י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

'חיים בריאים כהלכה': הרב יחזקאל אסחייק

הבחור עם הסוסיתא שהיה למזכיר מועצת החכמים של ש"ס, ממאן לדבר על הרב שך ומתמקד בהפצת תורתו לחיים בריאים

'חיים בריאים כהלכה': הרב יחזקאל אסחייק


פטירתם של גדולי ישראל והאדמו"רים זצ"ל, מותירה אחריה אלפי תלמידים אבלים, אך גם כמה בני אדם שנותרים מחוסרי תעסוקה. נכון, עד לסיום ימי ה'שבעה', הגבאים עדיין מספרים את סיפוריהם לתלמידים והחסידים, אך קצת אחרי כן הם קמים בבוקר ואינם יודעים לאן פניהם מועדות.

אגדה מפורסמת ברחוב החרדי מספרת על אותו נכד ששימש את רבו עשרות בשנים והיה מבוקש על ידי שועי עולם, שנצפה בשעת לילה מאוחרת אחרי הלווית סביו זצ"ל מנסה לעצור טרמפים בכדי להגיע לביתו... אותו נכד היה בהלם לגלות את הרכבים חולפים על פניו בזה אחר זה ומתעלמים מקיומו, משל הוא עצמו נטמן באדמה. שכן איזו טובה הם יצטרכו מאותו נכד שסיים את תפקידו בעולם... ובכלל ישנם המחמירים, שברגע שאותו גדול וצדיק נסתלק לבית עולמו, מספרו של המשב"ק - הנכד נמחק מידית מספר הטלפונים שבמכשיר הסלולר.

ישנם מן המשב"קים הדואגים ליום סגריר, וכבר בחיי חיותו של אותו גדול שהם נמצאים במחיצתו, ומאחר ותפקיד המשב"ק של ה'גדול' כולל מסירות נפש של ממש, עשרים וארבע שעות ביממה שבעה ימים בשבוע של עבודה קשה במסירות אין קץ. המשב"קים יודעים בדיוק ומכירים כל תזוזה של הגדול אותו הם משמשים, ופעמים בקשר עין יבין המשב"ק את רבו בצורה הברורה ביותר, ולעיתים הם מנצלים זאת אף לאחר פטירתו כדי להפיץ את משנתו והנהגותיו.

בשנים האחרונות נפטרו רבים מגדולי ומאורי הדור שהותירו את משמשיהם ללא אבא כפשוטו. בחצרות החסידים ברובן המשיכו המשב"קים את תפקידיהם אצל הבן הממשיך, אך כמה וכמה הוחלפו בחדשים ונאמנים.

בחג הסוכות תשע"ו יצא 'בחדרי חרדים' והתחקה אחר מעשיהם כיום של אותם משב"קים שהיו מהאנשים החזקים ביותר בציבור החרדי, ואלו שהעבירו את המסרים מגדולי ישראל לעם. חלק מן המשב"קים סוגרים עשרים שנה ללא תפקיד מוגדר, חלקם המשיכו בפעילות ציבורית וחלקם שוקדים על התורה.

הרב יחזקאל אסחייק
גיל: 72
תפקיד עבר: משב"ק ונהג הגראמ"מ שך זצ"ל
תפקיד כיום: מרצה ומו"ל ספרים על בריאות בהלכה

למעלה מארבעים שנה לא משה ידו של הרב יחזקאל אסחייק מידו של הרב שך זצ"ל. הכל החל עת הבחור יחזקאל אסחייק, תלמיד ישיבת פוניבז', הוצרך לעשות רישיון נהיגה - דבר נדיר מאד בעולם הישיבות של אז - לצורך הטיפול והעזרה להוריו המבוגרים. תקופה מסוימת היה אביו של הרב אסחייק מאושפז לצורך כל שהוא בבית החולים תל השומר, ובמחלקה סמוכה אושפזה הרבנית גוטל שך ע"ה. תלמיד הישיבה הצעיר הבחין שראש הישיבה מיטלטל בדרכים מספר פעמים ביום לבקר את הרבנית, ומרגע זה לא שאל הרבה [במה שיאפיין אותו גם בהמשך הדרך] והמתין למרן הרב שך בפתח בית החולים כדי לקחתו ברכב המשפחה שהיה אז תוצרת חברת 'סוסיתא'. לאחר פטירת הרבנית ע"ה נמשך הקשר ההדוק והשאר היסטוריה.

במשך השנים היה אסחייק ה'איש' הקרוב ביותר לרב שך זצ"ל. לא היה דבר אישי או ציבורי בחיי הרב שך שהוא לא היה מעורב בו, ואף על צוואתו של הרב שך התנוססה חתימתו.

כשהוקמה תנועת ש"ס בעידודו וביוזמתו של הרב שך, הוקמה מועצת חכמי התורה, ואסחייק הוצב כנציגו של הרב שך בתפקיד מזכיר המועצת, תפקיד שריכז אליו עוצמה רבה והפך אותו לאחד האנשים החזקים במפלגה.‏ בנוסף שימש גם כמזכ"ל ש"ס, גזבר המפלגה ויושב-ראש ועדת הכספים שלה.‏ אסחייק יצר ציר פוליטי עם השר דאז הרב יצחק פרץ, אך במשך הזמן נוצרו חיכוכים בינו לבין אריה דרעי, עד שאסחייק ופרץ מצאו את דרכם מחוץ לתנועה, כאשר במהלך התרגיל המסריח פרשו מש"ס.

בבחירות 96 הוביל יחד עם הרב יוסף עזרן זצ"ל, רבה של ראשון לציון, את רשימת 'תלם אמונה' למרביצי התורה הספרדים. אסחייק הוצב במקום השני אך המפלגה לא עברה את אחוז החסימה.

במשך השנים הוא מופקד אף על הטיפול הרפואי במרן הרב שך, ומשכך עשה שעות רבות במחיצתם של בכירי מערכת הרפואה בארץ ואף מחוצה לה.

במהלך השנים הללו צבר לעצמו ידע מגוון, ועם השנים פיתח לעצמו שיטת תזונה לאורח חיים בריא המבוססת על הימנעות משתיה בשעת הארוחה ואחריה עד לפחות שעתיים, חשיבות לעיסת המזון, הימנעות ממקורות אכילה מתועשים ועוד. את משנתו העלה על הכתב בחוברת 'חיים בריאים כהלכתם' שיצאה ב-10 מהדורות שונות ובנוסף תורגמה לאנגלית, ספרדית, אידיש, צרפתית ורוסית. משנתו של אסחייק זוכה לפופלאריות רבה ואלפים נוהים בעקבותיו. בספר נפרד שהוציא מפרסם הרב אסחייק מכתבים מקוראים ששינו את אורח חייהם בעקבות קריאת ספרו ובהם גם שאינם בני ברית.

מפליא הדבר, כי חרף הזמן שחלף מהסתלקותו של הרב שך, לא תמצאו שום ראיון או מאמר בהם מוזכרים דברים בשמו על הרב שך. מי ששוחח עמו על העניין נענה, כי אין באפשרותו לשוחח על מורו ורבו בשום אופן, כיוון שהכאב של ההסתלקות עדיין כל כך מוחשי בעיניו, שהדבר גורם לו לדמוע. גם בעת אמירת הדברים הללו עצמם זלגו עיניו של הרב אסחייק דמעות, ואם תרצו, יש מסיפור זה בלבד כדי ללמד עם הקשר האישי הבלתי יאומן בין מנהיג הדור לנאמנו.

הרב אסחייק פרש לאלמוניותו מאז פטירת הרב שך ועיקר עיסוקו ביום יום הוא בהפצת עיקרי משנת הבריאות, כאשר מלבד הכתיבה הוא גם מעביר הרצאות רבות בערבי עיון שונים. בהיכל ישיבת פוניבז', שהיה ביתו השני או הראשון במשך השנים, תוכלו לראות אותו מידי יום בחודש אלול בסדר מוסר כבחור ישיבה מן המניין.

בנוסף, מייעץ אסחייק לכמה מגדולי ישראל, ובהם ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין, בענייני בריאות. הגרי"ג מסתמך עליו בכל דבר הקשור לתזונה ונשמע לעצותיו המועילות. גם הגרמ"י לפקוביץ זצ"ל והגרמ"ש שפירא זצ"ל נעזרו בו רבות בסוגיות הללו.

הרב אסחייק שהיה מעורב גם בהקמת 'יתד נאמן' לבקשת מורו ורבו והיה מחברי ההנהלה, ראה את הצורך הגדול בשנים האחרונות להשיב את העיתון לידיהם של גדולי ישראל כרצון מייסד העיתון, ובשל כך נקט בפעולות הטכניות והיה שותף פעיל ויוזם במהלך העברת השליטה בעיתון לידיו של איש העסקים שמעון גליק, כאשר עד היום הוא עדיין מכהן כחבר הנהלה בעיתון.

גם בניו של הרב אסחייק הפכו את המשפחה לאצולת משב"קים: הבן אהרן משמש כנהגו ועוזרו של ראש הישיבה וחבר מועצת גדולי התורה הגרב"ד פוברסקי. הבן חיים נודע כמשב"קו של הגרמ"י ליפקוביץ זצ"ל והבן הקטן מאיר משמש כמשב"ק אצל הגאב"ד הגר"נ קרליץ.
אסחייק הרב שך הכרעות משבקים מועצת החכמים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד