של הנאה ושל ידע לכל קשת גילי הילדים והנוער.

אחרון חביב ומבוקש, מוסף הסיפורים. מפתיע גם החג הזה הן בצורה והן בתוכן. 80 עמודי כרומו משובחים בעיצוב מושלם, פורמט אידיאלי ונוח לקריאה, צופנים בחובם את מיטב הסיפורת. הסיפורים, פרי קולמוסם של מבחר הסופרים בכלל ומבית 'הפלס' בפרט, מתייחדים הפעם באפקט חדשני ולא צפוי, כפי שמשקף היטב השם הלקוח ממגילת קהלת: אין חדש...



















מגזין עמי
מגזין "עמי" בשפה האנגלית, המופץ הן בארה"ב והן בישראל ובאירופה, מציג חבילת חג מרשימה לחג הסוכות תשע"ו, של קרוב ל-700 עמודים. על שער "עמי מגזין" - דמותו של האדמו"ר ממונקאטש ששובר שתיקה, ולראשונה מדבר בשיחת חג ל"עמי" על דמותו של אביו, רבי ברוך ממונקאטש.

עוד במגזין המורחב: ראיון עם הנגיד הנודע ר' בנציון פישהוף: מדוע הבנקים בארה"ב משקיעים לאחרונה בציבור החרדי?; הזמר יעקב שוואקי, בראיון מרגש על המסר שהוא מנסה להעביר בשיריו; הפייטן הנודע חיים לוק מדבר על הנגינה שלו, ומספר איך הפך להיות אחד הזמרים המבוקשים של ...מלך מרוקו; עדות: "אבא שלי נהרג ע"י המולה" - עולה מאיראן מספרת לראשונה איך אביה עונה נהרג באיראן ע"י ממשלת חומייני; זק"א משתלט על אמריקה: ראיון מיוחד עם יו"ר זק"א יהודה משי זהב, שעובר לאחרונה בבסיסי צבא ארה"ב באמריקה, ומחלק למפקדים טיפים מניסיונו כיצד לעבוד בסיטואציות קשות בשטח. בנותיה של הרבנית קוטלר שנפטרה לאחרונה, משתפות בראיון בעצות החינוך החינוך של אמן הדגולה; בתו של חושף הנאצים שהסתננו במשך השנים לארה"ב כותבת: כך אוימנו איומים מוחשיים כמעט מידי יום.

וגם, פרויקט מיוחד ב"עמי": פרנסה באמריקה מניין? כיצד גומרים תושבי ארה"ב החרדים את החודש? מהם הרעיונות החדשים לאפיקי פרנסה מקוריים? ועסקנים מוסיפים מניסיונם.



המחנה החרדי












עיתונים יתד נאמן המבשר קו עתונות בקהילה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד