כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

אימה בדרך מהכותל: "ערביות היכו ובעטו בנו"

שתי מתפללות שהותקפו בדרך לכותל מספרות ל'בחדרי חרדים' על הטראומה: "לאורך כל המסלול עמדו עם שלטים וצרחו 'אללה אכבר' • "בעטו בעגלת התינוק בנס הוא לא נפגע" • אך השתיים נחושות: "לא נכנע ונמשיך לצעוד לכותל"

אימה בדרך מהכותל: "ערביות היכו ובעטו בנו"


מתפללי הנץ בכותל המערבי ששבו לסעודת החג בסוכה דרך שער שכם, ספגו תקיפה משפילה, כולל יריקות ואבנים מאת נשות המוראביטון והמוראביטאת.

"איך שיצאנו מהכותל לכיוון שער שכם, היו שם כמויות של ערבים וערביות, עם שלטים שצעקו 'אללה אכבר', השוטרים עמדו שם, הם ראו את זה ולא עשו כלום", משחזרת פייגי (18) ל'בחדרי חרדים' את הטראומה.

"הלכנו אני ואחותי הנשואה, בעלה ובנה התינוק בעגלה עם שתי חברות נוספות. מעט לאחר מדרגות של בית הכנסת ברסלב, החלו הנשים שעמדו בצידי השוק לבעוט בנו ולהשליך עלינו מכל הבא ליד", היא מספרת, ומוסיפה כי בעת היציאה מרחבת הכותל, אף שוטר או מאבטח לא הזהירו אותה מההתפרעות המצפה להם בהמשך הדרך.

"חשבתי שהסיוט יסתיים תוך חצי דקה, אבל התבדתי. הנשים הערביות בעטו בעגלת התינוק והיא התהפכה, בנס התינוק שהוא פחות מגיל שנה היה קשור, ולא קרה לו כלום. העגלה עצמה התעקמה ונגרם לה נזק". היא מספרת.

היו עוד שספגו פגיעות היא מספרת: "היה שם אברך חסיד ברסלב עם הילד שלו, ילד קטן, גם הוא חטף בעיטות. אולי זה לא כאב לו כל כך כמו שהוא היה מפוחד. בהמשך", היא מוסיפה, "הבחנו באישה מאוד מבוגרת שהלכה אף היא בדרך חזור, מיד הקפנו אותה ואנחנו קיבלנו את המכות בשבילה".

זה היה סיוט מתמשך, כאשר במשך 10-15 דקות, מהיציאה מהכותל וכמעט עד לשער שכם נמשכה ההתעמרות הזאת, לאורך המסלול, עמדו ערבים וערביות משני צידי המסלול, החזיקו שלטים וצעקו 'אללה אכבר'. רק בגלל שאנחנו יהודים".

"אני בטוחה שזה היה מאורגן", היא משוכנעת, "עמדו לאורך השוק צלמים עם תיעוד וידאו וסטילס, אנשי הצלה ערבים, הכל היה מתוכנן מראש.

ומה הנזקים? "זרקו עלינו אבנים, מוצרים מהחנויות ואף משכו לנו בבגדים. הבגד שלי נקרע, גם לאחותי קרעו. כולנו יצאנו משם עם מכות יבשות". לדבריה, רק לקראת היציאה לשער שכם הבחינו בכוחות משטרה גדולים שנכנסו לשטח. "זה היה ממש מאוחר מידי. לא מבינה איך יכול להיות שבמדינת היהודים הערבים עושים מה שבא להם והמשטרה לא עושה כלום".

פייגי אמנם הופתעה, אבל היא מעט רגילה לכך "אני הולכת בכל שבת וחג לתפילת הנץ בכותל, לפעמים גם במהלך השבוע. המראות האלה אינם נדירים, כמעט תמיד יש התעמרות מצד הערבים, אבל הבוקר זה היה חריג, אף פעם לא נתקלתי במשהו כל כך מאורגן ולאורך השוק כולו. ניסינו לרוץ, אבל זה פשוט לא היה אפשרי, הם לא אפשרו לנו".

בני משפחתה אולי יפסיקו לעבור בדרך הזו, אבל לא אחת כמו פייגי, "אני אמשיך להגיע ולהתפלל בשריד בית המקדש, הם לא יפחידו אותי. אמנם בני המשפחה שלי כנראה שלא, אבל אני לא מפחדת".


צילום: פייסבוק

לא מקרה בודד
אולם לא מדובר במקרה בודד: יהודית לוי (50), משכונת בית ישראל בירושלים, רגילה בחמש השנים האחרונות להתפלל בכותל המערבי בשעת הנץ החמה. בבוקר חג הראשון של סוכות, הותקפה לראשונה על ידי פורעים ערבים בעיר העתיקה.

"יצאתי מהכותל לאחר סיום התפילה אחרי השעה 10 לערך", היא משחזרת ל'בחדרי חרדים', "תחילה השוטרים לא אפשרו מעבר לכיוון שער שכם, אך לאחר זמן מה יצאתי עם שלושה גברים לעבר שער שכם.

"מטרים ספורים לאחר היציאה, עשרות נשים ערביות עמדו וצעקו 'אללה אכבר'. אחת מהן, אישה מנוולת, דחפה אותי ונתנה לי מכה חזקה עם המרפק שלה. לא נפלתי מהמכה, אך הוטחתי אחורנית". לדבריה, לא היו שוטרים בסמוך אליה והיא המשיכה בדרכה, אך: "הנשים הערביות, המשיכו לרדוף אחרינו כמעט חצי מהדרך בתוך השוק הערבי, תוך כדי קריאות 'אללה אכבר' עד שעזבו אותנו לנפשינו".

כשיהודית הגיעה לביתה, כבר לא חשה כאב וסיפרה לבני המשפחה על המקרה, אלה הפצירו בה כי תפסיק לצעוד רגלית לכותל בשבתות וחגים, ותסתפק בתפילות יום חול באוטובוס, אך היא מסרבת בתוקף: "ברור שאמשיך. זה נמצא בדם שלי, בעורקים שלי. אף מקרה כזה לא ימנע ממני להמשיך ולהגיע גם בשבתות וחגים לתפילת הנץ בשריד בית המקדש".
עיר עתיקה התעללות משטרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד