ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

המשב"קים בדימוס: מה עושים עשרת המשמשים בקודש לשעבר?

אין אדמו"ר, רב או אפילו מקובל ללא משב"ק צמוד • חלקם מוכרים גם שנים רבות אחר כך לציבור הרחב וחלקם שוקעים בתהום נשיה • 'בחדרי חרדים' בחר עשרה משב"קים בדימוס, ועקב אחר מעשיהם בהווה בסדרת כתבות חג מרתקת

המשב"קים בדימוס: מה עושים עשרת המשמשים בקודש לשעבר?


"זייפן עשה עצמו צדיק ובא להתארח בביתו של מוכסן עם-הארץ. תחילה עמד המוכסן לפניו ברתת ובזיע, ולסוף נתמלא רוח-גבורה ואמר לאורחו: רבי, שמא כדאי והגון אני בעיניך לדעת, מי אתה? החזיר לו הלה: רואה אני, שאתה כדאי והגון לכך, ואגלה לך סוד זה. אני נכדו של הדובר שקרים. ראה הגבאי, כמה נהרו פניו של המוכסן, שזכה לאכסן בביתו אורח כזה, וביקש להנותו עוד יותר. רכן אליו ולחש לו: מחמת ענווה הוא אומר כך. לפי האמת הוא הדובר שקרים עצמו".

מעשיה נאה זו, המופיעה בספר הבדיחה והחידוד של אלתר דרויאנוב, מצביעה על קרבתם ומעמדם של המשב"קים מקדמת דנא, כאשר אפילו זייפנים שרצו להידמות לאדמו"רים, העמידו להם דבר ראשון משב"ק צמוד...

לימים, כמו כל דבר כמעט, התפתחה והשתכללה 'תעשיית הצדיקים', וצברה תאוצה גם בחצרות הליטאיות והספרדיות. לכל אחד מגדולי ישראל נצמדים כמה וכמה, לרוב מתלמידיו ובני משפחתו, מסייעים לו בענייני היומיום, החל מדברים שבקדושה כהקמת בית כנסת ומוסדות, מניין לתפילה ועוד וכלה בענייניו האישיים ובהכרעותיו הציבוריות. לעתים בכינוסים של גדולי ישראל, ניתן לצפות בהר המשב"קים הגודש את היציע, לטוב ולמוטב.

חלק מהמשב"קים הותקפו על היותם 'גיחזים', על שם משב"קו הקדום של אלישע הנביא, שמעל בשליחות רבו ופעל לטובת עצמו, אבל רובם ככולם דואגים בכנות ובמסירות שאין כמותה לרבותיהם. חשוב גם לזכור שלעיתים מדובר בעשרות שנות שימוש עוד טרם נודע שמו של הרב בכל קהילות ישראל, ואור הזרקורים היה רחוק.

לאורך השנים זוכים המשב"קים לכותרות רבות, ראיונות ועוד, לעיתים הם נמצאים בחזית ממש וגם מתייצבים בעמדות כוח מעשיות, להן הם מתמנים בעקבות הכרעת הרב. נדיר מאוד שמשב"ק צמוד נותר איש צללים, אך כל זאת בחיי חיותו של רבו...

הטרמפים לא עוצרים
וכאן מגיע החלק העצוב: פטירתם של גדולי ישראל והאדמו"רים זצ"ל, מותירה אחריה אלפי תלמידים אבלים, אך גם כמה מחוסרי תעסוקה... נכון, עד לסיום ימי ה'שבעה', הגבאים עדיין מספרים את סיפוריהם לתלמידים והחסידים, אך קצת אחרי כן הם קמים בבוקר ואינם יודעים לאן פניהם מועדות.

אגדה מפורסמת ברחוב החרדי מספרת על אותו נכד ששימש את רבו עשרות בשנים והיה מבוקש על ידי שועי עולם, שנצפה בשעת לילה מאוחרת אחרי הלווית סביו זצ"ל מנסה לעצור טרמפים בכדי להגיע לביתו... אותו נכד היה בהלם לגלות את הרכבים חולפים על פניו בזה אחר זה ומתעלמים מקיומו, משל הוא עצמו נטמן באדמה. שכן איזו טובה הם יצטרכו מאותו נכד שסיים את תפקידו בעולם... ובכלל ישנם המחמירים, שברגע שאותו גדול וצדיק נסתלק לבית עולמו, מספרו של המשב"ק - הנכד נמחק מידית מספר הטלפונים שבמכשיר הסלולר.

ישנם מן המשב"קים הדואגים ליום סגריר, וכבר בחיי חיותו של אותו גדול שהם נמצאים במחיצתו, ומאחר ותפקיד המשב"ק של ה'גדול' כולל מסירות נפש של ממש, עשרים וארבע שעות ביממה שבעה ימים בשבוע של עבודה קשה במסירות אין קץ. המשב"קים יודעים בדיוק ומכירים כל תזוזה של הגדול אותו הם משמשים, ופעמים בקשר עין יבין המשב"ק את רבו בצורה הברורה ביותר, ולעיתים הם מנצלים זאת אף לאחר פטירתו כדי להפיץ את משנתו והנהגותיו. אך לא כולם משכילים לעשות זאת מראש.

בשנים האחרונות נפטרו רבים מגדולי ומאורי הדור שהותירו את משמשיהם ללא אבא כפשוטו. בחצרות החסידים ברובן המשיכו המשב"קים את תפקידיהם אצל הבן הממשיך, אך כמה וכמה הוחלפו בחדשים ונאמנים.

לכבוד חג הסוכות תשע"ו יצא 'בחדרי חרדים' והתחקה אחר מעשיהם כיום של אותם משב"קים שהיו מהאנשים החזקים ביותר בציבור החרדי, ואלו שהעבירו את המסרים מגדולי ישראל לעם. חלק מן המשב"קים סוגרים עשרים שנה ללא תפקיד מוגדר, חלקם המשיכו בפעילות ציבורית וחלקם שוקדים על התורה.

עשרת המשב"קים שנכנסו לפרויקט הם: הרב יהודה לייב שפירא משב"ק ה'פני מנחם' מגור זצ"ל. הרב יחזקאל אסחייק משב"ק הגראמ"מ שך זצ"ל. הרב יוסי כדורי משב"ק הגר"י כדורי זצ"ל. הרב יוסף קורלנסקי משב"ק הגרמ"י ליפקוביץ זצ"ל. הרב פייבוש מילר משב"ק האדמו"ר מויז'ניץ זצ"ל. הרב אריה אלישיב משב"ק הגרי"ש אלישיב זצ"ל הרב צבי חקק משב"ק הגר"ע יוסף זצ"ל. הרב נחמן פרידמן משב"ק האדמו"ר מסאדיגורה זצ"ל. הרב יהושע לוי משב"ק הגר"ש וואזנר זצ"ל. הרב ישראל קאהן משב"ק האדמו"ר מסערט ויז'ניץ זצ"ל.

במהלך ימי החג, החל ממוצאי החג הראשון - יעלו לאתר מדי יום שתי כתבות פרופיל שיסקרו את עיסוקם של המשב"קים הנודעים כיום... יש למה לצפות!
משבקים פרויקט גיחזי שימוש גדולי ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד