י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מחכה לתפקיד בכיר: הרה"ח רבי ישראל קאהן

פרויקט המשב"קים בדימוס: לאחר עשור של שימוש אצל הרבי מסערט ויז'ניץ זצ"ל, הסתפק המשב"ק במסיבת פרידה

צילום: אהרן ברוך ליבוביץ
צילום: אהרן ברוך ליבוביץ


פטירתם של גדולי ישראל והאדמו"רים זצ"ל, מותירה אחריה אלפי תלמידים אבלים, אך גם כמה בני אדם שנותרים מחוסרי תעסוקה. נכון, עד לסיום ימי ה'שבעה', הגבאים עדיין מספרים את סיפוריהם לתלמידים והחסידים, אך קצת אחרי כן הם קמים בבוקר ואינם יודעים לאן פניהם מועדות.

אגדה מפורסמת ברחוב החרדי מספרת על אותו נכד ששימש את רבו עשרות בשנים והיה מבוקש על ידי שועי עולם, שנצפה בשעת לילה מאוחרת אחרי הלווית סביו זצ"ל מנסה לעצור טרמפים בכדי להגיע לביתו... אותו נכד היה בהלם לגלות את הרכבים חולפים על פניו בזה אחר זה ומתעלמים מקיומו, משל הוא עצמו נטמן באדמה. שכן איזו טובה הם יצטרכו מאותו נכד שסיים את תפקידו בעולם... ובכלל ישנם המחמירים, שברגע שאותו גדול וצדיק נסתלק לבית עולמו, מספרו של המשב"ק - הנכד נמחק מידית מספר הטלפונים שבמכשיר הסלולר.

ישנם מן המשב"קים הדואגים ליום סגריר, וכבר בחיי חיותו של אותו גדול שהם נמצאים במחיצתו, ומאחר ותפקיד המשב"ק של ה'גדול' כולל מסירות נפש של ממש, עשרים וארבע שעות ביממה שבעה ימים בשבוע של עבודה קשה במסירות אין קץ. המשב"קים יודעים בדיוק ומכירים כל תזוזה של הגדול אותו הם משמשים, ופעמים בקשר עין יבין המשב"ק את רבו בצורה הברורה ביותר, ולעיתים הם מנצלים זאת אף לאחר פטירתו כדי להפיץ את משנתו והנהגותיו.

בשנים האחרונות נפטרו רבים מגדולי ומאורי הדור שהותירו את משמשיהם ללא אבא כפשוטו. בחצרות החסידים ברובן המשיכו המשב"קים את תפקידיהם אצל הבן הממשיך, אך כמה וכמה הוחלפו בחדשים ונאמנים.

בחג הסוכות תשע"ו יצא 'בחדרי חרדים' והתחקה אחר מעשיהם כיום של אותם משב"קים שהיו מהאנשים החזקים ביותר בציבור החרדי, ואלו שהעבירו את המסרים מגדולי ישראל לעם. חלק מן המשב"קים סוגרים עשרים שנה ללא תפקיד מוגדר, חלקם המשיכו בפעילות ציבורית וחלקם שוקדים על התורה.

הרה"ח רבי ישראל קאהן
גיל: 38

תפקיד עבר: משב"ק האדמו"ר מסערט ויז'ניץ זצ"ל

תפקיד היום: אין עבודה

מספר ימים לאחר שהסתיימה ה'שבעה' של האדמו"ר מסערט ויז'ניץ זצ"ל, נערך בביתו של האדמו"ר מסיבת הכרת הטוב לגבאי האדמו"ר זצ"ל שהוחלפו בגבאי האדמו"ר שליט"א... האדמו"ר הודה לגבאים על מסירותם עבור אביו האדמו"ר זצ"ל במשך השנים, ובמיוחד להרה"ח רבי ישראל קאהן עליו אמר: "ידיד נפשי ר' ישראל הקדיש השעות רבות למען הרבי זצ"ל בשעות לא שעות ובזמנים הכי קשים, ועוד נכונו לו תפקידים רבים".

אם תרצו הייתה זו תודה קטנה שהוקיר האדמו"ר לר' ישראל קאהן, שידו לא זזה מתחת ידי האדמו"ר במשך השנים והיה לאיש מספר אחד בחסידות החיפאית - עד לפטירת רבו.

שרול קאהן נולד בבני ברק לאביו ר' יהודה, ששימש גבאי ב'חכמי לובלין'. בבחרותו למד בישיבה קטנה של סערט ויז'ניץ בבני ברק - שם התקרב לחצר החסידות. לימים, כאשר נישא לבתו של הרה"ח רבי בן ציון פישמן, מנכבדי החסידות, התקרב לבית האדמו"ר. קאהן היה מצטרף לנסיעות עם הרבי זצ"ל לכל הביקורים שערך, ולפני כעשר שנים נקרא לדגל לבוא ולשמש כגבאי של האדמו"ר.

מיד כשהחל בעבודתו בקודש, סמך עליו האדמו"ר את ידו ובין הרב ומשמשו נוצר קשר מיוחד. הרבי הפקיד בידיו את כל ניהול ביתו, הן בנושא החסידות והן בנושאים אישיים. וכך, במסירות ובנאמנות יום יום במשך כל השנים, ללא חופשות או משפחה - מסר את נפשו.

מה שמיוחד אצל ר' ישראל קאהן היא הדיסקרטיות, כאשר מעל ומעבר לכול הוא שומר ונוצר אצלו כל פרט ואינו מספר מאומה. גם בשליחויות שהעבירו אליו החסידים לאדמו"ר, תמיד שמר על פרטיות וחשאיות.

הקשר המיוחד והשפה המשותפת בין השניים היו ברמה כזו, שאפילו בני הבית ובני המשפחה ידעו תמיד שישראל קאהן צריך להיות בשטח בכל מצב. גם בזמנים הקשים, בשנתיים האחרונות שהרבי זצ"ל נחלש, נאלץ ר' ישראל להיכנס ביחד לקוויטלא'ך עם החסידים בכדי להקריא את השמות והבקשות וכולם ידעו שאפילו שהוא שם - הם יכולים להגיד את אשר על ליבם לרבי.

כיום קאהן נשאר לעת עתה ללא עבודה מסודרת. הוא ממשיך בקשר עם בית האדמו"ר שליט"א אם כי אינו משמש כגבאי, ובחסידות אומרים כי בתקופה הקרובה מייעדים לו תפקיד בכיר בחסידות.
קאהן סערט משבקים אדמור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד