י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

איש הסוד מחפש עבודה: הרב יהושע לייב לוי

תלמידו הקרוב של ה'שבט הלוי', זכה להיות לידו גם ברגע יציאת הנשמה, וכעת נותר אף ללא הרכב בו הסיע את רבו

צילום: מתתיהו גולדברג
צילום: מתתיהו גולדברג


פטירתם של גדולי ישראל והאדמו"רים זצ"ל, מותירה אחריה אלפי תלמידים אבלים, אך גם כמה בני אדם שנותרים מחוסרי תעסוקה. נכון, עד לסיום ימי ה'שבעה', הגבאים עדיין מספרים את סיפוריהם לתלמידים והחסידים, אך קצת אחרי כן הם קמים בבוקר ואינם יודעים לאן פניהם מועדות.

אגדה מפורסמת ברחוב החרדי מספרת על אותו נכד ששימש את רבו עשרות בשנים והיה מבוקש על ידי שועי עולם, שנצפה בשעת לילה מאוחרת אחרי הלווית סביו זצ"ל מנסה לעצור טרמפים בכדי להגיע לביתו... אותו נכד היה בהלם לגלות את הרכבים חולפים על פניו בזה אחר זה ומתעלמים מקיומו, משל הוא עצמו נטמן באדמה. שכן איזו טובה הם יצטרכו מאותו נכד שסיים את תפקידו בעולם... ובכלל ישנם המחמירים, שברגע שאותו גדול וצדיק נסתלק לבית עולמו, מספרו של המשב"ק - הנכד נמחק מידית מספר הטלפונים שבמכשיר הסלולר.

ישנם מן המשב"קים הדואגים ליום סגריר, וכבר בחיי חיותו של אותו גדול שהם נמצאים במחיצתו, ומאחר ותפקיד המשב"ק של ה'גדול' כולל מסירות נפש של ממש, עשרים וארבע שעות ביממה שבעה ימים בשבוע של עבודה קשה במסירות אין קץ. המשב"קים יודעים בדיוק ומכירים כל תזוזה של הגדול אותו הם משמשים, ופעמים בקשר עין יבין המשב"ק את רבו בצורה הברורה ביותר, ולעיתים הם מנצלים זאת אף לאחר פטירתו כדי להפיץ את משנתו והנהגותיו.

בשנים האחרונות נפטרו רבים מגדולי ומאורי הדור שהותירו את משמשיהם ללא אבא כפשוטו. בחצרות החסידים ברובן המשיכו המשב"קים את תפקידיהם אצל הבן הממשיך, אך כמה וכמה הוחלפו בחדשים ונאמנים.

בחג הסוכות תשע"ו יצא 'בחדרי חרדים' והתחקה אחר מעשיהם כיום של אותם משב"קים שהיו מהאנשים החזקים ביותר בציבור החרדי, ואלו שהעבירו את המסרים מגדולי ישראל לעם. חלק מן המשב"קים סוגרים עשרים שנה ללא תפקיד מוגדר, חלקם המשיכו בפעילות ציבורית וחלקם שוקדים על התורה.

הרב יהושע לייב לוי
גיל: 45
תפקיד עבר: משב"ק ונהג פוסק הדור הגר"ש וואזנר זצ"ל
תפקיד כיום: אין עבודה

הכניסה לביתו של פוסק הדור הגר"ש וואזנר זצ"ל בעל 'שבט הלוי', שנפטר בליל התקדש חג הפסח האחרון, לוותה בקשיים גדולים והציבה אתגר לא פשוט. מי שעמד על המשמר לבל יפריעו ממנוחתו של פוסק הדור, היה המשב"ק המפורסם הרב יהושע לוי, שכדי להגיע אליו היית נדרש לקשרים חובקי עולם. לוי - כרבו הגדול - ברח מפרסום כמו מאש, והקפיד עד רגעיו האחרונים לעשות את רצונו של הגר"ש זצ"ל, לבל יתפרסמו תמונותיו בראש חוצות למעט מקרי צדקה.

הגר"ש וואזנר זצ"ל רוב ימיו לא הזדקק לגבאי ועוזר והיה עצמאי לכל דבר, הולך מביתו לישיבה דבר יום ביומו. בחור צעיר למד אז בישיבת חכמי לובלין, יהושע לוי שמו, והוא הצליח להתקרב לגר"ש וואזנר זצ"ל ולקנות את אמונו. שיטותיו של לוי היו רבות ומגוונות, כך למשל, מיד כשהגיע הגר"ש לישיבה, היה נעמד לרשותו בכל דבר ועניין, לקח את כובעו, הזיז את כסאו כשנעמד לתפילת העמידה ובשעת השיעור, כשהיה רואה שהרב זקוק באמצע לשתות מעט, מיד היה רץ ומביא כוס שתיה.

עם השנים, כאשר הגר"ש הזדקק יותר לעזרה בחיי היום יום, עקב העול הציבורי שהלך וגדל, נוצרה בין השניים סוג של כימיה והוא נהיה מעין 'הויז בחור' בישיבה. הרב וואזנר ראה בו אדם נאמן וישר. "הראש של יהושע לוי התאים לראש של הרב וואזנר", אומרים בחורים שלמדו אז ביח"ל. לוי שמר לו על סדרי היום, והוא נהיה למוציא והמביא בבית ברחוב הלפרין. בין השאר, היה מביא את הגר"ש לשיעורים וכל פסק ציבורי היה עובר דרכו. בכל ברית או שמחה אליה הרב היה צריך לבוא, היו מתאמים מראש עם יהושע לוי, ומאז ועד הפטירה הוא נשאר הקרוב ביותר.

מאז שהגיע הגר"ש בלי עין הרע לגיל מאה ונחלש, דאג יהושע לוי לכל צרכיו הבריאותיים. גם בפעם האחרונה ששהה עם הגר"ש זצ"ל במנוחה באוסטריה, ובמהלך החופשה נפטרה אמו של יהושע לוי בבני ברק, הרב וואזנר שהיה זקוק שיהושע לוי יישאר במחיצתו, פסק לו כי יישב שבעה באוסטריה. ואכן, לוי נסע רק ליומיים לשבת 'שבעה' בישראל, במטוס פרטי שמומן על ידי טייקון נודע ממעריציו של ה'שבט הלוי', ושוב חזר לשהות באוסטריה במחיצת רבו.

גם לאחר פורים האחרון, בבית החולים 'מעיני הישועה', לא מש לוי ממיטת חוליו של הגר"ש וואזנר. אף בשעת יציאת הנשמה, היחיד שזכה להיות בחדר עם עוד כמה תלמידים להם רחש הגר"ש חיבה מיוחדת, היה יהושע לוי, וזה למרות שבאותו זמן הייתה משמרת של בן בית אחר, שלבסוף לא יכל להגיע. לוי הגיע במקומו וזכה להיות ברגעים הגדולים הללו, וכמובן, מאותו רגע לא עזב את מיטת רבו עד הקבורה.

כיום נשאר לוי ללא עבודה מסודרת ומוגדרת, למרות שעברה כבר למעלה מחצי שנה מאז פטירת הגר"ש, ובינתיים הוא עוזר לאביו שיבדלחט"א. לוי, כמו בחיי הרב וואזנר, ממשיך למלא את פיו מים בכל מה שקשור לסיפורים ועובדות מהרב, וזאת למרות בקשות חוזרות ונשנות מהעיתונות החרדית וממחברי הספרים, כאדם שהיה הקרוב ביותר ל'שבט הלוי' - אף יותר מבניו.

גם רכב הסיינה המפורסם שהיה נהוג בידי לוי במשך כל השנים, ואשר נקנה בחייו לרב וואזנר זצ"ל, נמכר אחרי פטירתו לאחד מתלמידיו - הרב לזר.
יהושע לוי הרב וואזנר משבקים פוסק הדור חכמי לובלין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד