כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

מיוחד: המפה למתפלל • מה הדרך הבטוחה להגיע לכותל המערבי?

ארבע דרכים מובילות את המתפלל בתוככי העיר העתיקה עד לכותל המערבי • לאור ההתפתחויות האלימות בהר הבית, יצא 'בחדרי חרדים' לבדוק את האפשרויות, ולשרטט מפה מדויקת עם דרכי ההגעה המומלצות • שערי דמעות לא ננעלו

צילום: קובי הר צבי
צילום: קובי הר צבי


חוששים להגיע לכותל המערבי? הסרטונים הויראליים של תקיפת יהודים עוררו בכם פחד? 'בחדרי חרדים' עושה סדר - כך תוכלו להגיע בבטחה לכותל המערבי.

קיימות ארבע דרכים למעבר בעיר העתיקה עד לכותל המערבי עצמו. חלקן בטוחות לחלוטין, אחת מהן לא מיועדת לפחדנים והאחרונה מסוכנת להליכה רגלית שאינה מתאומת עם גורמי הבטחון.

הדרך הבטוחה ביותר, גם בימים אלו, הינה להגיע עם אוטובוס לשער יפו (רצוי להשתמש בקווים 1, 3 ו-38), ולחילופין עם הרכבת הקלה לכיכר ספרא ומשם בהליכה קלה לשער יפו. להיכנס בשער יפו וללכת עם הכביש. דרך זו אמנם ארוכה במקצת אך היא בטוחה לחלוטין.

אלה שבוחרים להגיע באמצעות רכב פרטי, מומלץ לחנות בחניונים מלחה, גבעת התחמושת, בניני האומה, ומשם לנוע ברכבת הקלה או בשאטלים של חברות התחבורה.

דרך נוספת, אף היא בטוחה לחלוטין, מתחילה באופן זהה, אולם לאחר הכניסה בשער יפו - אחרי הקישלע (תחנת המשטרה המקומית) - פונים שמאלה לרחוב סיינט ג'יימס, ועוברים דרך הרובע הארמני עד לכותל. גם דרך זו נחשבת בטוחה לחלוטין

הדרך השלישית, שעקרונית נחשבת בסדר, אלא שבעקבות המתיחות בהר הבית מתעוררות בה מפעם לפעם מתיחויות, ובעיקר צעקות של ערביות שהוצאו מהר הבית: נכנסים כמו בדרכים הקודמות, לשער יפו, והולכים ישר דרך השוק ברחוב דוד - עד לרחוב היהודים שעובר ברובע הנוצרי. ברחוב היהודים פונים ימינה ואחרי כמה מטרים פונים שמאלה לרחוב השלשלת המוביל עד הכותל, שם יש קטע של כמה עשרות מטרים הנמצאים על הגבול בין הרובע היהודי למוסלמי, בהן מתחוללות מהומות זוטא מפעם לפעם, וחלק מהאירועים שתועדו בסרטונים אירעו שם. לא מומלץ לבעלי משפחות ולב חלש.

הדרך הרביעית, מסוכנת באופן תמידי ואינה רצויה כלל למעבר ללא תיאום בטחוני, כוללת כניסה לשער שכם והליכה ברחוב הגיא ברובע המוסלמי - ישר עד לכותל. כאמור, בזמני תפילות, דוגמת ליל שבת או ברכת כהנים, הדרך מאובטחת על ידי המשטרה וניתן לעבור בה, אבל בכל זמן אחר רצוי להימנע ממנה.

מבחינת המשטרה, הדרכים כולן פתוחות לציבור, ולעיתים נחסמות דרכים לכניסה או יציאה בלבד, לצורך וויסות הולכי הרגל. נקודות החיכוך הבעיתיות, הינן בעיקר דרך שער שכם והשוק הערבי לאחר שער יפו. אולם ישנם אלפים שהולכים גם בדרכים אלו. יצויין כי ישנה אבטחה קפדנית של מאות שוטרים, שהובאו לתיגבור מכל מחוזות המשטרה בארץ, הכל בשביל לשמור על שלום הציבור.

למעט בוקר החג הראשון, אז נרשמו מספר תקריות בדרך מהכותל דרך שער שכם, נשמר השקט בדרכי הגישה לכותל. גברים ונשים ששבו מתפילת וותיקין בבוקר החג, הותקפו באלימות על ידי פורעים ערבים, ובנס לא היו נפגעים.

המפה למתפלל - באדיבות 'בחדרי חרדים'


ברכת כוהנים בכותל המערבי
כותל דרכים כביש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד