י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

היום: התפילה המבורכת ביותר בשנה

מתת שמים: לפי תורת הסוד, הימים האלה, של גשמים ראשונים, הינם מסוגלים במיוחד לתפילה • ואיך זה קשור לכינוי 'יורה'?

צילום: דוד זר
צילום: דוד זר


חכמינו ז"ל שיבחו את יום ירידת הגשמים כיום שבו הברכה יורדת לעולם. אנו חיים על מים, המים הם שמעניקים חיים, וכאשר גשם יורד וממלא את מאגרי התהום והאגמים אנו יודעים שזכינו לעוד אות של חסד, למתת שמים שתבטיח צמיחה, התחדשות וחיים.

אין פלא שאת הברכה על הגשמים, קבעו אנשי כנסת הגדולה בתפילת 'מחייה המתים' שהגשם הינו בחינה של חיים.

ואמר רבי תנחום בר חנילאי: "אֵין הַגְּשָׁמִים יוֹרְדִים, אֶלָּא אִם כֵּן נִמְחֲלוּ עֲוֹנוֹתֵיהֶן שֶׁל יִשְׂרָאֵל, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים פה) "רָצִיתָ ה' אַרְצֶךָ, שַׁבְתָּ שְׁבוּת יַעֲקֹב, נָשָׂאתָ עֲוֹן עַמֶּךָ, כִּסִּיתָ כָּל חַטָּאתָם סֶלָה".

אך במיוחד יורדת הברכה עם גשמי היורה - הגשמים הראשונים היורדים בעשרת הימים האחרונים של חודש תשרי.

הלא כך כותב הגאון והמקובל מגדולי איזמיר, רבי חיים פלאג'י: "הגשמים שיורדים בעשרת הימים האחרונים של תשרי הם הגשמים המבורכים ביותר בעולם.

"רק הגשמים הללו הם שנקראים "יורה", וכשהם יורדים, האוצרות נפתחים. כל הישועות נפתחות בשמים. וחדי השכל יודעים להתפלל ברגע של הגשם הראשון, ובאותו רגע השם יורה באצבעו על ישועתם" ("מועד לכל חי")

כלומר, הכינוי של אותם גשמים ראשונים 'יורה' מרמז על כך שתפילה בעת גשמים אלה היורדים היום ועד סוף תשרי ייענו בהוראת הקדוש ברוך הוא.

כפי שמוסיף הבן איש חי בספרו בן יהוידע (תענית דף ו') בשם האר"י ז"ל, עם הגשמים "יורד מלמעלה כוח אור". הגשמים מורים על זמן של ברכב, זמן חסד, זמן של אור, ועל כן הינו גם זמן המסוגל להביא ישועה.

יש המוצאים רמז לדבר באותה תפילה עימה פתחנו, ברכת מחייה המתים: "מְחַיֵּה מֵתִים אַתָּה, רַב לְהוֹשִיעַ. מַשִּׁיב הָרוּח וּמוֹרִיד הַגָּשֶם.

בזמן שנושבת הרוח ויורד הגשם הינו גם עת תפילה, עת לישועה ורחמים.
יורה גשם ברכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד