י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

"אנחנו מותחים את היכולות שלנו עד לקצה"

מפכ"ל המשטרה הזמני בנצי סאו התייחס לגל הטרור הפוקד את ירושלים: "יש פגיעה בתחושת הביטחון בירושלים"

צילום: חטיבת דובר המשטרה
צילום: חטיבת דובר המשטרה


ממלא מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב בנצי סאו, התייחס למצב הנפיץ בירושלים, והשיב לשאלה האם אנחנו בפתחה של אינתיפאדה?

"אני רוצה להיצמד לעובדות", הדגיש סאו. לדבריו, יש ירידה משמעותית בנפגעים בירושלים וברחבי ישראל. חמישה הרוגים מתחילת השנה, לעומת 12 בשנה שעברה. לאור רצף האירועים, כפי שפורסם, משטרת ירושלים ובעיקר במזרחה, תוגברה ב-2000 שוטרים, בהם כ-800 לוחמי משמר הגבול ויסמ"ג. במהלך כל יממה, ישנם כ-3,500 שוטרים בירושלים רבתי, וכ-2,500 שוטרים במזרח העיר כמו ג'בל מוכבר, עיסאוויה וצור באהר. תגבור השוטרים צפוי להימשך גם בחודשים הקרובים עד סוף אוקטובר, אולם נראה שהתגבור יהיה לפרק זמן ארוך יותר. כך גם צה"ל תיגבר את כוחותיו ב-4 פלוגות ביהודה ושומרון.

"ברור לי שיש תחושה קשה של הציבור ופגיעה בתחושת הביטחון בירושלים", הודה סאו בשיחה עם כתבים, אך ציין את הירידה כמות הנפגעים בבירה, "אלה הן העובדות, אבל יש לזכור שכל אדם הוא עולם ומלואו".

ניצב סאו הדגיש כי אם בעבר החיכוך בני כוחות המשטרה לפורעים הערבים היו על קו התפר, השוטרים נכנסים פנימה לתוך באיזורים הערביים, ומבצעים שם פעולות מעצרים ופעולות מנע של ידויי אבנים ובקבוקי תבערה, וכתוצאה מכך גם נפצעו לעמלה מחמישים שוטרים. "הפעילות טובה מאוד ואיכותית והיא מובילה אותנו למצרים איכותיים", כך שמסר העצורים בשלושת השבועות האחרונים עומד על 250.

עוד גילה ניצב סאו כי בירושלים פועלות 4 מהיחידות המבצעיות ביותר של המשטרה. היחידה המיוחדת ללוחמה בטרור (ימ"מ) יחידת המסתערבים (ימ"ס) וימ"ס אי"ש ויחידת 33 כולם פועלות בתאום מושלם כאשר על הפיקוד המשותף מונה מפקד הימ"מ הנוכחי.

מדובר בשוטרים אנשי קבע שהגיל הממוצע שלהם 35, ברובם בעלי משפחות שעזבו את הבית לשבועות ואולי לחודשים הקרובים על מנת לתגבר את המחוז.

"אנחנו מותחים את היכולות שלנו עד לקצה", אמר סאו, בחודשיים האחרונים, הוקמו מחדש 8 פלוגות מג"ב במזרח ירושלים, שבעבר היו קיימים אך הועברו למשימות אחרות. ניצב סאו גילה כי כחלק מהיערכות המבצעית בגל הטרור הוקמו 2 מפקדות משותפות לשב"כ ולמשטרה. מפקדה אחת עוסקת במידע מודיעיני ובה נמצאים אנשי המודיעין של המשטרה ושל השב"כ ומטרתה היא להביא את המידע הרלוונטי לכוחות ולהיערך בהתאם. המפקדה השנייה בתחנת משטרת עוז עוסקת בחקירות ובה נוכחים חוקרי המשטרה והשב"כ. בפועל כל מי שנעצר בשטח מובא אל המפקדה הזו ושם במקביל נחקר כאשר השב"כ והמשטרה מסונכרנים על כל המיידע הקשור אל הנחקרים.

ניצב סאו ציין כי היום הסתיימו 10 ימים רצופים בהם חלה הגבלה על כניסת אוכלוסייה מוסלמית להר הבית. מניתוח שנעשה במשטרה עולה כי למרות טענות שונות לגבי הרכב האוכלוסייה שאינה מוסלמית העולה אל ההר, נמצא כי היחס של 70% תיירים ו-30% יהודים נשמר לאורך כל השנה, וכך גם בימים אלו.

כחלק מפעולות המשטרה בעקבות ההסלמה, אישר סאו כזכור רכישה ושימש בכדורי רוג'ר שהם פחות קטלניים, ועד כה בוצע שימש 12 פעמים בירי כדור זה לעבר פורעים, לעבר פלג גופם התחתון וכולם נפצעו. כזכור, אתמול נורה ביו"ש ערבי בן 13 על ידי חיילי צה"ל, ונהרג. סאו התגאה ובצדק,

בהתייחסו למצב בירושלים המזרחית ציין ניצב סאו את פעילות המשטרה החדשה שנעשית בימים האחרונים ובהם הוצאת שני הארגונים האיסלמיסטיים המורביטאת והמורביטון מתחומי הר הבית. ההוצאה נעשתה ע"י הרחבת סמכויות שניתנו למפקד מחוז ירושלים ניצב משה (צ'יקו) אדרי. יתרה מכך לאחר הוצאת מחוץ להר הבית נמצא כי הם החלו בפעילות כנגד חרדים שצעדו בסמטאות העיר העתיקה ולכן לפני ארבעה ימים הגברים והנשים המיוחסים לקבוצות הללו הוצאו מתחומי העיר העתיקה. ניצב סאו גילה כי השב"כ ומשטרת ישראל מיפו את עשרות המתבצרים באורח קבע במסגד שעל הר הבית ולהם ימסרו צווי הרחקה מהמקום.

הוא הוסיף כי "הנחת העבודה היא שייתכן פיגוע גם במחוזות אחרים וגם בערים אחרות, לכן רמת הכוננות היא גבוהה מאוד. יחד עם זאת צריך לזכור שאנחנו פועלים בחוסר משאבים. אתמול ראש הממשלה הנחנה אותי להציג בתוך שבועיים תוכנית של תגבור משמעותי למשטרת ישראל".

"בימים ובשבועות הקרובים יבוצעו הריסות נוספות", אמר סאו בהתייחס להריסות שבוצעו הלילה בבתי מחבלים במזרח ירושלים. "קיבלנו מהדרג המדיני והמשפטי את הכלים כדי לעמוד במשימה, שימוש ברוגר, רכש לאמצעי לראיית לילה ועוד, כדי להחזיר את הביטחון האישי של כל מדינת ישראל, ודגש מיוחד על ירושלים".

"אני מסתובב בין השוטרים, אני פשוט גאה בהם. אנו פועלים בחוסר משאבים, תוך שבועיים אני צריך להציג לקבינט ולראש הממשלה להגביר משמעותית את כמות השוטרים. אמרתי להם בצורה ברורה, אנחנו מתקשים מאוד בגיוס. אם אדם צריך לבחור בין מאבטח במשרד לביטחון פנים לבין המשטרה, יבחר במשרד ממשלתי בעקבות השכר. עיקר הפער שלנו בגיוס לירושלים".
123

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד