ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

"גם בפולין הייתה מחלוקת נוראה - ומי שסיים אותה היה היטלר"

הגאון רבי שמואל נדל בנו הגדול וממשיך דרכו של ר' גדליה זצ"ל דרש במרכז ברכפלד • הוא התייחס למחלוקת שקרעה את העולם הליטאי: "חייבים לפתור את זה. אני לא יודע מי אשם, אולי שניהם אשמים" • הדברים המלאים - בפנים

בחורי ישיבה, צילום אילוסטרציה
בחורי ישיבה, צילום אילוסטרציה


סערה בברכפלד שבמודיעין עילית בעקבות דבריו של הגאון רבי שמואל נדל בבית המדרש 'קהילת רבי עקיבא' בהם דיבר על המחלוקת בציבור הליטאי, כשהוא מזכיר כי "מי שסיים את המחלוקת לפני השואה היה היטלר".

אתמול יום שלישי א' דחול המועד סוכות, הגיע הגאון רבי שמואל יוסף נדל בנו הגדול וממשיך דרכו של הגאון רבי גדליה זצ"ל, לבית המדרש של קהילת רבי עקיבא במרכז ברכפלד בכדי לדרוש בענייני החג כנהוג.

הגר"ש נשא דברים עמוקים והתפלפל רבות אף בדברי החזון איש בענייני ספיחים, האברכים יצאו נדהמים מעמקות השיעור ואמרו ל'בחדרי חרדים' - "היה נראה כי הוא חי ממש את דרך גידול הצמחים ומבין את סודות הטבע".

אך אף אחד מן הנוכחים לא התכונן למה שאמר בסוף הדרשה. הגר"ש, שבדרך כלל אינו נכנס כלל לעניינים שלא שייכים לתורה ובטח שלא נושאים פוליטיים, החל לשאת דברים חריפים נגד המחלוקת שפשתה בציבור החרדי.

"רציתי לומר כמה מילים על המחלוקת הנוראה שפרצה במחנה, אנשים לא מבינים את חומרת העניין, זהו דבר חמור מאין כמותו", ואז הגיע הגר"ש לשורת המחץ - "גם בפולין לפני השואה הייתה מחלוקת נוראה, ומי שסיים את המחלוקת היה היטלר ימ"ש".



"אני מדבר בכאב לב, ממש בכאב לב. מה שקורה בזמן האחרון בציבור שלנו זה איום ונורא. נוצרו שני מחנות – ואני לא מזדהה עם אף צד, אבל נלחמים זה עם זה, ולא יכולים לחיות יחד, ופותחים מוסדות בנפרד. אני לא יודע מי אשם ומה האשמה, אבל זה מצב שאסור שיהיה. אני חושב שזה ממש לאו דאורייתא. הלאו של 'לא תתגודדו' שלא תעשו אגודות אגודות לזה ממש הכוונה. כתוב אפילו יותר מזה, שאם יש שני בתי דינים בעיר אחת ואחת מורה כך והשנייה מורה אחרת זה אסור משום לא תתגודדו שלא יבואו לידי מחלוקת, אז לעשות אגודות אגודות בשביל מחלוקת? זה ממש לאו דאורייתא.

"אני יודע שבאירופה לפני המלחמה גם כן היה מחלוקת, ומי השלים ביניהם בסוף? היטלר ימ"ש. זה הגיע לכזה מצב, שהרי בדרך כלל בימים נוראים – ביום הכיפורים אנשים מחפשים ומשתדלים להיות קצת יותר טובים, ואם יש לאדם מחלוקת עם מישהו אפילו שהוא לא אשם או שלא באשמתו משתדלים לבקש מחילה למרות שלא עשו כלום. אבל במחלוקת הזאת, להיפך, רוצים להתחזק ומחזקים את המחלוקת, כביכול לשם שמים, ומקבלים על עצמם ביום כיפור לעשות עוד יותר מחלוקת.

"המצב הזה שפותחים מוסדות לבד בגלל שלא יכולים להסתדר יחד, לא מובן. רבותי, זה אותו ציבור, אותם מנהגים, אותה תרבות, אין שום הבדל ביניהם. אז על מה המחלוקת? לא ברור לי. אם פלוני הרב, או שפלוני אחר הוא הרב? אז מה? אני באמת אוחז שזה לאו דאורייתא. ואין ספק שזה לא יגמר טוב או שהמשיח יבוא ויעשה שלום.

"אתם שואלים אותי מה אני מציע? אין לי מה להציע. רק דבר אחד אומר; צריכים לבכות ולהתפלל ולצעוק שכך אסור להיות. אסור שיהיה ככה. ואם יכנס לתודעה של הציבור שכך אסור להיות, אולי יימצא אז פתרון. שוב, אין לי פתרונות להציע, אבל שקודם כל נגיע למצב שביום הכיפורים אנשים יחשבו איך אפשר להגיע למצב שנתקן את המצב הזה שנמצאים בו, ולא להיפך איך אפשר לחזק את זה. אני לא יודע מי אשם, אולי שניהם אשמים אולי אף אחד לא אשם אבל מצב כזה אסור שימשיך.

"אני קצת נתקלתי בזה לאחרונה, מצב כזה שפותחים מוסדות לבד. ולמה? כי לא נותנים להם כניסה, היה איזה... אחד מהרבנים... שאמרו שיהיה מכסה מראש שלא מקבלים תלמידים רק לפי אחוז שיש היום. שיהיה מכסות, שאותם לא יקבלו...

"אני חושב שזה קטרוג גדול על כלל ישראל, אנשים חושבים שהם מקיימים בזה מצוות כי זה מחלוקת לשם שמים, זה לאו של לא תתגודדו, ושני האגודות עוברים על הלאו. אני בטוח שאם אנשים היו רוצים להסתדר זה היה מסתדר. זה ממש כאב לב".

מיד בסיום הדברים הקצרים והחדים התגלגלה השמועה שזעזעה את בני הקהילה בברכפלד.
היטלר דרשה שיעור שמואל נדל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 55 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד