י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

סיים בסאדיגורה ושב לבעלזא: הרב נחמן פרידמן

לתקשורת הוא הגיע כשהותקף על ידי שוטר, אבל בסאדיגורה לא ישכחו את המשב"ק הנאמן שליווה את האדמו"ר זצ"ל

צילום: שוקי לרר
צילום: שוקי לרר


פטירתם של גדולי ישראל והאדמו"רים זצ"ל, מותירה אחריה אלפי תלמידים אבלים, אך גם כמה בני אדם שנותרים מחוסרי תעסוקה. נכון, עד לסיום ימי ה'שבעה', הגבאים עדיין מספרים את סיפוריהם לתלמידים והחסידים, אך קצת אחרי כן הם קמים בבוקר ואינם יודעים לאן פניהם מועדות.

אגדה מפורסמת ברחוב החרדי מספרת על אותו נכד ששימש את רבו עשרות בשנים והיה מבוקש על ידי שועי עולם, שנצפה בשעת לילה מאוחרת אחרי הלווית סביו זצ"ל מנסה לעצור טרמפים בכדי להגיע לביתו... אותו נכד היה בהלם לגלות את הרכבים חולפים על פניו בזה אחר זה ומתעלמים מקיומו, משל הוא עצמו נטמן באדמה. שכן איזו טובה הם יצטרכו מאותו נכד שסיים את תפקידו בעולם... ובכלל ישנם המחמירים, שברגע שאותו גדול וצדיק נסתלק לבית עולמו, מספרו של המשב"ק - הנכד נמחק מידית מספר הטלפונים שבמכשיר הסלולר.

ישנם מן המשב"קים הדואגים ליום סגריר, וכבר בחיי חיותו של אותו גדול שהם נמצאים במחיצתו, ומאחר ותפקיד המשב"ק של ה'גדול' כולל מסירות נפש של ממש, עשרים וארבע שעות ביממה שבעה ימים בשבוע של עבודה קשה במסירות אין קץ. המשב"קים יודעים בדיוק ומכירים כל תזוזה של הגדול אותו הם משמשים, ופעמים בקשר עין יבין המשב"ק את רבו בצורה הברורה ביותר, ולעיתים הם מנצלים זאת אף לאחר פטירתו כדי להפיץ את משנתו והנהגותיו.

בשנים האחרונות נפטרו רבים מגדולי ומאורי הדור שהותירו את משמשיהם ללא אבא כפשוטו. בחצרות החסידים ברובן המשיכו המשב"קים את תפקידיהם אצל הבן הממשיך, אך כמה וכמה הוחלפו בחדשים ונאמנים.

בחג הסוכות תשע"ו יצא 'בחדרי חרדים' והתחקה אחר מעשיהם כיום של אותם משב"קים שהיו מהאנשים החזקים ביותר בציבור החרדי, ואלו שהעבירו את המסרים מגדולי ישראל לעם. חלק מן המשב"קים סוגרים עשרים שנה ללא תפקיד מוגדר, חלקם המשיכו בפעילות ציבורית וחלקם שוקדים על התורה.

הרב נחמן פרידמן
גיל 44
תפקיד עבר: משב"ק האדמו"ר מסאדיגורה זצ"ל
תפקיד כיום: אברך חסיד בעלזא

פטירתו של האדמו"ר בעל ה'עקבי אבירים' מסאדיגורה זצ"ל וחבר מועצת גדולי התורה, הביאה לתחלופת משב"קים בחצר החסידות, כאשר המשב"ק הצמוד הרב נחמן פרידמן עזב את תפקיד הגבאות.

פרידמן, חסיד בעלזא במקור ובנו של הרה"ח רבי ישעיה פרידמן, מזקני וחשובי חסידי בעלזא בבני ברק, נשלח בצעירותו ללמוד במוסדות חסידות סאדיגורה, שם נקשר לאדמו"ר והפך ל'הויז בחור'. לאחר נישואיו כשראו בני המשפחה שהינו מסור לאדמו"ר, ביקשו ממנו להמשיך ולהיות גבאי.

כך, למעלה מעשרים שנה שימש את האדמו"ר מסאדיגורה זצ"ל, והיה חסיד סאדיגורה בכל נימי נפשו.

היה מסור לעבודתו ביעילות כמשב"ק, והיה עושה הכול, פשוטו כמשמעו, מהמסד ועד הטפחות ובעיקר בתקופת חולשתו של האדמו"ר זצ"ל.

כל משפחת האדמו"ר זצ"ל, בנותיו והבן האדמו"ר שליט"א, סמכו עליו בכל העניינים האישיים והרפואיים של האדמו"ר זצ"ל.

פרידמן התפרסם בכלי התקשורת לפני למעלה משנה בחודש אלול, כאשר הוכה נמרצות על ידי שוטר לאחר וויכוח עם שוטר תנועה. הרב פרידמן, שעבר ניתוח בגבו לאחר פריצת דיסק, סירב שהשוטרים יאזקו אותו, ואמר להם כי הוא סובל מכאבים מגבו, ולצורך כך אף נעזר במקל הליכה לאחר שהצליחו לאזוק אותו, השוטר עדיין לא הרפה, ואחד השוטרים שהגיע מהרכב, התיישב לצידו תוך שהוא לוחץ עם ידו את כתפו הכואבת ונשען עליו עם ידו. הרב פרידמן נאנק מכאבים וזעק, אך השוטר לא התרגש מכך ולא הרפה. ובעקבות כך הוא אושפז בבית החולים.

עם פטירתו של האדמו"ר זצ"ל לא המשיך בעבודתו כגבאי אצל האדמו"ר שליט"א ושב למקורות ולכור מחצבתו כחסיד בעלזא, תוך שהוא חוזר להתפלל בשטיבל של החסידות 'בית פנחס' ברחוב יואל בבני ברק, שם הוא גם יושב ולומד במשך שעות היום. גם בימים טובים הוא נוסע לשהות במחיצת האדמו"ר מבעלזא.
פרידמן סאדיגורה משבק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד