י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

בכל 'בית יוסף' נאמן הוא: הרב צבי חקק

שליטתו בשפות זרות הפכה אותו למקורבו הגדול של הגר"ע יוסף זצ"ל, כיום הוא מסתפק בתפקיד בהנהלת בד"ץ בית יוסף

הרב צבי חקק עם הגר"ע. צילום: יעקב כהו
הרב צבי חקק עם הגר"ע. צילום: יעקב כהו


פטירתם של גדולי ישראל והאדמו"רים זצ"ל, מותירה אחריה אלפי תלמידים אבלים, אך גם כמה בני אדם שנותרים מחוסרי תעסוקה. נכון, עד לסיום ימי ה'שבעה', הגבאים עדיין מספרים את סיפוריהם לתלמידים והחסידים, אך קצת אחרי כן הם קמים בבוקר ואינם יודעים לאן פניהם מועדות.

אגדה מפורסמת ברחוב החרדי מספרת על אותו נכד ששימש את רבו עשרות בשנים והיה מבוקש על ידי שועי עולם, שנצפה בשעת לילה מאוחרת אחרי הלווית סביו זצ"ל מנסה לעצור טרמפים בכדי להגיע לביתו... אותו נכד היה בהלם לגלות את הרכבים חולפים על פניו בזה אחר זה ומתעלמים מקיומו, משל הוא עצמו נטמן באדמה. שכן איזו טובה הם יצטרכו מאותו נכד שסיים את תפקידו בעולם... ובכלל ישנם המחמירים, שברגע שאותו גדול וצדיק נסתלק לבית עולמו, מספרו של המשב"ק - הנכד נמחק מידית מספר הטלפונים שבמכשיר הסלולר.

ישנם מן המשב"קים הדואגים ליום סגריר, וכבר בחיי חיותו של אותו גדול שהם נמצאים במחיצתו, ומאחר ותפקיד המשב"ק של ה'גדול' כולל מסירות נפש של ממש, עשרים וארבע שעות ביממה שבעה ימים בשבוע של עבודה קשה במסירות אין קץ. המשב"קים יודעים בדיוק ומכירים כל תזוזה של הגדול אותו הם משמשים, ופעמים בקשר עין יבין המשב"ק את רבו בצורה הברורה ביותר, ולעיתים הם מנצלים זאת אף לאחר פטירתו כדי להפיץ את משנתו והנהגותיו.

בשנים האחרונות נפטרו רבים מגדולי ומאורי הדור שהותירו את משמשיהם ללא אבא כפשוטו. בחצרות החסידים ברובן המשיכו המשב"קים את תפקידיהם אצל הבן הממשיך, אך כמה וכמה הוחלפו בחדשים ונאמנים.

בחג הסוכות תשע"ו יצא 'בחדרי חרדים' והתחקה אחר מעשיהם כיום של אותם משב"קים שהיו מהאנשים החזקים ביותר בציבור החרדי, ואלו שהעבירו את המסרים מגדולי ישראל לעם. חלק מן המשב"קים סוגרים עשרים שנה ללא תפקיד מוגדר, חלקם המשיכו בפעילות ציבורית וחלקם שוקדים על התורה.

הרב צבי חקק
גיל: 38
תפקיד עבר: משב"ק הגר"ע יוסף זצ"ל
תפקיד כיום: עובד בהנהלת בד"ץ 'בית יוסף'

האיש שהיה הקרוב ביותר אל נשיא מועצת חכמי התורה הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל, המשב"ק הרב צבי חקק, ראה במו עיניו כל צעד ושעל בחיי הגר"ע במשך חצי יובל שנים, עד הלילה האחרון שבו הוא היה היחיד ששמע את מילותיו האחרונות של הגר"ע זצ"ל. בעבר דובר כי יכהן כמזכיר מועצת חכמי התורה של התנועה, אך בסופו של יום חקק לא משמש בתפקיד זה ואף עזב את תפקידו כמזכיר הוועדה הרוחנית של בטאון ש"ס יום ליום.

בבחירות האחרונות, כאשר מפלגתו של אלי ישי התמודדה בבחירות, יצא חקק חוצץ כנגד המפלגה והסביר מהו רצונו של הגר"ע זצ"ל בראיונות וכן בעצרת ביד אליהו קודם הבחירות, בה נשא חקק נאומים והבהיר בצורה ברורה וחד משמעית כי מרן רצה בהמשך קיומה של תנועת ש"ס ובראשה אריה דרעי.

לאחר פטירת הגר"ע, סיפר חקק: "זה היה בלילה האחרון, סמוך לשעה 2:00 בלילה. מרן זצ"ל פקח את עיניו בפעם האחרונה. רק אני עמדתי שם. חשבתי לרוץ להזעיק את הרופאים שיבדקו את המצב. אבל אז שמעתי את הרב אומר בלחש כמה מילים, ונאנח אנחה חרישית. הקשבתי לו, זה מה שהוא אמר אז: 'ריבונו של עולם, כבר אין לי כוח יותר לסבול, אין לי כוח לכאבים, תרחם עליי'. הרופאים שהגיעו, הרגיעו את הרב ואמרו לו שיהיה בסדר, אבל בעקבות הכאבים העזים מהם סבל, הוחלט להרדימו בהרדמה מלאה, ו-11 שעות אחר כך החזיר הרב את נשמתו לבוראה לקול זעקות השבר של רבבות בכל העולם היהודי כולו".

לא בכדי זכה הרב חקק, להיות זה ששמע את מילותיו האחרונות, שכן הוא זה שהיה צמוד אל הגר"ע זצ"ל יותר מכל אדם אחר על פני האדמה - בשנים האחרונות לחייו. הרב חקק היה מתגורר עמו, עושה עמו שעות ארוכות, מלווה אותו על כל צעד ושעל, דואג לכל מחסורו ועושה הכול למענו. הגר"ע אף כינה אותו "בני" כי אכן ראה אותו כבנו ממש.

הרב חקק נולד למשפחה ספרדית שורשית שמוצאה בחו"ל, ובשל כך רכש עוד מילדותו שפות זרות. תחילה, עוד כבחור צעיר לימים ותלמיד בישיבת 'פורת יוסף', לפני כעשרים וחמש שנה, היה מגיע לבית הכנסת של הגר"ע להתפלל, ומתאמץ לקשור עמו שיחות קצרות, שאט-אט התארכו, והביאו אותו להתקרב אליו. באותם ימים היה זה קל יחסית מכיוון שלא היו רבים כל כך שהתדפקו על דלת הגר"ע, והעיסוק והמעורבות בצרכי ציבור לא היו כה אינטנסיביים כפי שהפכו בשנותיו האחרונות. נפשו של צבי חקק הצעיר דבקה בנפש הרב, והוא עשה למענו כל שביכולתו ושימש אותו במסירות.

הפעם הראשונה בה התקרב יותר למורו ורבו, הייתה כאשר הגר"ע הוצרך לצאת לחו"ל, אז התבקש חקק הצעיר להתלוות אליו, זאת בעיקר בשל שליטתו בשפות זרות ובאנגלית, וכך היה יכול לשמש כמתורגמן בפגישות עם אישים בחו"ל. זה בעצם היה הרקע שבו החל חקק להתקרב. לימים, כאשר נישא, עבר להתגורר בשכונת הר נוף, סמוך לבית ברחוב הקבלן. תחילה נהג לקפל את תפיליו של הגר"ע, לקפל את טליתו, להגיש לו כוס תה ועוד, אך משנחלש, הוא החל לסייע יותר ויותר בכל צרכיו האישיים של הגר"ע, כל זאת בעידוד בנו, הגאון רבי משה יוסף, שהתגורר עמו בביתו.

ככל שהרב התבגר והיה זקוק לעזרה, כך הושיט חקק סיוע יותר ויותר במסירות נפש של ממש ושהה לידו רוב שעות היממה. בחורף או בקיץ, ביום או בלילה, תמיד ישב שם לשרתו, למד בסופו של דבר את רצונו, ולימים כאשר רבו הפונים, גם עמד חקק בשער הבית וסינן את פני הבאים לשחר לפתחו. אחד מתפקידיו היה למיין את הפניות שהגיעו לגר"ע בפקס או בדואר, מאחר ואלפי פונים פנו בשאלות שונות ומשונות, לא כולן היו ענייניות וראויות להתייחסות, אך חלקן חשובות מאוד. יש בחורים שמהשאלות הללו והתשובות עליהן היוו עבורן קרן אור והם חייבים לו את חייהם, כפשוטו.

בשיחה האחרונה של הגר"ע זצ"ל עם אריה דרעי אמר לו הגר"ע "צבי הוא העיקר הוא יותר חשוב מהבנים שלי, לולא הוא אז אבדתי בעניי, עם כל מה שהוא עושה לי ומטפל בי במסירות".

כיום, בעקבות חיכוכים בבטאון ש"ס יום ליום, עזב חקק את עבודתו כוועדה הרוחנית של העיתון, תפקיד אותו מילא במקביל להיותו נאמן ביתו של הגר"ע זצ"ל. לא ברור עד עתה מה עמד מאחורי העזיבה, ביום יום עובד חקק בהנהלת בד"ץ 'בית יוסף' שבראשות הגאון רבי משה יוסף.
חקק משבק הגרע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד